Scheur carterpan bij aftapplug

Busso

Actief lid
Sinds de aanschaf was het carter altijd al wat vettig bij de aftapplug. Na de vorige beurt nog steeds ondanks een nieuwe plug. Ik dacht ik die ff kleine beurt voor de vakantie met nieuwe ATE schijven en blokken voor.
Na nieuwe olie, filter en plug begin hij harder te lekken.
Weer op de brug gezet en wat schetst mijn verbazing een scheurtje in het carter bij de aftapplug!
Tja nieuw carter nog voor de vakantie (best wat werk) of ontvetten (lastig), monteren met vloeibare pakking, nachtje drogen en olie erop en na de vakantie nieuw carter.

Een nieuw carter is niet duur via Autodoc. Adviezen welk merk carter ik moet kiezen?

Ik zag trouwens bij een paar carterpannen een modificatie bij de aftapplug. Wel wenselijk aangezien het aluminium daar heel dun is (te dun).
 

SteGo

Donateur
Ik heb ook even snel gekeken bij AutoDoc (op basis van merk/type/bouwjaar), maar de carterpannen van Klokkerholm en Topran zijn momenteel niet in voorraad, dus dan hou je alleen de exemplaren van Vika over.

Overigens als ik zoek op het OEM-nummer dat uit CarProg2 naar boven komt (04C103601K) dan laat hij enkel de carterpannen van Klokkerholm en Topran zien. :pieker:
 

Tees

Donateur
Waarom niet bij WinParts bestellen? Heb je t normaliter sneller en qua prijs scheelt t vaak weinig. Behalve dat WinParts weinig B/C-merken heeft, maar dat zou ik toch sowieso nooit aanbevelen.

Edit: lees nu ook dat je twijfelt wat te doen: ik zou sowieso een nieuwe carterpan installeren. Persoonlijk zou ik t niet aandurven op vakantie te gaan wetende dat er een scheur in je pan zit. Voor hetzelfde geld scheurt ie halverwege de rit helemaal door en loopt je motor droog...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Einde scheur gaatje boren zodat deze niet verder doorscheurt en hierna laten dichtlassen geen optie.
En koperen ring tussen aftapplug en de pan doen, als je hem dan per ongeluk te strak aandraait dan pakt de ring de spanning op..
 

Tees

Donateur
Aluminium lassen is verdomd moeilijk. Dan kan je véél beter een nieuwe pan eronder zetten. En dan misschien staal ipv aluminium? En sowieso een koperen ring idd!
 

Busso

Actief lid
Dank voor jullie snelle reacties en adviezen! Afgelopen nacht heeft de Citigo een beetje achterover gestaan zodat het carter geheel leeg was. Daarna voorzichtig het gat van de carterplug en de scheur ontvet en daarna plug erin met loctite die alleen is te verwijderen doormiddel van verhitten. Enkele uren gewacht. Helaas nog heel klein drupje na een uur. Daarmee stuur ik mijn kinderen niet op pad naar Frankrijk. Kortom vervangen van de carterpan is de enige oplossing. Lassen heb ik ook aan gedacht maar het aluminium is super dun daar. Ik denk dat het niet meer dan 1-2 mm dik is voordat je op de schroefdraad van het carterpluggat zit. Bizar dat ze dit zo dun hebben gemaakt. Ik las op internet dat dit wel vaker voorkomt bij UP, Citigo en MII. Dus Citigo bezitters opgelet. Altijd met momenteelsleutel de carterplug vastzetten. Te hard aandraaien + scheur.
Dus voor mij verplicht klussen vlak voor de vakantie. Niet fijn. Garage vinden die dit binnen een week wil doen zal niet makkelijk zijn en ik las prijzen van 600 euro. Als ik het zelf doe de prijs van een carterpan en pakking.

Overigens als ik zoek op het OEM-nummer dat uit CarProg2 naar boven komt (04C103601K) dan laat hij enkel de carterpannen van Klokkerholm en Topran zien. :pieker:
Op basis van de foto's lijken de goedkope versies op autodoc ook niet de goede. Ik zie namelijk geen aircopompbevestiging op de foto.
 

EdK

Forumguru
Tsja, lekker bezig zijn ! @Tees
Nou moet ik zeggen dat wij op zaak een lasapparaat hebben voor aluminium , dus collega even aardig aankijken en hi last het waar ik bij sta.
En ja met die luxe zou je dat sneller doen !
En weggooien kan altijd nog in deze weggooimaatschappij ...
 

Busso

Actief lid
Nou wat rondgekeken maar bijzonder weinig aanbod als ik op 04C103601K zoek. Ik kom ook op Klokkerholm en Topran uit maar die zijn nergens voorradig ook niet bij Winparts. Ik heb tot nu toe een 2e hands gevonden bijna 100 euro en een nieuwe originele via de accudienst volgens hun site voor bijna 200 euro. Ik ga morgen de dealer in Zeist bellen. Ik heb er ook niets aan als ik er dagen op moet wachten en daardoor nog de avond voor vertrek bezig ben. Ik wil sowieso de dealer bellen met de vraag welke pakkingen ik nodig heb. Het oliefilter zit aan de carterpan dus zal er een pakking zitten tussen een oliekanaal dat loopt van filter naar oliekanalen in het blok oid. Dus liever iets meer uitgeven en in 1 keer goed.
 

Tees

Donateur
Prijs bij de dealer zou omennabij €150 moeten zijn. Mijn lokale dealer zit nooit ver van de ETKA prijzen af en heeft m normaliter de volgende werkdag binnen. Dat is trouwens Muntstad in De Meern, heb daar wel een paar keer spullen besteld (en ook één keer wat teruggebracht), nette mensen bij t magazijn. Is voor jou ook niet ver uit de richting.
 

Busso

Actief lid
Ik had die gebruikte van BM parts inderdaad ook gezien maar dacht 100 euro voor gebruikte best veel als je niet weet of die 100% in orde is. Daarom besloten bij Munsterhuis een nieuwe te halen met kit en plug. Snel in huis en 100% zekerheid over kwaliteit. Ik was 233 euro kwijt. Carterpan is 195 euro. Ik was blij verrast hoe mooi schoon mijn huidige carter van binnen is na 172.000 km! Nou verbruikt mijn Citigo ook maar 0,5 liter per 10.000 km en heeft netjes al z'n beurtjes gehad volgens de historie die ik bij de auto kreeg.

BNhNskZ.jpg


quZNDfJ.jpg
 
@Busso
Behoorlijk wat (haar)scheurtjes te zien op de foto! Goede zaak om er een nieuwe op te zetten. Aan de scheurtjes te zien mag je denk ik blij zijn dat het lijmen niet is gelukt.
 
Bovenaan Onderaan