[S2] Ik ga het volgende project op me nemen Columbus Voice Control via Blutooth en Ad2p

redyak

Lid
Ik lees me suf en denk dat ik het project maar ga aanvangen.

Ik ga mijn bestaande bluetooth kopellen aan de Columbus.
Te doen:

1. De MIC onderbreken en over de columbus laten lopen.
2. Als het goed is heeft mijn HT-4 Novero met ondersteuning voor niet Rsap toestellen een Stereo uitgang
en deze ga ik door zetten naar de Columbus voor stereo bluetooth (AD2P)
3. De AUX-IN (waar nu een afgeknipte Dension IPOD aansluiting op zit) aanleggen met een kabel naar mijn
armleuning zodat ik direkt alle apparaten met jack ingang er op aan kan sluiten (is zoon ook blij kan hij z
zijn muziek afspelen van de telefoon ;)
3. Firmware update
4. Auto coderen voor uitzetten Voicedialing (werkt voor geen meter) en aanzetten voor Voice Command over
de Columbus.


Ik heb verzameld:

1. Pinlayout van diverse fora voor alle stekkers en apparaten
2. Functionaliteitbladen van alle onderdelen
3. Tips voor firmware upgraden
4. Coderings info van foro voor Module 37 en 77 (Radio/Telefoon)

Het enige waar ik mee zit hoe kom ik in nederland aan de repairwires. Ik heb inmiddels de code van vw zelf voor de reapirwire voor de quadlock en 54 pin lock onder de stoel dat is 000 979 009 en van Wurth 0558 470 002 REP STEKKER VT MQS 0,63 MM-0,5QMM. Maar ik kan nergens een nederlandse shop vinden. Iemand een tip of meerdere.

Ik zal voor de liefhebbers zoveel mogelijk foto's maken en uiteindelijk een handleiding proberen te schrijven.
Of ik mmoet iets gemist hebben en hij er al is ;)
 

redyak

Lid
Inmiddels zit deel 1 erop.

Ik heb de repairwire gehaald bij de VW dealer. nummer 000 979 009 bestaat niet meer is nu met een E erachter.
Kosten € 3.25 per draadje. Ik had niet goed gekeken maar aan elk draadje zitten 2 uiteinden met een crimp clamp voor quadlock. Je knip de draad in tweeen en je kan 1 onderdeel aansluiten.

De hardwarekant is klaar. Ik had zelf een tijdje geleden de standaard bluetooth al vervangen door een Novero HT-4 3C8 035 730 B. Dat was plug en play. Echter met de komst van de Columbus bleek ik ook stereo geluid voor blutooh aparaat en telefoon te kunnen realiseren.
Dit was effe een paar uur draden trekken en solderen maar de quadlocks zijn nu voorzien van extra aansluitingen voor Telefoon Stereo en Microfoon rerouting om de Voicecommands op de Columbus te kunnen realiseren.
Ik heb zonder VCDS kunnen vaststellen dat de microfoon nog werkt na rerouting en dat het stereo is.
Verder een Aux aangesloten maar die moet ik met VDCS nog aanzetten, had ik recentelijk uitgezet ivm errors.

Dus nu nog punt 4 en 5. Ben benieuwd.
 

Bijlagen

  • Aansluitschema Stereo Blutootch en MIC Columvus.jpg
    Aansluitschema Stereo Blutootch en MIC Columvus.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 266

redyak

Lid
Handleiding Rewireing.

Ik had de volgende zaken:

Columbus Type C9 HW 41 SW 2724 Standaard
3T0 035 680 A (De A zegt NIETS over de revisie)

Bluetooth Novero HT-4 (zelf ingebouwd ivm Smartphone)
3C0 035 730 B.

Als eerste:


Zorg voor je “repairwire” te krijgen bij je VAG Dealer.
Soms gezien op Ebay of buitenland maar met minimum bestelhoeveelheid.
€ 3,25 bij VW. Let wel op , aan elk draadje zitten 2 Crimp Clamps van.
Voor deze actie zijn dus 4 draadjes genoeg. Type 000 979 009 E. Zonder E mag ook maar bij mij waren ze niet meer leverbaar.

