Scala “Sound System” blijkt toch Canton?!

Ik ben zelf een enorme Hifi liefhebber en ook werkzaam in de Hifi wereld. Zodoende dat ik de optionele audio/speaker pakketten wat boeiender vind dan gemiddelde koper gok ik. Even de kwaliteit van de verschillende audio merken in de auto wereld daar gelaten ben ik van mening dat je ze beter wel, dan niet kan hebben als je graag muziek luistert onderweg!

Ik heb dus gezocht naar een auto die het Sound system van Skoda aanboord heeft. Ik moet zeggen, het systeem klinkt voor deze prijsklasse op zich prima. Ja het geen Dynaudio zoals de luxere VW en zeker geen Bowers & Wilkins in Volvo maar het prijskaartje is hier dan ook totaal anders.

Er zijn eigenlijk maar 2 grote min punten te noemen in mijn beleving:

1 de subwoofer, dit is echt een grapje en mag geen subwoofer heten.
2 vrij veel resonanties in het interieur, met name de voordeuren.

Beide inherent aan de prijsklasse en zelf te verhelpen.

Afijn, ik zal er geen uitgebreide review van maken

Waar het echt om gaat, ik vind het zelf erg jammer dat er vanuit Skoda gewoon eigenlijk 0 info is over het systeem in onze Scala’s zijn er wellicht mensen die toevallig meer inside info zoals specs hebben? Ik bedoel hier mee de Canton systemen worden duidelijker omschreven wat erin zit, vermogens per kanaal, diameter van de gebruikte drivers enz.

Vanwege gebrek aan info ben ik zelf even op onderzoek uitgegaan en heb onderandere de subwoofer al uit elkaar gehad en deze wat verbeterd voor zover dit te doen is zonder iets te vervangen. Deze “subwoofer” weegt denk ik nog geen 3kg totaal en is voorzien van een erg goedkoop 6” dual voice coil drivertje. Deze was vrij simpel iets beter te krijgen door de plastic behuizing hiervan te voorzien van wat silentcoat en heb de kast van binnen voorzien van dempings wol. Resultaat veel minder resonanties en een strakker geluid, voor nu even prima echter gaat deze uiteindelijk vervangen worden denk ik. Mocht er interesse zijn kan ik foto’s plaatsen van de sub en/of aanpassingen hieraan.

Dan het interessantere gedeelte, uit pure interesse vandaag even de centerspeaker in het dashboard open gehaald om te bekijken wat hier in zit daar er geen info en/of foto’s van beschikbaar zijn. Na het los halen van de kap eigenlijk positief verrast! He, 2 drivers (ik verwachte er 1 aan te treffen) en het zijn qua bouw best redelijk drivers kun je niks van zeggen. Na wat gepiel de drivers los geschroeft gekregen en deze er uit gehaald, verrassing: Canton sticker op de achterkant! Is het dan toch een Canton systeem, in een wellicht wat lichtere variant voor de Scala?

Het is inmiddels al een heel verhaal merk ik, maar ik wil graag even de laatste bevinding hier delen en hoop dat iemand hier een antwoord op heeft, of dat er zelfs iemand is met het Sound System die de centerkap even los wil halen en het nakijken: hoewel beide luidsprekers zijn bedraad in het dashboard komt er bij mij alleen uit de linker geluid! Dit is sowieso minimaal dus moet gevoeld worden met de hand. De rechter doet dus niks. Uiteraard al wat getest:

* drivers gewisseld, nog steeds alleen links geluid
* wellicht een signaal speaker? (Het Motor aan en deur open toontje bv) Nee komt niet uit deze driver
* voor het bellen dan misschien? Nee ook niet.
* navigatie stem dan? Nee ook niet
* surround instellingen? Nope

Tijdens het los halen van die speaker gaf de auto wel een melding, iets met hulp diensten niet (meer?) aktief contact uw dealer. Iets in die trant ik zag het helaas te laat dus niet goed gelezen. Wellicht is hij voor de SOS functie?

Het is in ieder geval exact dezelfde Canton driver als de linker en hij zal er niet voor niets in zitten lijkt mij. Stel hij hoort het wel te doen samen met de andere moet ik even aktie ondernemen haha.
 

