Schokdempers en vering

Leeuw

Nieuw lid
Welke schokdempers + vering voor de Octavia 3 als je ze iets stugger wilt en minder doorzakken bij belading?
Comfort wel enigsinds behouden zo ver mogelijk.

Ik dacht zelf aan Bilstein b4 schokdempers. Vering kom ik niet uit.
Andere suggesties hoor ik graag.
En wat meevervangen als schokdempers toch worden vervangen?

Wil geen verlaging en geen hulpvering achter. Daar kon ik wel info over vinden.

Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Gaat het je vooral om het doorzakken bij stilstand / vlakke weg (daar bepaalt de veer) of gaat het om het doorslaan bij drempels (daar doet de schokdemper sterk mee)?

Waarom wil je geen hulpveren?

Hoeveel km heeft je auto gelopen, m.a.w.: zijn de huidige schokdempers nog goed?

Laatst bewerkt:

Leeuw

Nieuw lid
Gaat het je vooral om het doorzakken bij stilstand / vlakke weg (daar bepaalt de veer) of gaat het om het doorslaan bij drempels (daar doet de schokdemper sterk mee)?

Waarom wil je geen hulpveren?

Hoeveel km heeft je auto gelopen, m.a.w.: zijn de huidige schokdempers nog goed?
- Allebei

- Staat hoger onbeladen en zenuwachtiger rijgedrag onbeladen.

- 120k km. Huidige schokdempers waren nog wel goed. Onlangs grote onderhoudsbeurt gehad.

Sachs of Moroe zit er orgineel onder?
Bilstein is iets stugger maar levert genoeg comfort. Normale type veringen kan ik weinig over vinden. Behalve over verlagingsveren, maar dat wil ik niet.

andrehj

Forumguru
@Leeuw Als je enkel het doorzakken bij belading wilt verminderen en verder niets wilt veranderen kan ik je de opblaasbare balgen van MAD aanraden, zie https://mad-suspensionsystems.com/en/#springselector
Die zitten er bij mijn S2 al sinds 2012 onder, zonder enige storing oid. Enkel voor de vakantie even oppompen naar 2 bar en na de vakantie weer terug naar ca 0.3 bar (minimale druk).

Montagetijd van 90 minuten (zoals dat op de website staat) bleek in mijn geval nogal optimistisch. Ze waren nl. niet eenvoudig tussen de veer te krijgen, hiervoor moest de veer er eerst tussenuit. Ben er zelfs nog bij MAD (in Veenendaal) voor langs geweest (waar ik overigens prima, en gratis, geholpen ben) en de monteur aldaar was het met me eens.

Op onze vorige auto had ik overigens wel hulpveren (ook van MAD) en dat reed ook prima. De auto kwam onbeladen inderdaad iets (ca 1 cm) omhoog, maar bij die auto compenseerde dat mooi de wat doorgezakte torsie-as.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat hulpveren onbeladen de auto wat hoger laten staan is zeker waar, maar ik herken het zenuwachtige rijgedrag met hulpveren totaal niet. Heb ze zowel op m'n F1c als O2c tot grote tevredenheid erop gehad.

De tip van @andrehj is ook zeker een goede optie.

Leeuw

Nieuw lid
Die opblaasbare balgen, welke op de website bedoel je dan? Semi air suspension?

Anders misschien toch de hulpveren overwegen.

Bovenaan Onderaan