Scheur in Inlaatspruitstuk

ColinC

Lid
Een paar dagen terug begonnen mijn storingslampjes ineens te branden. EPC en dat andere geval.
Direct gestopt en Skoda mobiliteitsservice gebeld (liever het zekere voor het onzekere)
1397806_617687488270688_1379402681_o.jpg


Ik kon nog doorrijden met het advies om naar de dealer te gaan.
Was dus onderweg naar Breda met het oog om even te stoppen in Almere bij de dealer voor een ruitenwisser.
Naja gelijk maar uitgelegd wat er was en ze zouden hem gaan uitlezen;
Na een tijdje blijkt dat het gaskleppen huis schoongemaakt moet worden. Zou een uurtje duren en kost 90 euro.
Ze hadden die dag geen tijd dus ik zei wel dat ik later nog even zou bellen voor een afspraak.
Afijn, tijdje door gereden af en toe ging het lampje weer uit een lange tijd en dan kwam ie weer terug etc.

Uiteindelijk kwam ik via mijn collega in contact met haar man die had een kleine garage.
Ik dacht vandaag, goh ik ga die kant eens op.
Dus ik erheen en uitgelegd, nou gaskleppenhuis was dus inderdaad supersmerig, hij schoongemaakt.
Trekt ie ineens extreem in z'n toeren, en storingslampjes blijven branden. Ook na reset komt het weer terug.
Nou dat eerste is uiteindelijk verdwenen. Maar kwamen maar niet achter storing.
Verschillende apparaten gebruikt om uit te lezen (ook VAG Com) maar nee.
Uiteindelijk een specialist goed laten kijken, maar helaas.

Omdat we al uren verder waren en hij eigenlijk zou gaan sluiten kreeg ik een leenauto van hem mee (een oude Seat Arosa 1.0 :banghead::maakmegek:) en hun zouden doorzoeken want motor bleef ook in noodloop.

Net gebeld; Er blijkt een scheur in of op het inlaatspruitstuk te zitten die de storingen veroorzaakt.
Heel technisch verhaal maar het is niet goed.
Repareren zou het niet worden dus het moest vervangen worden.

Nu is mijn vraag: Wat kost zoiets? Liever nu een hartaanval dan dat ie morgen gaat bellen voor dat onderdeel en de prijs doorgeeft.
En zou een tweedehandse mogelijk zijn of is dat een groot risico en hoe weet ik welke ik nodig heb? Als ik algemeen zoek op bijv. Marktplaats vind ik niet echt iets namelijk.

Gaat overigens om een Skoda Fabia Combi Creation uit 2003.
 

hemi24

Forumguru
Inlaatspruitstuk hoeft op zich niet zo gek duur te zijn. Vraag is alleen hoe deze gescheurd heeft kunnen raken, én wat de kans is dat dit nog eens gebeurd.
Bij motoren op gas wil een "backfire" wel een de oorzaak zijn, zeker als het een kunststof inlaatspruitstuk betreft.
 

Cordoba

Forumguru
Welk motorblok heb je? (Creation zegt iets over de 'luxe' zeg maar de accessoires waarmee ie is geleverd, en Creation is volgens mij een actiemodel dat alleen in 2003 is geleverd).

Mijn Creation heeft een 1.4 16 V blok met 75 pk, maar turboturbo heeft volgens mij een Creation met een 3-cilinder 1.2 blok. Het is de vraag of een spruitstuk van de sloop zin heeft: kost waarschijnlijk zoveel tijd en moeite om die er netje af te krijgen dat ie net zo duur is als een nieuwe. (hoewel uitlaatspruitstuk erger is, vanwege de uitlaatgastemperatuur).

Als je voor een spruitstuk van de sloop gaat, dan is het de vraag of ze dat zomaar los willen verkopen, volgens mij worden motoren meestal incl. spruitstukken verkocht, dus alleen als er een overschot is aan een bepaald motortype, of een motor niet meer loopt zullen ze een los spruitstuk willen verkopen.

Als je gaat zoeken naar 2e hands is dit een mooie site, als je gewoon de motorcode invoert (ik neem aan dat bij Seat en VW hetzelfde spruitstuk gebruikt wordt) krijg je ook de Ibiza's, Cordoba's en Polo's met hetzelfde motorblok te zien.

Overigens leveren de meeste sloperijen onderdelen met een aantal maanden garantie, dus als een onderdeel door een aanrijding een flinke klap heeft gehad, en na een maand kapot gaat, mag je het onderdeel omruilen. (arbeidsloon kost je dan wel dubbel)
 

Ronnie

Forumguru
Hou je even vast, of ga even zitten........
Onderdeelnummer Skoda: 036 129 711 DP, Prijs: € 446,25 incl. BTW.
Ik zou toch eens goed onderzoeken of het met Epoxihars niet te repareren is........
 

ColinC

Lid
HOEVEEL!?

:sterretjes::sterretjes::sterretjes::sterretjes::sterretjes:
Allejezus.. Dat gaat hem niet worden momenteel.
Epoxyhars? Wat is dat voor wondermiddel? Haha.
Hij had het er over dat repareren niet gaat lukken omdat het kunststof is ofzo.