Verwijder de Columbus en schroef je climatronic los zodat je ruim in het console kan.
2013-01-04 13.26.13.jpg 2013-01-04 13.42.16.jpg

Als Tweede:

We beginnen aan de passagierszijde. Verwijder de blutooth unit en verwijder de kap van de lock.

2013-01-04 13.19.17.jpg 2013-01-04 14.15.59.jpg


Verwijder de vloermat en de zijpaneel van de middelconsole. Zit op 2 plekken geklemd. Steek voorzichtig je handen van onder erin en trek voor in de pint en recht onder de radio. Schuif de paneel eruit.
 

redyak

Lid
Als Derde:

Pak een trekveer en steek deze vanaf de kant van de bluetooth richting middenconsole. Pak hem daar op met de hand.

Bekijk bijlage 23380 Bekijk bijlage 23381 2013-01-04 14.09.13.jpg 2013-01-04 14.09.43.jpg


Voor deze klus hebben we 3x 2 adres nodig maar voor het gemak leggen we er 4 J.
Dit is vanwege de trekveer truuk.

Steek door het oog van de trekveer (of maak met een draadje) 2 kabels. Zorg dat aan een kant je genoeg kabel hebt zitten om achter je Columbus te komen. Aan de andere zijde hetzelfde of restant van wat je het.
Trek nu de trekveer terug en knip de draden door als je genoeg lengte ziet uitsteken bij het middelconsole. Voor de vorm kan je het hele zaakje voor doorknippen nog terughalen en omwikkelen met tape of officiële draad van VW.

 

redyak

Lid
Als Vierde:


Alle kabel liggen nu op de vloer mat. Pak een multimeter en wat gekelurde verschillende tape.
Ik had 2x2 dezelfde kabel. Ik moest dus van ieder paar er een kleuren om straks te weten waar ik ben.

Dus pak een plus van een kabel en zoek de corresponderende en plak deze met dezelfde tape.
Herhaal dit bij de andere set kabel. Heb maar 1 soort kabel gebruikt dan moet je nog voor een derde keer plakken.

2013-01-04 14.15.44.jpg 2013-01-04 14.20.42.jpg 2013-01-04 20.05.31.jpg


Nu alles in gelabeld kan je de draden via de zijkant omhoog brengen naar je radio.

Aan de zijkant kan je met een tie rap de boom vastzetten door het gaatje.
De extra kabel op het tweede plaatje is mijn Aux-IN die ik gelijk heb aangelegd. Middels dezelfde trekveer deze van onder achter de passagierstoel omhoog geschoven naar het loze Aux-IN gaatje. Vervolgende de draad eraan gekoppeld en doorgetrokken door de console naar de steun.
 

redyak

Lid
Als vijfde:


Nu begint het hondenwerk. Aan alle kabel moet de repairwire worden gesoldeerd. Zorg met krimpkous voor goede isolatie en sluit af met een kleurkous zodat je de kabel herkend.
LET OP: Aangezien alle repairwire geel is en je na krimpkous te gebruiken niet meer weet welke de + of – is raad ik je aan ze te markeren met extra ring krimpkous of een rode en/of zwarte stift.
Als dat gedaan is kan je de clamps in de quadlocks gaan steken.

2013-01-04 18.04.43.jpg 2013-01-04 18.12.45.jpg
Bij mij coresponderen de krimpkouskleuren. Die aan de Columbus kant zijn hier nog niet gekrompen omdat ik zeker wilde weten dat ik de + en – geod had zitten.
De Aux was de bonus die zit in het blauwe blokje.


2013-01-04 20.09.02.jpg

Als zesde:

Hedenochtend de volgende stap. Alles coderen en nalopen.
Hardware was in orde, was duidelijk door de telefoon voicmail stereo test en belletje naar huis.

