Schakelmoment DSG 6-traps..

Skody

Actief lid
Heb sinds februari de Superb Combi 2.0 TDI 170 PK DSG. Met zo'n 7000 km op de teller inmiddels is de DSG volgens mij aardig 'ingeleerd'. Wat mij echter opvalt is dat de DSG vaak relatief snel opschakelt, zo snel dat ie soms in z'n D5 / D6 zit als je 50-60 km rijdt. Dit heeft tot gevolg dat je rond een toerental van 1200-1500 zit. Dit veroorzaakt zo nu en dan een soort 'geruis' waarbij ik eerst dacht dat dit werd veroorzaakt door iets in het luchtkanaal o.i.d. Is dus de DSG.. Op een Duits forum heb ik hier ook al een enkele keer iets van gelezen. Zie onderstaand bericht:

"DSG war bisher mein Lieblingsgetriebe. Nach Multitronic (kuschlig, aber eher lahm) und dem DSG im A3 2.0 TDI mit 140 PS (schon fast aggressiv dynamisch), war die Bestellbarkeit desselben ein ausschlaggebendes Kaufkriterium. Leider ist das beim S2 seltsam eingestellt. Beim Anfahren legt es quasi schon beim Fuß lösen den zweiten Gang ein und ruckelt untertourig, beim sanften Bremsen bleibt es im zweiten und ruckelt, und in dem Bereich, in dem ich am meisten fahre, zwischen 50 und 70 km/h, quält es mich brummend und reaktionsarm mit 1200-1300 Umdrehungen bei z.B. 65 km/h im 6. Gang. Das ist so unangenehm. Es brummt, dröhnt, und wenn man mal kurz von 65 auf 75 beschleunigen möchte, bleibt er steif im 6. – es sei denn, man gibt richtig Gas, was dann aber zu einem zweimaligen Runterschalten und einem drastischen Beschleunigungsschub führt, den man sofort wieder einbremsen muss – und sofort wieder im 6.Gang landet. Alle Geschwindigkeiten unter 80 leiden an diesem Problem im jeweils falschen Gang. Ich habe hier gehört, es gäbe einen Update. Schlimm, wenn es nicht so ist. Aber auch schlimm, wenn man einen neuen und seit mehr als einem Jahr erhältlichen Wagen noch wegen so etwas updaten muss. Das Fahren in diesem Bereich erledigt mittlerweile deshalb meist die Stufe „S“. Das ist weder sinnvoll (höherer Verbrauch, Lärm, Schalten trotz Automatik) noch angenehm. Im Dauer-Dritten bei 3000 U/min zu rollen, weil er einfach nicht runterschalten will ist ungefähr genauso doof wie die andere Variante".

Het zogenaamde 'zelflerende effect' van de DSG verandert hier niets aan. Zijn er meer mensen die dit herkennen bij dit type motor gecombineerd met de DSG ? Er wordt gezegd dat een software update e.e.a. zou verhelpen, maar betwijfel dit eerlijk gezegd. Ben benieuwd..
 
@Skody:

Ik rij een S2 170pk diesel met DSG, welliswaar geen Combi, maar kan me helemaal vinden in je verhaal.

Toen ik hem vorige jaar had opgehaald vond ik al dat het schakelen niet zo lekker ging. Schakelde inderdaad veel te snel naar zijn 6, gevolg was dat wanneer je bijvoorbeeld bij een verkeerslicht staat voor rechtsaf en je trekt op, de DSG al in zijn 5 stond voordat ik aan mijn stuur had gedraaid om de bocht om te gaan, probeer dan maar een te accellereren als je de bocht om bent :-)

Ben er toen mee terug gegaan naar de dealer, daar bleek inderdaad dat de instellingen van de DSG niet goed stonden (hoe/wat/waarom weet ik niet, maar misschien verkeerd motor type ofzo). Ze hebben dit aangepast, en sindsdien rijdt ie iets beter.

Inderdaad iets, want vind het nog steeds niet zo prettig rijden als mijn oude Saad 9-5 automaatje, qua accellereren dan hè, verder is DSG stukken beter.

Wat ik hier en daar op fora (ook in de autoweek gelezen) las is dat dit "hoort". De DSG's zijn zo afgesteld ivm het nieuwe zuinig rijden.

Ik heb me er eigenlijk maar bij neergelegd, dat het zo is. Je went eraan, en je koopt een Superb natuurlijk niet als race-auto :) ... tis verder een geweldige reis-auto.

