Ruitenwissers

SteGo

Donateur
De verdere inbouw van de achterste dashcam laat nog even op zich wachten (misschien op koningsdag eens even mee verder). Maar vandaag was ik even bezig met iets dat misschien niet direct heel erg voor de hand ligt met dit droge weer ... of misschien juist wel met al dat stuifmeel en de vele insecten op de voorruit; ruitenwisserbladen.

Vorig jaar herfst had ik de ruitenwisserbladen vervangen door nieuwe originele exemplaren, maar nu al begon het wisserblad aan de bijrijderskant over de ruit te 'hakken' en de ander veegde ook al niet helemaal fijn meer. Ruit en wisserbladen uiteraard wel meermaals schoongemaakt, maar het mocht niet baten. Het rubber was gewoon niet zo soepel meer.

Eigenlijk vind ik het wel wat vroeg voor wisserbladen om nu al zo ondermaats te presteren. Dus maar eens even op zoek naar iets anders. Aangezien ik er 95% zeker van ben dat de originele wisserbladen gewoon 'Bosch Aerotwin flatblades' zijn wilde ik die niet hebben. Bosch Aerotwin Plus wisserbladen heb ik in het verleden ook al wel eens gehad op een andere auto die die hielden het ook geen jaar naar tevredenheid vol .. en dat is jammer, want voor zover wisserbladen 'mooi' kunnen zijn voldoen die van Bosch daar wat mij betreft wel aan.

Deze keer dan maar weer eens wisserbladen van Valeo proberen. Dit keer maar gekozen voor Valeo Hydroconnect, voor de Citigo heb je dan HF40 en HF60 nodig.
IMG_20200423_124836.jpg

Eenmaal gemonteerd op de auto vind ik ze inderdaad wat minder mooi dan die van Bosch, al was het maar omdat Valeo zo nodig z'n eigen merknaam op het uiteinde zet in contrasterend wit...
IMG_20200423_161517.jpg
Mensen bij Valeo; dit hoef niet ... laat dat! :D:maakmegek:

We gaan zien hoe deze op langere termijn bevallen. Ik ben benieuwd. ;) Mochten de exemplaren van Valeo net zo lang meegaan als die van Bosch dan wordt het volgende keer alsnog gewoon weer origineel of Bosch, oogt netter .. en is zelfs nog enkele euries goedkoper.
 

turboturbo

Forumguru
Ik snap het ook niet; van de één lees ik dat die al 8 jaar dezelfde set heeft en nog uitstekende wis resultaten. Ikzelf heb inmiddels vele merken duur en goedkoop geprobeerd maar allemaal blijven ze maximaal een paar maanden goed. En na een jaar ben ik de strepen zat en vervang ik ze.

En ik poets en polijst mijn voorruit als een bezetene :geek: Zelfs een de wissers vantevoren behandelen met UV protectie lijkt niet te baten...

Elke APK in het voorjaar heb ik er wel opmerkingen over gekregen of moesten ze vervangen worden (en telkens had ik dan in de herfst nieuwe erop gezet) Sindsdien vernieuw ik ze zelf vast de dag voor de APK en zet soms de oude set daarna nog even terug (soms tot het najaar, soms eerder, hangt ervan af hoe droog de zomer verloopt)

Moet ik er wel bij zeggen dat de auto veel in de zon staat = veel UV en dat vindt rubber niet leuk. Er zijn weinig schaduwrijke parkeerplekken hier in de buurt, of je moet er bladeren, kleeftroep (hars) en vogelpoep voor over hebben.

Ik wil nog siliconen wissers proberen maar ook daarvan heb ik al begrepen dat ze niet probleemloos zijn.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
Het helpt inderdaad niet mee als de auto veel in de zon staat ... en dat is bij mijn Citigo ook het geval. Maar zelfs in het verleden toen ik nog een garagebox huurde en mijn auto van destijds dus ook veel binnen stond in het donker gingen wisserbladen eigenlijk nooit een jaar lang mee.

En ik heb inderdaad ook wel eens gelezen dat mensen vele jaren met hun wisserbladen doen ... maar dan vraag ik me toch af of die mensen zich wellicht gewoon niet ergeren aan slechte wisserbladen ofzo. Of rijden ze misschien maar heel erg weinig en staat de auto verder altijd binnen?