In de vavigatie de AUX aangezet en ook deze werkte perfect.
Toen de radio gecodeerd. Optie 37 Coding met behulp van de longcoding helper.
Doe eerst een autoscan en los alle errors op die zijn onstaan door in en uitbouwen.
De controlelijst hiervan kan je printen naar printer of zoals ik het doe naar pdfcreator, dan staat hij gelijk op mijn desktop.

De coderingen die ik heb aangepast :
Microfoon monitoring aan. Vinkje weghalen bij Voice Control Inactieve.
Je kan de VoideDialing knop op je stuur niet omprogrameren bij SKoda deze blijft voor je telefoon!!!

Hiermee was ik al mijn errors kwijt. Zelfs die van de microfoon voor dit project.
Helaas heb ik me ergens verkeerd gelezen want de Voice Control WERKT NIET voor nederlands.

2013-01-05 11.49.03.jpg

Ik heb hem geprobeerd op engels en het werkt. Niet vlekkeloos maar dat komt waarschijnlijk door mijn Engels :cool:.

Voor de liefhebbers, als je geen firmware upgrade wil doen maar wel het hidden menu wil hebben en beschikt over VCDS dan kan je onder Module 37 Adaptation Port 50 zet van 0 naar 1.
Vergeet niet de unit te resetten en probeer. Druk setup knop in en wacht, eerst komen FM en AM en als je langer vasthoudt komen er nog meer mogelijkheden. DUS NIET LOSLATEN !!!!


Dus al met al werkt het nu hardware en software matig en geen errors meer. Nu wachten op mijn acculader (besteld) want zonder die zekerheid geen Firmware update naar de 3980. DIe wil ik perse vanwege de POI mogelijkheid. (wordt vervolgd!!)
 

redyak

Lid
Als zevende:

Laat ik beginnen met te zeggen dat de vele uren werk en zenuwen zijn vruchten hebben afgeworpen:

1. Ik heb nu nederlandse spraakbesturing (niet vergeten het stem volume aan te zetten, ander weet je niet wat je moet doen)
2. Bluetooth en AUX-IN streaming in stereo
3. HDD met 3 partities 20 MP3/10 Maps/10 POI
4. Eigen poi's eenvoudig via de site van volkswagen op SD in Columbus met icoontjes
5. DVD vrijschakeling als extra (maar ik vind het beeld te klein ;)

Nadat ik stap 6 had gedaan moets ik aan het coderen en upgraden.
Ik heb eerst er voor gezorgd dat al mijn fouten weg waren met VCDS.
Uiteindelijk de Verbatim CD gebrand met IMGburn op 4x met Firmware 3980 er in gedrukt. Direkt een SWL error , was raar want ik heb 2724 en 3980 is hoger. Ik denk dat dit komt door de bootloge cd die ik had gebruikt om eigen bootlogo erin te zetten, die was gemaakt met SW 3980. Opgestart in downgrade modus en toen duurde minder dan 55 minuten en was geslaagd.
Alle mogelijke doem scenario's die ik overal gelezen had als een speer gecheckt. Geen Brick, Fader nog aanwezig, displayverlichting intakt. Het bijzonder was ook dat ik alles nog had , mijn MP3's en Navigatiesoftware. Terwijl overal stond dat je die zou kwijtraken.
Maar het gaat nooit in een keer goed :confused:. Wel sattelieten maar geen plaatsing op de kaart. Stukje gereden geen soelaas. Paar keer gereset helaas.
Toen VCDS eraan en alle errors weer weggehaald en onder module 37 zou je voor een C revision van een 9 Byte naar een 10 Byte codering moeten. Het rare was dat ik al een 10 Byte codering gebruikte vanaf dat ik de columbus had met originele SW 2724. weer nagelopen en alles oke.
Maar nog steeds geen plaats bepaling. Aangezien de flitspalen uit de V9 versie die ik heb niet meer worden gelezen in een 3 partitiesysteem heb ik een originele V9 erin gedrukt. Helaas toen ook geen plaatsbepaling. Ik begon hem al te knijpen en stond klaar met een Firmware 4020 en een Firmware 2724 FiX CD.
De laatste truuk was het systeem caliberen door een stuk te rijden, moest ik toch want de accu was al aardig leeg. Dus eerst gegeten en ik rij nog niet weg of de plaatsbepaling werkt weer.
Dus ik ben nu een happy man en de zoon ook want die kan nu via AUX en Bluetooth zijn muziek in de auto laten horen:yeah:.
Voor de liefhebbers hier nog wat "bewijs" (helaas maar 5 per reactie)


