Schokken bij het wegrijden/koppeling op laten komen Superb 1.6 TDI

Curupai

Nieuw lid
Sinds kort merk ik dat als ik mijn koppeling laat opkomen bij het wegrijden, de auto wat schokt. Het ligt niet aan de motor maar echt aan de overbrenging. Het vreemde is dat dit niet altijd is maar zo nu en dan. Als de auto even stilstaat en ik ga weer rijden kan het dan zo maar weer over zijn en voel ik niets. Auto is van 2016 en heeft rond 155.000 op de teller.
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn.
 

hemi24

Forumguru
Lijkt me uit de koppeling te komen?
Kan duiden op een dubbel-massa-vliegwiel wat aan het overlijden is, maar zou ook vanuit de drukgroep kunnen komen, door bijvoorbeeld een druklager wat slecht glijdt…
 

barretje

Senior Member
Ik had dat ook, maar vooral bij het achteruitrijden. Dan begon hij erg te bokken. Ik heb toen de drukgroep vervangen en het massavliegwiel, daarna waren de klachten weg!
 

Curupai

Nieuw lid
Dank allen voor de antwoorden. Dacht al dat het in de hoek van de koppeling zou zitten. Heeft iemand een indicatie van de kosten die verbonden zijn aan het vervangen. van koppelingsplaten/ vliegwiel en dergelijke?

grz
 
Mijn 1.4 TSI ACT van 2016 heeft dit probleem ook. Wel slechts 120.000 km op de teller. Is dat normaal te noemen? Wat kan de oorzaak zijn?
 

Rallye

Forumguru
Een gebruiker die zijn voet laat rusten op het koppelingspedaal? Ander onoordeelkundig gebruik?
 

Thijs4motion

Forumguru
voet op de koppeling zou eerder lijden tot slijtage aan de voering---slippende koppeling
bovengenoemde klacht zou eerder ontstaan door
- abrupt koppeling laten opkomen
- vaak wisselen tussen last, dus gas los gaser op zonder gebruik van de koppeling

vaak gaat het om deze veren
1689745924608.png
 
Bovenaan Onderaan