Schippersss Karoq 1.5tsi DSG

Schippersss

Forumguru
Vandaag een ander stuur gemonteerd. Huidige stuur had hier en daar wat beschadigingen in het leren van het in en uit stappen, en waarschijnlijk van ringen of dergelijke. Kon voor weinig een andere kopen van een schade auto waarbij de kont in elkaar zat.

Had nog wat leder spul over van vorige maand toen ik het hele ledere interieur had aangepakt. Stuur eerst gereinigd en en daarna geseald met Gyeon coat. Is makkelijk werken zo, met een los stuur :D
Ik kwam tijdens montage ook nog achter dat het nieuwe stuur nog een extra aansluiting had, hoogstwaarschijnlijk van het stuur verwarming, nu heeft helaas mijn auto deze optie niet, dus het stekertje zo gelaten voor wat het is. Misschien voor in de toekomst, maar zal best wat werk zijn, nieuwe sleepring, kabels enz

E5BA1058-4E53-4BF3-9437-9909489C99A4.jpeg
008677D2-6377-4955-AC3C-6E657563E819.jpeg

E679DA65-C79F-4666-A3E8-0A1BC443CF6C.jpeg

Ook nog een originele kofferbak mat besteld bij kopacek, hiermee stonden ze opeens mee op de stoep zonder voorbericht of t&t, maar goed hij is binnen.

CEBBBAE5-ABA5-4325-9F1D-3E1F9C070234.jpeg

7 oktober naar vag techniek voor aanpassen motor stage 1 en dsg stage 2. Heb hier erg veel zin in, de auto begint al aardig naar wens te raken.

Er zitten nog 3 tal deukjes in buitenom, die ik er nog eruit wil laten halen doormiddel spot repair. En daarna wil ik hem eigenlijk nog eens goed (laten) polijsten. Maar ik denk dat dat een mooi klusje is voor begin volgende zomer.

Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Nice! Wel goed uitkijken met vervangen van je stuur.. maar je bent er al mee bezig, en zo te zien gaat alles goed.

Zet je stuur ook weer even op moment, voordat je hem dadelijk eens een keer los in je handen hebt tijdens het rijden :D.

Schippersss

Forumguru
Gister bij vag techniek geweest voor de tuning en dsg. super geholpen! Wat schakelt de dsg fijn zeg, wereld van verschil. Zo soepel door de versnellingen heen zonder soms een bok wat voorheen weleens was. De motor tuning bevalt me ook :giggle: geschat nu rond 185-190 pk. Genoeg vermogen nu met dit gewicht. Wat me enkel opviel toen ik bijna thuis was, dat het stationair toerental wat hoger ligt dan voorheen, de naald lig net onder de 1000 rpm. Het gekke is, als ik de auto start dan loopt hij gewoon rond 750-800 rpm een aantal secondes waarnaar hij het uit zich zelf verhoogd. Maandag even bellen maar. Had ook het opwarmen van de katalysator uitlaten zetten, misschien heeft dit een verband.

BFC74895-1586-4DB9-82F5-D714036432CF.jpeg

Fijne wachtruimte ook.

A4D3165B-8F31-4387-AC41-7F64DEC2A07F.jpeg

Tees

Donateur
Snap ik ook niet helemaal, is er een nadeel aan het opwarmen van de kat? Het nadeel van het niet doen lijkt me evident, lekker nog meer uitstoot de wereld in slingeren (koude start is sowieso al een gigantische emissiebron omdat de motor en de kat nog koud zijn).

Schippersss

Forumguru
Geeft veel storingen en bij een koude start draait de motor stationair hoog in toeren om alles op te warmen, dus het is maar net de vraag wat is meer uitstoot. Een hoop herrie en meer uitstoot met een koude kat of rustig stationair draaien en weg rijden, zeg het maar?

Tees

Donateur
Storingen? Van...? Ik heb nog nooit van kat-storingen gehoord die te maken zouden hebben met de katverwarming.

En dat van die uitstoot, dat zijn dingen die we bepalen bij m'n werk: de uitstoot van allehande stoffen zoals fijnstof, CO en NOx is bij koude start schrikbarend hoog. Weet de precieze getallen niet uit mn hoofd, maar de eerste paar km zijn iets van tientallen keren hoger dan de kilometers bij warme start. Dat is natuurlijk met autos zonder dit soort aanpassingen, met dit erbij zal die koude fase veel langer duren.
En dat beetje extra gas wat gegeven wordt bij stationair draaien is minimaal qua uitstoot, tenzij je lang stationair blijft draaien.

Laatst bewerkt:

Schippersss

Forumguru
Gister bij vag techniek gesproken en gehoord dat tijdens het opwarmen problemen kan geven met de motor, deze gaat dat dan heel schokkerig lopen met schommelend toerental. Is een bekend probleempje trouwens bij 1.5tsi.

Ben het met je eens dat met de koude start meer uitstoot geeft. Maar naar mijn idee ben je net zo nat als je na het starten rustig weg rijd met alles nog koud ipv een verhoogd toerental stationair om maar snel de boel op bedrijfs temperatuur te krijgen.

Tees

Donateur
Dat mag je denken, maar die katverwarming zit er niet in omdat fabrikanten dat nou zo'n ontzettend leuk idee vinden. Groot deel van 'nieuwe' technische dingen zitten er in vanwege emissiereductie, dus reken maar dat katverwarming werkt.
Rustig wegrijden is natuurlijk altijd een goed idee, zowel voor uitstoot als voor je motor :jaja:

Bovenaan Onderaan