Bijlagen

  • DB71B2FA-7192-48D9-82AE-0DDB44F352C1.jpeg
    DB71B2FA-7192-48D9-82AE-0DDB44F352C1.jpeg
    527,5 KB · Weergaven: 139
  • 39C3DB3B-F8C7-4924-8836-89DA932F9E2B.jpeg
    39C3DB3B-F8C7-4924-8836-89DA932F9E2B.jpeg
    879 KB · Weergaven: 133
  • 8D40E0A2-7314-4827-B8D7-CCF9F89B13AD.jpeg
    8D40E0A2-7314-4827-B8D7-CCF9F89B13AD.jpeg
    858,6 KB · Weergaven: 132
  • 055A854E-D46F-4887-9203-9D0044C9FCB5.jpeg
    055A854E-D46F-4887-9203-9D0044C9FCB5.jpeg
    668 KB · Weergaven: 132

Cordoba

Forumguru
Interessante ontdekking. 2e driver is niet voor bijvoorbeeld:
- de piep van parkeersensoren
- sound generator ('sportief' uitlaatgeluid)
- lijkt me in elk geval niet bedoeld voor een rechtsgestuurde auto, omdat dan het hele dash en de kabelboom omgekeerd zitten.
 

CharlesTucker

Forumguru
Interessant inderdaad. Als het al een Canton systeem dan is is Canton er kennelijk niet zo trots op. Ik heb even gekeken op de site van Canton maar daar is niets te vinden over de Scala. Wel redelijk wat over de systemen in de Kodiaq, Karoq, Superb en Octavia (aantallen luidsprekers, vermogen, dat soort dingen). Zelf heb ik overigens een Octavia, en helemaal geen last van resonanties, misschien vanwege de prijsklasse, misschien vanwege het feit dat ik volume nooit heel ver open draai, misschien beiden.
 

vinom

Actief lid
Grappig om dit topic te vinden. Ik was aan het kijken wat voor speakers de Enyaq zouden krijgen aangezien het bij de Duitse configurator 'Skoda Sound System heet', maar in de filmpjes die ik tot nu toe heb gezien van de Enyaq, zag ik Canton staan op de speakerlabels.
 

jesse_s93

Donateur
Mooi topic! Ik heb geen sound system. Is ook niet leverbaar op de Sport Business. Ik kan wel eens kijken of er bij mij één speaker zit in dit geval. De Bolero heeft namelijk 8 speakers (2 in de a-stijl, 2 in de voordeuren, 4 in de achterdeuren), dus dan zou ik op het dashboard geen speaker verwachten. Kom ik op terug.
 

Derooke

Forumguru
Bel eens om info te vragen via infotainment.bvb kan je me de locatie van Albert Hein doorsturen. Dan kan je voelen waar de stem vandaan komt .

Of zou het een geluid versterker voor gepraat van de achterzetels zijn dat je de mensen kan begrijpen.
 
Allemaal bedankt voor het meedenken! Sound generator leek mij al niet in de Scala. Wij hebben zakelijk een Golf GTE die dit wel heeft, dat is erg duidelijk te merken en komt ergens bij de voeten vandaan en klinkt vrij zwaar als in dat zullen wat zwaardere drivers zijn dan wat hier in het dashboard zit haha.

@jesse_s93 Bedankt voor het opzoeken/nakijken en uiteindelijk het verlossende antwoord! Dus toch het SOS verhaal ik vermoede al dat het in deze hoek zat. Het emergency call systeem is dus een compleet separaat systeem van de overige audio geinig. Gelukkig niks defect! Die link is trouwens erg handig ga ik even in neuzen hier staat wat meer info in over het Sound System zag ik.

Ik hoop wat specificaties van de versterker te vinden zodat ik kan kijken naar de mogelijkheden voor een andere passieve subwoofer.
 

Sandokan

Nieuw lid
........Ik heb dus gezocht naar een auto die het Sound system van Skoda aanboord heeft. Ik moet zeggen, het systeem klinkt voor deze prijsklasse op zich prima.........
Hallo Sander31 ,

ik heb een vraag mocht je deze kunnen beantwoorden.
weet je misschien welke maten speakers in de voordeur en achterdeur zitten zou daar andere willen plaatsen deze klinken echt waardeloos. heb wat instellingen geprobeerd maar wordt er niet beter van. mijn scala is van 2020 super wagen verder alleen geluid is niet top. heb site bezocht maar kom niet ver focal schijnt goed te zijn maar kom niet verder dan rapid , scala schijnt moeilijk te zijn of niet.
misschien dat ik moet kijken naar ander type skoda.?
ik hoor eventueel graag. mvg , Sandor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan