Schok na gas-los (AMF-diesel)

Hallo allemaal,

mijn vertrouwde Fabia heb ik nu sinds 2017, toen gekocht met 232dkm op de teller, en mijn doel was om de 300dkm te gaan halen. Dat is ruimschoots gelukt, inmiddels staat er al 335dkm op de teller! We wonen inmiddels in een dorpje gaan wonen en onze tweede auto (Ford KAK) gaan we binnenkort inruilen voor waarschijnlijk een Fabia II combi diesel, we blijken inmiddels allebei 25dkm/jaar te rijden. Omdat onze Fabia I het nog zo goed doet, en ik er nog met veel plezier in rij, wil ik mogelijk wat oncomfortabelheden proberen op te lossen. Een daarvan is dat als ik mijn gas helemaal los laat, ik duidelijk voel dat de auto even schokt, voordat hij op zijn motor afremt. Alsof er ruimte zit tussen de aandrijvende onderdelen. Dit gebeurt in alle versnellingen, dus ik heb het vermoeden dat het niet in de versnellingsbak zit, en ik vermoed dat dit typisch is voor de hoge compressie van een diesel. Zou hier een demper tussen moeten zitten?

Deze manco had de auto al toen ik hem kocht, maar ik heb de indruk dat het iets is verergerd (of dat ik mij er meer aan erger). Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en of dit op te lossen zou kunnen zijn?


Betreft:
Fabia I Combi
2005
1.4 TDI (AMF)
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Dat klinkt als een versleten motorsteun. Daardoor hangt de motor wat losser in de steunen en kantelt hij bij gas los, wat een schok door de aandrijflijn geeft.
 
Goeie tip, dank je wel! Dat klinkt wel als wat de schok moet opvangen maar dat niet meer doet. De distributieriem moet toch binnenkort weer een keer gebeuren, dan heb ik de eerste motorsteun toch al los :)

Hierover een paar vragen:

1: Is er een manier om te controleren of de motorsteunen nog afdoende functioneren?
2: als je er eentje vervangt, moeten ze dan allemaal?
3: zijn er merken die ik juist wel of niet moet hebben? Bijvoorbeeld Febi?
 

Duijzer

Donateur
Je kunt de auto in de versnelling zetten (contact uit!) en met open motorkap eens tegen duwen. Als je het blok flink ziet bewegen zijn ze echt op. Of met de hand eens stevig schudden, dan zie je het ook wel. Meestal heb je een bovenste en een onderste steun, maar of dat bij jouw type er twee of meer zijn weet ik zo niet.
Ze hoeven niet allemaal slecht te zijn, maar ik zou ze allemaal vervangen. Maar uiteraard niet tegelijk losmaken...
Merken weet ik zo niet, misschien dat één van de jongens hier ervaring heeft.
 
Bovenaan Onderaan