Schokkende motor

Status
Niet open voor verdere reacties.

PieterO

Nieuw lid
Forumleden,

Mijn Octavia, 2014 1.2 TSI, gaat enorm trillen bij een koude motor bij 70 km/u in de 6de versnelling. Dit wordt minder naarmate de motortemperatuur stijgt en is verdwenen op bedrijfstemperatuur.

Zijn er meer met dit "euvel"? Weet iemand de mogelijke oorzaak? Kan het kwaad?

Er ik heb hier geen last van bij andere versnellingen. Ook niet bij hetzelfde toerental als de 6de bij 70 km uur.

Mvg,
Pieter
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang hij niet op temperatuur is, werkt de motor bij dat toerental in de 6e blijkbaar iets "boven zijn macht" en dat laat hij merken door brommen/trillen. Ik zou dan ook bij koude motor pas wat hoger in de toeren doorschakelen naar 6, dat lijkt me veel beter voor de levensduur...
 

tim_j

Senior Member
In de 6 bij 70 km is wel heeel erg belastend voor de krukas en baklagers. Ik zou de 4e versnelling aanhouden. Vooral koud, wanneer je de boel niet te zwaar moet belasten.
 

BigCheese

Forumguru
70 in zijn zesde versnelling lijkt me inderdaad niet erg bevorderlijk. Schakel eens terug, is het 'euvel' dan weg?


Mijn vrouw rijdt ook altijd met net te weinig toeren, de Citigo krijgt hierdoor nogal eens op zijn donder. Dat nieuwe rijden en de schakelindicatie in het instrumentenpaneel slaan nergens op, zeker niet met een koude motor. Laat staan als je een keer in de bergen gaat rijden. Als ik in de Citigo rijd dan roept ze dat ik niet zoveel toeren moet maken.

Ik vrees dat we er niet uit gaan komen wie er gelijk heeft. Of eigenlijk: wie er gelijk krijgt. Want ik weet al wie er gelijk heeft :fool:
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als ik de Mii van m'n ouders zo zie, dan houdt die inderdaad ook erg van vroeg opschakelen. Prima als de motor warm is, maar met koude motor wat ambitieus voor dat motortje.
Kben het net @BigCheese eens dat 70 in z'n 6 met koude motor misschien ook wat laag in de toeren is.
 

BigCheese

Forumguru
Een DSG-7 heeft hele andere verhoudingen dan een handbak met 6 versnellingen, die kun je niet vergelijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan