Schokdempers voor Porsche 911 (993)

SuperBeeb

Forumguru
Mijn Targa heeft nieuwe dempers nodig. M'n garage adviseert Bilstein B6, maar ik ben bang dat hij daardoor misschien te stug wordt naar mijn smaak.
Nu zijn de huidige (OEM; Boge of Monroe) dempers versleten, dus nieuwe zullen altijd stugger zijn. Een nieuwe set van Porsche kost 1000 euro meer dan 4 Bilsteins, maar de vraag is dus welke.
B6 of B8? Berichten over B6 op een 911 zijn wisselend, de een vindt ze keihard, de ander comfortabel genoeg.
Een B8 is korter, begrijp ik, maar is ie daarmee nog stugger dan een B6? Ik las ook ergens dat er ook een comfortversie van de B8 zou zijn, maar heb die niet voor mijn auto gevonden. Kan me voorstellen dat ze die ook niet voor een 911 maken.
Kortom: B6, B8 of een ander alternatief? Veren blijven gewoon zitten, lager hoeft ie niet. En op Zandvoort of de Ring rijd ik ook niet.
Vraag is dus eigenlijk: hoe stug is een B6.
 

eriktv

Forumguru
Ik las hier deze opsomming:
B4 = gelijk aan origineel
B6 = wat strakker/sportiever
en B8 is dan dus blijkbaar strakker/sportiever en beter met verlagingsveren.

Helaas geen ervaring met een 911, mss kun je hierop verder googlen
 

Antera

Donateur
Je kan gaan voor de STR=T van Koni als die er zijn en anders zou ik zeker gaan voor de B4 dempers
 

SuperBeeb

Forumguru
@Antera Thanks! Maar voor zover ik kan nagaan, is de B4 niet leverbaar voor de 993.
Ik ga nog wel even rondkijken.
Eerst maar eens uitzoeken of ik het verlaagde M033 onderstel heb, of het verlaagde en sportievere M030.

EDIT: ben er inmiddels achter dat de B8 voor mijn auto de juiste versie is. B6 past net wel of net niet. Koni zou minder geschikt zijn.
 
Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Was even vergeten dat ik hier al een apart topic voor had geopend :bloos:
Minder geschikt was oordeel van de expert. Kwalitatief minder, is zijn ervaring. En voor mijn auto niet helemaal passend, geloof ik.
Ik heb het verlaagde onderstel (m033), niet het sportonderstel met ook nog stuggere veren (m030), maar voor beide heb je iets kortere dempers nodig. B6 en Koni zijn voor het standaard onderstel.
 

SuperBeeb

Forumguru
[4 weken later]
Gisteren na anderhalve week de auto weer opgehaald. Werd wat meer werk dan gepland. Naast nieuwe dempers ook nieuwe remmen, en wielen die eindelijk goed zijn gebalanceerd door de banden optimaal op de velg te zetten. En veel kleine, onzichtbare maar waardevolle verbeteringen.
En vooral: heel veel inzicht in de werkwijze van de garage waar ik tot nu toe het onderhoud liet doen :banghead:
Zeer gul met tectyl, kopervet en zinkspray, slordig en nalatig werk, en mogelijk ook nog onjuist factureren.
Ik denk dat ik er 1 mail aan ga wijden, heb geen energie om de strijd aan te gaan.
Maar 10 liter olie rekenen als je maar de helft hebt kunnen bijvullen, daar heb ik wel een mening over...:mad:
Deze goed aangeschreven Porsche specialist is van z'n voetstuk gevallen.

Het heeft me m'n 13e en 14e maand gekost, maar hij rijdt nu merkbaar strakker, dempers doen wat ze horen te doen, en het trillen is vrijwel helemaal weg. En zoals deze man werkt:dankje:: alles werd gedocumenteerd, tijdens het werk kreeg ik steeds foto's van vóór en na, met uitgebreide toelichting. Het is 2 uur rijden, maar zeer de moeite waard.
Me Happy :yeah:
 

leon-cupra

Forumguru
vraag me af , zelf als ondernemer zijnde, waarom zo foefelen ? Dan ga je toch gewoon voor korte termijn visie. Lekker wat marge grabbelen maar op de de lange termijn haal je jezelf toch onderuit ? Zulke zaken komen toch ooit wel eens uit. Kan mij voorstellen dat jij nu bij al jouw kennissen met een Porsche deze garage aan de schandpaal nagelt en dat zij dan ook zeker geen klant meer worden of klant af zijn.
 

SuperBeeb

Forumguru
Ik ga m niet publiekelijk aan de schandpaal nagelen, maar zal deze en gene wel m'n ervaringen delen. Zonde om er meer energie aan te verliezen.
 
Bovenaan Onderaan