En als ik eens snel wil optrekken is er nog de S-stand :)
 

LenK

Forumguru
Zo'n automaat weet natuurlijk niks van wat je als bestuurder van plan bent.
Die wordt alleen geleid door parameters als snelheid en belasting,
Als je optrekt en niet te hard rijdt omdat je de bocht om moet dan weet alleen de bestuurder dat.
Enige dat er verbeterd zou kunnen worden is de minimale snelheid in elke versnelling, maar dan zal het verbruik flink toenemen omdat het gemiddelde toerental dan een stuk omhoog gaat (de S-stand?).
Volgens mij is elke automaat behept met de "zo snel mogelijk opschakelen" eigenschap. Niet een DSG-only eigenschap.
 

Skody

Actief lid
Ik schat ook in dat hetgeen jullie aangeven het issue is. Doordat 'ie zo zuinig staat afgesteld (rij nu bij normale rijomstandigheden, dus normale snelheden zonder overdreven acceleratie e.d. gemiddeld 5.7 l op 100 km), heb ik 't idee dat ie voor 't mooi dan té weinig toeren maakt in de bijbehorende versnelling, wat bij een handgeschakelde bak zou leiden tot het afslaan van de motor. Ik schat voorzichtigheidshalve in dat de dealer óf dit geluid niet hoort wanneer je m brengt óf er niks aan kan doen.
 

VEEJAY

Forumguru
Heb het vandaag kort geprobeerd, in de 6 gaat hij niet bij 50km per uur, een bocht doet hij afhankelijk van de snelheid in 3 of in 2. Ik heb ook een DSG 6 diesel.
 

Skody

Actief lid
Hoeft niet perse in een bocht te zijn, kan ook zijn dat je rond de 50-60 km rijd (langzaamrijdend verkeer) in D. Je zult zien dat ie dan in de regel in D5-D6 rijdt met 1200-1500 toeren.
 

VEEJAY

Forumguru
Heb het vandaag geprobeerd, ik krijg hem met geen mogelijkheid automatisch van 5 in de 6, pas boven de 75km per uur wil hij daarin (in D stand).

DSG kan je trouwens bij JD engineering op verschillende fronten aanpassen.
 

MinT

Lid
Ik heb gemerkt dat de auto echt anders rijdt afhankelijk of je in de D of S stand rijdt.
Vwb het snel opschakelen in de D-stand. Dit doen de andere VAG-jes ook.
 

guitar_billy

Senior Member
Mijn ervaringen zijn gelijk met die van VeeJay.

Heb geen S2 maar een O2 tdi met 6trap DSG; deze is niet zo overdreven ijverig. Schakelt met rustig gasgeven eerder op, maar 50km/h gaat in 4 met ongeveer 1500 toeren. Handmatig wil die dan niet eens meer naar een hogere versnelling.

Zal allicht een kwestie van DSG programmering zijn, dan ben ik wel blij dat ik het schakelprogramma heb dat er nu in zit.

Mijn auto is bouwjaar 2006.
 

icemen

Nieuw lid
Hallo, heb hetzelfde irritant probleem. mijn vorige wagen was en superb II pump duse 140 pk met DSG, en hij schakelde perfect, trok de kasseien uit de grond, een snoepje van een wagen. dus nu maar een combi gekocht met common rail + DSG ..... was dit een koude douche. De wagen is lui, schakeld entousiast bij 1200 tr in 5 of in 6 met vibraties door heel de wagen. Het enige alternatief om niet gek te worden is manueel schakelen, maar waarom dan 2000 € extra brtalen voor DSG. reden: de CR motoren zijn wel een ietsje stiller maar veel gulziger, daarom probeert de fabriek manu militari de wagen zo snel mogelijk te laten opschakelen, met alle gevolgen vandien. Ik heb heimwee naar mij PUMP DUSE motor met DSG...Ik heb de pest in al die onzinnige mileunormen.

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Skody

Actief lid
Om nou te zeggen dat de motor lui is, dat niet bepaald. Hij trekt als een speer en is ook in de S-stand niet onzuinig(er). Gemiddeld 5.8 - 6.0 l per 100 km. Zelf heb ik nog nooit manueel geschakeld want dat werkt gewoon niet lekker, zeker niet als je terug moet schakelen en kan nooit op tegen de DSG. Kortom, ik ben verkocht aan de DSG en de motor alleen ik bespeur(de) met name rond de 1300 - 1500 toeren in een hogere versnelling een resonantie. Eerlijk gezegd heb ik de wagen nu 21000 km inmiddels en valt t me steeds minder / nauwelijks meer op.
 

