Schokbrekers vervangen wel/niet

rikjan

Lid
Vraagje: mijn Octavia Combi (kmstand 147k) ging vandaag voor long-life onderhoud. Daaruit bleek dat de schokbreker rechtsvoor wat olie had gelekt. Voorstel VW garage was beide schokbrekers vervangen. Werking van de schokbreker zou minder worden en dat zou ook gelden voor de wegligging. Kosten 562 euro. Ik begreep dat het niet een must zou zijn, dus de keuze werd bij mij neergelegd. Maar nu heb ik wat vragen...:
Worden altijd de schokbrekers in setjes van 2 vervangen?
En hoe 'nodig' is het? Als er een beetje olie heeft gelekt, is dat dan reden tot vervanging? Of kun je bij wijze van spreken hier nog jaren mee doorrijden? Of leidt dat in het ergste geval tot gevaarlijke situaties (slecht wegligging e.d.)?
 

Arjann

Forumguru
Advies is inderdaad, helemaal gezien de kilometerstand, de schokdempers beide te vervangen. Als ze een beetje zweten is het niet perse een must om ze meteen te vervangen, maar wel iets om rekening mee te houden dat het er wel aan zit te komen. Ga er maar vanuit dat je er geen jaar(en) meer mee kan door rijden. Dat kan inderdaad tot slecht weggedrag en gevaarlijke situaties gaan leiden
 

Huibert

Forumguru
Schokbrekers zeker per set vervangen, schokbrekerfunctie loopt na verloopt van tijd terug. Bij bijna anderhalve ton zitten ze ook n het laatste stukje van de levensduur. De aangegeven prijs lijkt mij wel vrij fors informeer hiervoor ook eens bij een kwikfit/euromaster of zo, misschien is Antera ook een idee.
 

CDK

Forumguru
Altijd per set vervangen, je bent alleen niet verplicht om dat bij je VW garage te doen natuurlijk ;)
Als je minder dan 100km van Breda woont kan het al best aantrekkelijk zijn om eens een offerte bij @Antera op te vragen :jaja:
 

Sand3r

Senior Member
562 euro is best stevig.
Voor onder de 100 euro heb je een nieuwe schokdemper in je handen. 200 euro voor 2 dus.
Hoeveel werk zal het zijn? Goed uur per kant ivm vele demontage werk? Dan nog uitlijnen.

Wat doet een universele garage qua prijs?
 

DJSmiley

Actief lid
Schokbrekers enz kost toch wel wat, al is 560 wel echt een prijs aan de hoge kant.

Als ik online kijk dan kom ik op 520 bij Euromaster, en bij diverse lokale garages hier in de buurt rond de 360-380 (via mijngarage.nl offerte). In alle gevallen noemt men uitlijnen als optie (50-70 eur extra, maar persoonlijk zou ik dat zoiezo wel doen).

Ik denk dat 400-450 incl uitlijnen wel een redelijke prijs is. Je bent toch wel wat langer dan een uurtje per kant bezig schat ik. In veel gevallen zit eea toch wel wat vaster / roest enz, waardoor je het niet 'ff' losschroeft.

Daarnaast kan het ook nog zijn dat je veerpootlagers vervangen moeten worden, da's ook snel 120 euro ofzo extra.


*leest mee, want die van mij beginnen ook slecht te worden*
 

Antera

Donateur
Vraagje: mijn Octavia Combi (kmstand 147k) ging vandaag voor long-life onderhoud. Daaruit bleek dat de schokbreker rechtsvoor wat olie had gelekt. Voorstel VW garage was beide schokbrekers vervangen. Werking van de schokbreker zou minder worden en dat zou ook gelden voor de wegligging. Kosten 562 euro. Ik begreep dat het niet een must zou zijn, dus de keuze werd bij mij neergelegd. Maar nu heb ik wat vragen...:
Worden altijd de schokbrekers in setjes van 2 vervangen?
En hoe 'nodig' is het? Als er een beetje olie heeft gelekt, is dat dan reden tot vervanging? Of kun je bij wijze van spreken hier nog jaren mee doorrijden? Of leidt dat in het ergste geval tot gevaarlijke situaties (slecht wegligging e.d.)?

Mooi dat ze je een keus hebben gegeven. vervangen van de voordempers is wel advies beide te doen zoals ook veren mochten die gebroken zijn. Achter geld hetzelfde. Olie lekken is vaak een begin van het langzaam op raken van de demper. Ik weet niet hoeveel de auto gelopen heeft?

Jaren doorrijden zal beetje afhankelijk zijn van de oudheid van de dempers en welke wegen je bereid. Maar over het algemeen gaat dit geen jaren meer goed. Raadzaam is wel om je schokdempers eens te laten testen op een bank want ook dempers die niet lekken kunnen defect raken b.v.

Omtrent de prijzen zal het afhankelijk zijn of je b.v. Bilstein vervangingsdempers wenst of misschien wel wat goedkopere omdat je de auto geen jaren meer wilt rijden. Maar goedkoper kan dit zeer zeker wel.

Voor meer info mag je me altijd mailen op info @ lowering.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

oco1979

Forumguru
Beide vervangen.
Dat is ook voor banden,remmen......
Uitlijnen is ook aan te raden.
Kan dat goed ondervinden als deze goed versleten zijn.
Met een remtest.
Best ergens in een straat of parking waar er bijna geen volk is.
Veiligheid voor jezelf en anderen.
Rij aan iets meer dan 50KM/u Dan hard remmen,wagen moet mooi rechtdoor blijven,als die links ofrechts afwijk of naarvoor duikt zoals ne boot, is die niet meer oke.
Kan dan nog eerst door een garage laten controleren.
De oem demper/veer fabrikanten zeggen dat na 80.000KM +/- de schokdempers best vervangen of toch eerder eerst controleren..... commercieel iets :pieker: ,tzou kunnen maar kan hun daar wel in volgen.
Meeste worden maar pas vervangen na klacht klant of eerder afkeur van de keuring.
Hierbij hebben ze dan al vééééél km's
Nog zelf meegemaakt,alles gekeurd aan wagen,maar toch schokdempers na de keuring vervangen,waren dus wel niet meer oke.
Je weet nu wat te doen of laten doen of nie.
Krijg hier gratis advies van de forumleden, is nu aan jou de keuze.
 
Bovenaan Onderaan