Schaafgeluid bij het nemen van bijv. een drempel

de5de

Lid
Hallo, is er iemand bekend met het fenomeen dat er een schavend geluid ontstaat bij het nemen van bijv. een drempel? Het is net alsof de banden tegen het spatbord schaven. Kan het ook misschien de bodemafdekplaat zijn? Bedankt voor een reactie.
 

Joske

Forumguru
even onderkant eens inspecteren é, mss lopen de wielen wel aan bij het inveren?

Over wat voor drempels spreken we eigenlijk? Is nogal subjectief :)
 

skodaboy

Forumguru
vermoedelijk idd de carterbeschermingsplaat die los of deels los gekomen is,
als deze 'los' hangt is dit het eerste wat over de verkeersdrempel zal schuren..

kijk ff onder je wagen of je iets ziet los hangen..;)
 

de5de

Lid
Bedankt voor de reacties. Ik zal er morgen eens onderkruipen. Het schaafgeluid had ik ook bij mijn velgen met winterbanden. Dat was mijn eigen schuld: verkeerde ET-waarde. Maar door rustiger te rijden kon ik het aanlopen voorkomen. Nu gebeurt het echter ook met mijn standaard 16" velgen. Ik heb daarom de indruk dat de vering al versleten is na 20.000 km. Het zou mij niets verwonderen. Daarom liggen er ook standaard banden op met een hoogte van 45. Redelijk ongebruikelijk.
 

skodaboy

Forumguru
kijk ook eens of de pvc binnenspatborden nog mooi op hun plaats zitten..
misschien is er 1 bij die los of dubbel zit en zo over/tegen één van de banden schuurt..
 

de5de

Lid
Ha ha, goede reactie. Ik heb elke dag 20 drempels heen naar mijn werk en 20 terug, welke ik met gepaste snelheid neem. per dag 75 km. rijden Tel maar uit hoeveel ik al een drempel heb gehad.
 

guitar_billy

Senior Member
@de5de, de Rapid heeft kleinere wielen dan een Superb of Octavia.
Hier zijn wat standaard Rapid maten, incl 215/45 op een 16 inch velg.

175/70 R14
185/60 R15
195/55 R15
[URL='https://www.winterbanden-365.nl/winterbanden/Skoda/Rapid.html#205/55%20R16']205/55 R16[/URL]
215/45 R16
215/40 R17

Verder zou ik ook even de onderkant inspecteren. Normaliter is een vering en schokdemping nog goed in orde na 20dkm.
Afhankelijk van wanneer je het geluid hoort (opgaan drempel / afgaan drempel) heb je wel een idee waar te kijken.
 

EdK

Forumguru
Ha ha, goede reactie. Ik heb elke dag 20 drempels heen naar mijn werk en 20 terug, welke ik met gepaste snelheid neem. per dag 75 km. rijden Tel maar uit hoeveel ik al een drempel heb gehad.
Dat zijn er dus 40 minimaal per dag over een traject van 75 Km
Maar kan de som niet afmaken want weet niet hoeveel keer je die rit al hebt gemaakt.....
 

de5de

Lid
49 weken a 5 dagen x 20 is 4900 + nog de drempels die in ons dorp liggen. ZEKER 6000 drempels per jaar.
Ik wordt daar s...ziek van.
205/55 R16 heb ik als winterband. Dat schaaft dus.
 
Bovenaan Onderaan