Schokkend rijden met Kodiaq phev 2025

Als we gas geven dan houdt de Kodiaq in zowel volledig elektrisch als benzine.
Vorige week bij de garage geweest en zeiden dat dit oké is dat het de overgang is van elektrisch naar benzine.
Hij deed het nooit maar sinds een maand of 2 wel soms ook met hoge snelheid en je wilt inhalen doet hij het ook.
Zijn er meer rijders die dit hebben of dat het is opgelost.

Groet,

Peter

ESL

Donateur
Wat ik een beetje mis in je verhaal is; schakelt de auto op die momenten ook daadwerkelijk over naar benzine? Want bij mijn superb 3 gaf dat ook weleens een wat bruuske overgang, zeker bij koude motor.

En; wat ik ook wel eens heb is dat de elektromotor gaat inhouden op het moment dat de accu bijna leeg is. Hij schakelt dan nog niet over op benzine, maar haalt de gewenste snelheid niet.

ESL

Donateur
Maar als hij dit doet terwijl de accu halfvol is, dan schakelt hij toch ook niet over naar benzine, en snijdt het verhaal van de dealer dus geen hout.

Wvanderwal

Nieuw lid
Ik heb in 2025 een Kodiaq PHEV Sportline gereden en sinds begin dit jaar, vanwege een wisseling van werkgever, mocht ik een nieuwe uitkiezen. Het inhouden van vermogen komt af en toe voor. De situaties die ik opmerk zijn:
  • Bij een bijna lege accu (1% → 0%) lijkt de auto soms even niet te weten wat hij moet doen tijdens het optrekken. De aandrijving valt dan ongeveer één seconde weg, waarna de benzinemotor plots en met veel geweld wordt ingeschakeld. Dit gaat gepaard met behoorlijk wat herrie en gebonk.
  • Verder valt tijdens volledig elektrisch rijden op dat bij het optrekken naar bijvoorbeeld 100 km/u de aandrijving af en toe iets lijkt in te houden. Het voelt alsof er een soort koppelonderbreking plaatsvindt. Mijn vermoeden is dat de elektromotor gekoppeld is aan een 3-traps koppeling voor de benodigde efficiëntie. Bij een normale vermogensvraag (rustig optrekken) gaat dit prima, maar bij een hogere vermogensvraag voel je de overgangen wat duidelijker. Irritant? Ja, zeker — het is niet het volledig soepele EV-gevoel zoals in een Enyaq.
Is het ermee te leven? Absoluut. 99% van de tijd is het gewoon een heerlijk comfortabele auto.

Bakkertje

Forumguru
@Wvanderwal de mijne (GTE uit 2015) schokt als je maximaal elektrisch optrekt en de auto schakelt van 3 naar 4 (bij 80 km/uur ongeveer). De GTE van mijn broer deed exact hetzelfde en als ik jouw reactie zo lees lijken de nieuwe dat ook nog te doen?

Bij het overschakelen van elektrisch naar benzine heb ik eigenlijk nooit last van gebonk oid..

Het meest mooie en soepele rijd de mijne in de GTE (Sport) stand, maar dan gaan bij mij de schokbrekers ook op sport en dat is me net wat te stug..

Bovenaan Onderaan