Scantool of laptop?

SkodaKid

Nieuw lid
Beste mensen,

Volgens mij hoort deze vraag hier thuis.
Omdat het motorlampje weer is gaan branden wil ik graag zelf kunnen uitlezen waarom het lampje brandt. Tevens zou ik het fijn vinden wanneer ik dit zelf kan repareren, en de storing resetten.

Nou heb ik in een ander topic de tip gekregen om eens te kijken naar een scantool, een kastje met software dat direct kan worden aangesloten op de auto, en waar de codes op verschijnen.
Buiten het feit dat me niet duidelijk is of deze tool goed werkt (ook na updates, kabels schijne geblokkeerd te worden door rosstech?) vraag ik me af of het een betere optie is om de hier veelgebruikte vag-software op de laptop te zetten en een kabel aan te schaffen...

Het zou natuurlijk wel handig zijn dat als er iets qua interval aangepast moet worden, dat ik dit ook zelf kan. Maar wat voor mij belangrijk is, is dat ik zo duidelijk mogelijk weergegeven krijg wat het probleem is, en ik na reparatie de melding kan resetten.

Mocht een laptop een betere keus zijn, dan ben ik benieuwd waar ik de kabel en software het beste vandaan kan halen, zodat ik geen prul koop dat direct word geblokkeerd!

Ik hoor graag of iemand mij kan adviseren!

Witte Yeti

Actief lid
Met de scantool heb ik geen ervaring en kan je daardoor ook geen advies geven.
Als je een officiele kabel koopt van Ross-tech, krijg je daar software bij voor je laptop en kan je latere updates zonder problemen installeren. Koop je een vele malen goedkopere kloonkabel, dan kan je alleen de software gebruiken die er bij geleverd wordt. Updates zijn niet mogelijk.

Antera

Donateur
het is maar wat je ermee wilt doen en goedkope kabel kan goed genoeg zijn dan als je en werkenden hebt. En als het alleen voor je eigen auto is prima toch.

SkodaKid

Nieuw lid
Met de scantool heb ik geen ervaring en kan je daardoor ook geen advies geven.
Als je een officiele kabel koopt van Ross-tech, krijg je daar software bij voor je laptop en kan je latere updates zonder problemen installeren. Koop je een vele malen goedkopere kloonkabel, dan kan je alleen de software gebruiken die er bij geleverd wordt. Updates zijn niet mogelijk.
Begrjp hier dus niets van, een kabeL is toch een kabel? Hoe kan het dan uitmaken of het een originele is?
Iemand enig idee waar de originele te koop zijn, en wat ze kosten?

EdK

Forumguru
google maar eens op Ross tech

en wel eens van een dongle gehoord ?
Wel dan weet je dat een kabel niet een kabel hoeft te zijn

SkodaKid

Nieuw lid
Alternatief uit Duitsland CarPort - Fahrzeugdiagnose / KFZ Diagnose / On Board Diagnose (OBD) Software für Fahrzeuge der VAG Marken Volkswagen (VW), Audi, Skoda und Seat / OBD2 Software
Licentie afhankelijk of je CAN-bus of K-line of allebei wil gebruiken.
Verder welke hardware geschikt zijn van verschillende aanbieders.
Begrijp ik goed dat dit eens programma is dat ik zo kan downloaden?

Ja ik weet wat een dongle is, bedankt nu begrip ik het.
Waar kan ik zo'n originele kabel kopen? Waarmee je alles kunt, canbus, aanpassen uitlezen etc.

Tachi

Actief lid
Dat heb je goed begrepen. Afhankelijk van de licentie kun je dus bepaalde zaken doen. Kijk in de hardwarelijst en via google zul je vast hardware- (kabel-)aanbieders vinden.

Er is niets als een originele kabel. Als je de kabel bij VCDS van RossTech bedoelt, dan kun je via hun of andere wederverkopers het kopen.

bobby45

Actief lid
ik heb en kabel uit china prima maar maar dan heb je niet de update,s maar dat heb je niet echt nodig

Antera

Donateur
dit is al zo vaak behandeld en komt elke keer weer terug. Indien je een ross-tech kabel koopt kan je alles en zal je dat ook altijd kunnen. Koop je hem bij een van de partners krijg je hem wel in het NL maar zijn de update's niet altijd up to date. houd hier dus rekening mee indien je nieuwere auto's wilt gaan doen net als wat ik doe

SkodaKid

Nieuw lid
Ik heb de topics ook doorgelezen, maar vond het lastig een concrete brok info die ik graag wilde eruit te persen, vandaar toch maar een nieuw topic zodat ik al mijn vragen, en wellicht die van anderen beantwoord kon zien.
Nogmaals bedankt allen, ik heb inmiddels een chinese kabel gekocht (VCDS) en hoop daarmee zonder updates mijn auto te kunnen inlezen en onderhouden.

Bovenaan Onderaan