2013-01-07 15.51.43.jpg


2013-01-07 16.35.15.jpg
2013-01-07 16.56.19.jpg
2013-01-07 17.31.46.jpg
2013-01-07 20.08.44.jpg
 

redyak

Lid
Als Achtste

Je bent IT'er of je bent het niet. Na de bemoedigende woorden van Antera toch maar de 4020 Firmware erin geprikt.
Liep soepeltjes. Maar aangezien dit een aangepast versie was met een 70%/20%/5% indeling moet je op je instellingen na van scratch af aan beginnen.
Dus VCDS erin. Errors weggehaald maar geen aanpassingen nodig. Maps erop, MP3's er weer op en POI's er weer op. Deze laatste gelijk even opnieuw gedaan met allemaal verschillende databases voor verschillende camera's en icoontjes, ziet er wel zo mooi uit :tongue:.
Ik heb een C revisie apparaat met 40GB HDD voor de oudere met 30GB zou de verdeling van de disk een probleem kunnen opleveren voor de navigatie immers het staat nu al op een DVD DL met 5.5 GB en dan heb je maar 6 GB voor je Maps. IK heb nu dus 30 GB voor mijn MP3's (veel teveel ik weet het ;)). Wel blijft het fenomeen dat ondanks satelieten hij niet weet waar ik ben op de kaart. Maar zodra ik een route erin zet en 200 meter rij loopt het soepel en klopt het.




2013-01-08 22.57.37.jpg 2013-01-08 22.58.52.jpg 2013-01-08 23.16.22.jpg 2013-01-08 23.24.12.jpg
 

redyak

Lid
Final Update

Ondanks dat ik gisteren om 02.00 naar bed ging had ik vanmorgen toch een brainwave over de 2 zaken die me nog waren opgevallen.

De rode route ipv blauw (trouwens ander blauw dan je overal op internet ziet).
Ik heb hem even op 3 routes gezet toen de blauwe route (Blauw, Oranje, Rood) gekozen. Daarna de 3 alternatieven weer uitgezet en toen bleef hij blauw.
Ik heb het idee dat de maps meer gedetailleert zijn geworden met een andere grafische weergave dan wat je ziet op internet.

De automatich illumination kan ik niet vinden, ik heb nog steeds de zelfde 5 keuzes van schermhelderheid. Maar goed dat stoort me niet.

Als bonus wist mijn nav uitzichzelf waar hij was inclusief plaatsing op de kaart dus dat lijkt ook goed te gaan.

Me happy
 

Noord26

Forumguru


Ondanks dat ik gisteren om 02.00 naar bed ging had ik vanmorgen toch een brainwave over de 2 zaken die me nog waren opgevallen.