Kwam deze ook tegen, wel een andere letter in onderdeelnummer maar weet niet of dit ook kan?
http://www.hoffmancarparts.com/nl/inlaatspruitstuk-036129711da.html?___store=nl

Is overigens ook aan de hoge kant waardoor ik even moet wachten maar goed.. Het is geen 446 euro :tongue:

En zo niet, kan dit ook?
http://www.germancarbreakers.com/mk...nifold-036-129-711-dp-036129711dp-11943-p.asp

Oh kan weer niet naar Nederland.
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Epoxihars (2 komponenten epoxi-lijm) hecht uitstekend op kunstof. Spruitstuk is gemaakt van GFK (Glasvezel versterkt kunstof), gaat dus altijd goed. Zelf ook al meerdere keren daarvoor gebruikt bij diverse merken auto's.
'T makkelijkst te verwerken en te mengen zijn de tandem-tubes van Bison. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.....
 

ColinC

Lid
Hmm.. Ik zie dat Ebay ook volstaat op dat onderdeel nummer tegen redelijke prijzen.
Ik kijk daar even op rond en als het niks is zal ik dat eens bekijken.
 

Ronnie

Forumguru
Let wel op dat je het exacte nummer hebt, met de goede eindletters, er is verschil tussen een schakelbak of een automaat.
 

Cordoba

Forumguru
GFK is dus gewoon een composietmateriaal. Composiet is een materiaal dat meestal voor de sterkte is gemaakt van een sterke vezel (vaak in matjes gevlochten, en afhankelijk van de benodigde sterkte vezels in verschillende richtingen) en ruimte tussen de vezel is opgevuld met ander materiaal bijvoorbeeld epoxyhars. Vaak worden verschillende lagen matjes (vezels) over elkaar gelegd om in verschillende richtingen voldoende sterkte te krijgen.

Als echt de vezel kapot is, is de vraag hoelang repareren houdt. Voordeel is dat het om de inlaat gaat, dus wat makkelijker dan uitlaat.

Andere voorbeelden van composieten: carbon (koolstofvezelmatjes met vulmateriaal) kevlar of aramide (kevlar is zelfde materiaal als kevlar, maar ander merk) of bijvoorbeeld aral (matjes van aramide vezel, met daartussen steeds een aluminiumfolie). Het bekende carbonpatroon, komt dus ook gewoon van de matjes met verschillende vezelrichtingen, vaak met onderling verschil in vezelrichting van 60 graden.
 

Cordoba

Forumguru
Let wel op dat je het exacte nummer hebt, met de goede eindletters, er is verschil tussen een schakelbak of een automaat.

Ik weet niet of er update geweest zijn aan dit onderdeel? (soms komt er een update/verbetering aan een onderdeel en krijgt het een andere letter aan het eind, maar zijn ze wel onderling uitwisselbaar, soms heeft zo'n letter verschil een andere reden en en zijn de verschillende eindletters (de onderdelen daarmee dus) niet onderling uitwisselbaar.
 

turboturbo

Forumguru
Is die scheur ook zichtbaar? Ben overigens wel benieuwd welke foutmeldingen (codes) je had gekregen aan het begin van je verhaal. Maar die heb je denk ik niet gehad, hè?

Ik heb idd ook een 'Creation' maar dan idd met een 3cyl blokje. Dat is idd de uitrusting. Hoewel ik nu zie dat jij mistlampen hebt, die waren dacht ik niet standaard bij een Creation?
 
Laatst bewerkt:

ColinC

Lid
Nee bij de dealer hebben ze de foutmeldingen niet meegegeven uiteraard.
Gisteren wel mee kunnen kijken; Hoogtesensor en lekkage. Exacte codes weet ik alleen niet.
Ze kwamen erachter nadat ze wat zeep hadden gesmeerd op het onderdeel en dat begon ineens te borrelen zeg maar waardoor het duidelijk werd.

Ik heb het zelf nog niet gezien want ik zie de auto maandag pas weer. :( Ik mis hem wel. :(
 

turboturbo

Forumguru
Nou maar dat is wel op zich een compliment, een garage die verder kijkt dan naar alleen uitgelezen foutcodes en met een bakje zeepsop op onderzoek uit gaat.
 

ColinC

Lid
Vraagje; Kan ik rijden met dat scheurtje erin? Verwacht namelijk dat het ongeveer 10 dagen kan gaan duren met dat onderdeel, en zie het niet zo zitten om zo lang die leenauto te gebruiken. :bloos: Die is namelijk niet in.. Ja hoe zal ik het netjes zeggen.. Goede conditie.
Dus hij zuipt als een ketter en het rijd gewoon niet lekker (ik ben te verwend :deuk: ) Heb dan toch liever even mijn eigen auto weer.

Morgen gaat hij het onderdeel uitbouwen en goed bekijken, en ik ga na mijn werk er naar toe, hopen dat ie hem er dan nog uit heeft kan ik er een foto van maken.
 
Bovenaan Onderaan