Renkie

Forumguru
Ik heb recent een proefrit gemaakt in een 170pk DSG en kwam hetzelfde probleem tegen. De bak gaat in 50 naar de 5 waardoor je op zulke lage toerentallen rondtuft (1200rpm) dat het niet prettig rijdt.

Voor mij ook de reden om naar een 170pk / handbak te kijken, alleen is een proefrit bij de dealer helaas onmogelijk aangezien er nergens een demo auto te vinden is met de 170pktdi en handbak :)
 

adjego

Actief lid
Ik heb laatst zelf met een 140 pk Commonrail gereden handgeschakeld dan wel te verstaan maar die had geen problemen met lage toeren. Kon eigenlijk zonder trillingen/resonanties vanuit 1100 toeren versnellen.
 

Gysman

Actief lid
Ik heb gemerkt dat de auto echt anders rijdt afhankelijk of je in de D of S stand rijdt.
Vwb het snel opschakelen in de D-stand. Dit doen de andere VAG-jes ook.

Laat hem maar eens resumen op de cruisecontrol. Zul je zien dat het gedrag in S en in D identiek is.
 

cloink

Actief lid
Ik heb heimwee naar mij PUMP DUSE motor met DSG...Ik heb de pest in al die onzinnige mileunormen.
Dit is - vrees ik - een erg persoonlijke issue. Zelf ben ik indertijd ook gaan rijden met een 170 CR DSG en inderdaad, in tegenstelling tot de 140 PD DSG waarmee ik nu rij, leek deze trager/luier (terwijl dat - voor alle duidelijkheid - helemaal niet is, de acceleratietijden zijn hier het bewijs van). Persoonlijk vind ik het "karakter" van de PD ook veel aangenamer rijden, maar anderen vinden het ronduit brutaal en het rijcomfort aantasten. Die anderen zijn vaak ook erg te spreken over de "romigheid" van de 170 CR...

In elk geval, je kan duidelijk niet iedereen plezieren, maar ik heb alvast met mijn 140 PD geen last van een te snel opschakelende DSG. :)

Wel mag je niet vergeten dat een DSG onklopbaar is als het "voorspelbare" handelingen betreft (bv. wanneer je aan een verkeerslicht wegaccelereert, door de versnellingen heen), maar net aan de trage kant is wanneer je onverwachtse dingen doet (bv. wanneer je aan het cruisen bent en plots als een maniak het gaspedaal intrapt (en je dus een terugschakeling verwacht)). Dat is nu eenmaal de aard van het beestje... ;)
 

VEEJAY

Forumguru
Na anderhalf jaar DSG rijden krijg je in de smiezen hoe je dmv het gaspedaal kan bepalen wanneer ie wel of niet terugschakeld of opschakeld.

OP de snelweg bijvoorbeeld eerst 60% gas en daarna helemaal intrappen (niet tot kickdown). Dan schakeld hij niet naar 5 (meer toeren/meer herrie) maar gaat ie vlot in de 6 naar illegale snelheden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tjonge, dat heeft dan wel lang geduurd! Ik heb hem nog geen 2 maanden en helemaal door. Neem aan dat het op zich weinig uitmaakt wat voor motor en brandstof het betreft. De verschijnselen herken ik wel. Eea is idd duidelijk toegerust op economisch rijden. Maar als je wilt kun je dit makkelijk kortsluiten, alleen even rekening houden met het "aangrijpmoment".
 

Renkie

Forumguru
Ik heb toevallig vandaag EINDELIJK een proefrit kunnen maken in een 170pk tdi met handbak.
Beviel mij echt veel beter dan de DSG, als test ook nog even 80 in de 6 gedaan -> duik je onder de 1500rpm en voel je de auto trillen, niet dat je vullingen er uit rammelen maar prettig is het niet
In de 5 (1500+ rpm) is het probleem er niet, veel prettiger
 

Piet50

Nieuw lid
Hallo Renkie even voor de goede orde, mijn 170 pk diesel bevalt perfect (72000 km) maar het onderstel heb ik ook bij van de Velden ( J.C.bedankt! laten verlagen Eibach en koni FSD laten monteren dit scheelt echt een slok op een borrel. Vindt je Euro 1150,- teveel dan zou ik het sportonderstel overwegen. succes met je keus.
Piet50
 
Bovenaan Onderaan