Verslaaf noemt men dat? Want als je niet meer helemaal goed kunt functioneren in je normale bezigheden door iets niet te kunnen laten is dat de definitie van een verslaving (in mijn optiek). Alleen vraag ik mij af: is dat verslaafd aan techniek of aan je auto (Skoda)? :grin:
 

redyak

Lid
Verslaafd aan knutselen met elektronica en zeker om de Skoda tot mijn paleisje te maken.
Vandaag is het alarm er ook ingezet een mooie Dufa DVS90 SCM III klasse met een erg opvallende blauwe knipper LED achter de voorruit. Dit in combi met een Navilock hoop ik dat ze van deze SuperB afblijven (de lease skoda die ik had is 3x opengebroken in 12 maanden tijd en radio eruit, 1x profi zonder schade 2x dramatisch met kniptang in de kabelboom)
 

redyak

Lid
Ik heb er nu een paar weken mee gereden en harstikke geinig die gesproken navigatie maar niet praktisch voor mij.
IK heb een probleem met de navigatie. Hij blijft steevast achterlopen op waar ik ben. Ik heb 2 weken met DVD erin gereden om hem te calibreren maar dat werkt dus niet. Ik twijfel om dan toch maar een nieuwe originele antenne te kopen.
Maar eerst ben ik nu aan het downgraden naar FW 3980, die is goed gegaan maar nu moet alles er weer op. Alles is weg omdat de Fw 4020 een andere partitieindeling had gemaakt.

Over de blauwe en rode en orange route gesproken. De truuk van mij hierboven beschreven om de blauwe te krijgen resulteert niet alleen in de kleur blauw maar steevast de keuze economisch. Dus maar weer terug naar rood :(

Rood=Snel
Blauw=economisch
Oranje=Kortste afstand
(vond ik in een duitstalige zelfgebouwde handleiding van de FW 3970 (Beta voorlopen van de 3980)
 

redyak

Lid
Nou weer 5 dagen erop zitten met de DVD erin om de navigatie te "calibreren" maar hij blijft achterlopen ook met FW 3980.
Ik heb soms gewoon 10 van de 10 satelieten met mijn losse GPS antenne achter de voorruit (de originele antenne werkt niet meer voor GPS). Zou ik dan toch een orginele antenne moeten gaan monteren ?
Zit te twijfewlen om weer terug te gaan naar de oude FW , maar ik heb de unit nooit getest qua secuurheid omdat ik de antenne stuk ging bij de Amundsen (die wel nauwkeurig was)
 

redyak

Lid
Nou weer een originele dakantenne geplaats. Was even klieren met de de dakbekelding maar na 2 uurtjes zat hier erop/erin.
De navigatie lijkt iets nauwkeuriger maar looopt nog steeds achter.
Maar weer effe een weekje rijden voor calibiratie maar dan rest mij alleen nog het terugzetten van de 2724 firmware. Zit ik eigenlik niet op te wachten want dan raak ik voicecontrol en eigen poi's kwijt.
Of iemand moet nog een briljant idee hebben . Veel is er op het internet niet te vinden. Behalve allemaal chinezen in Singapore die het probleem herkennen.
 

jack.ryan

Nieuw lid
Redyak, Ik kwam toevallig op dit forum je verbouwing tegen. Complimenten.

Vraagje, heb je de originele kabelboom schema's nog?
Zelf bezig met een HT-3 inbouwen in m'n Passat en krijg geen geluid.
Als ik andere kabelboomplaatjes zie dan mis ik een aantal draadjes. Dus nu ben ik op zoek naar de penbezetting van de stekkers. Kun jij me verder helpen?
 

redyak

Lid
hoi,

Ik heb een HT4 ingebouwd en dit is wat ik kan vinden in mijn archief aangaande pin layout stukken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt
 

Bijlagen

  • Manual Rewire Columbus and HT-4 for Stereo sound an Voice Command.pdf
    1,2 MB · Weergaven: 7
  • Aanluiten MIC voicecommand.pdf
    972,1 KB · Weergaven: 4
  • Aansluiten VoiceCommand 2.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 8
  • Aansluitschema Stereo Blutootch en MIC Columvus.png
    Aansluitschema Stereo Blutootch en MIC Columvus.png
    35,4 KB · Weergaven: 15
  • Pinlayout Novero Ht-4.pdf
    41,5 KB · Weergaven: 7
  • pintot1.jpg
    pintot1.jpg
    483,5 KB · Weergaven: 31
Bovenaan Onderaan