Hoe het ook zij ... ik vervang ze zodra ik me eraan begin te ergeren. Ik heb gewoon graag een zo streeploos mogelijk resultaat en de wisserbladen mogen al zeker niet over de ruit 'hakken'. Ik erger me dood wanneer dat gebeurd. :mad:
 
apart, ik heb juist hele slechte ervaringen met Valeo (met die lelijke witte logo's er op) en goede ervaring met Bosch Aerotwin, mijn Rapid is nu 5 jaar oud en daar zit pas de tweede set op....staat ook altijd buiten en ben best wel kritisch voor hakkelen, strepen trekken etc.
 

Octavia_Gert

Senior Member
Ik had de Valeo er op, maar heb nu Bosch aerotwin, die bevallen met tot nu toe beter dan de vorige, al waren die al meer dan 2 jaar oud en was de achterruitenwisser helemaal kapot. Zelf vervangen loont echt, maar dat geld ook voor luchtfilters en dergelijke!
 

turboturbo

Forumguru
Ah, er is een ruitenwisser topic gekomen :D

In dat geval wil ik nog vermelden dat de ruitenwisser op de achterruit het al wél jaren lang volhoud. Zat er 5 jaar geleden bij aanschaf 3e hands al op en heeft nooit een krimp of bijgeluid gegeven en wiste nog keurig streeploos totdat ik ‘m uiteindelijk toch maar een keer vervangen heb.

Beats me.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Bij mij ook vanaf dec 2016 en (bijna) 100.000 km nog steeds de originele wissers. Geen strepen....
 

SteGo

Donateur
Grappig dat dit onderwerp is afgescheiden tot een apart topic. ;)

We zijn nu 1 dag verder nadat ik de Valeo's had gemonteerd .... en ik heb nu het eindoordeel over de Valeo Hybroconnect wisserbladen al. Het filmpje verteld alles al ...

Dus die Valeo's zijn er al weer vanaf. ;) Even contact opgenomen met de leverancier en gelukkig mocht ik ze retourneren. Uiteraard direct even nieuwe besteld. Nu weer voor Bosch gekozen. Je hebt voor de Citigo dan 2 keuzes;
2020-04-24 18_03_38-Bosch Wiper Blade App – Mozilla Firefox.png

Een setje of 2 losse wisserbladen. Dat setje is voor zover ik heb kunnen achterhalen precies dezelfde als wat je bij de VAG-dealer krijgt als je daar een set koopt. Aangezien ik die in de herfst van vorig jaar al heb gehad heb ik nu even de 2 losse bladen besteld. Ze zien er net wat anders uit. Ben benieuwd hoe ze zich houden in vergelijking tot de Aerotwin Original.
IMG_20200424_120132.jpg

Het ziet er in ieder geval weer fraaier uit zonder zo'n wit merkteken op de wisserbladen.
IMG_20200424_175504.jpg

Eerste test; magnifieke wisserbladen. Super stil, streeploos resultaat. :yeehaa:
Geen Valeo meer voor mij, in het verleden ook al eens Valeo Silencio wisserbladen gehad, die bevielen toen ook niet.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Voor en achter zitten hier nog steeds de fabriekswissers er op !
3 maanden terug moest de Fab naar dealer voor zijn eerste beurt en werd ik gebeld omdat de achterwisser vervangen behoorde te worden !?
Ohhh, om welke reden ?? Tijdens wissen maakt hij lawaai !!
Tsja dit deed hij al na een half jaar , maar hij wist verder prima ! En zodra er voldoende water op het raam staat maakt hij geen lawaai ! Dus laat maar lekker zitten !!
Die lawaai wisser achter is volgens mij een VAG producteigenschap en de keren dat ik achter wis is nihil !

En dat de Skoda wissers bij Bosch vandaan komen kan best zo zijn, alleen wil dit niet zeggen dat de Skoda wissers exact hetzelfde zijn als de bosch wissers.
VAG wil de wissers van bosch hebben voor een uitgeklede prijs, dus kan best zo zijn om daar aan te voldoen en er ook nog winst aan over te houden dat men met bepaalde grondstoffen dan rommelt, zodat de productieprijs goedkoper uitvalt voor bosch.
En ondanks dat ze dus uit dezelfde fabriek en misschien wel productielijn komen kan er wel degelijk een verschil tussen orgineel Bosch en de Skoda wisser zitten...
 

Erik_NL

Forumguru
wat losse wisserrubbers betreft zit er merkloos veel kaf tussen het koren. Geen aanrader.
Daarom heb ik jaren terug voor de familie via de Duitse eBay een voorraad aangelegd van losse SecuVision en SWF wisserrubbers. Maar met de laatste twee rubbers in zicht blijkt dat die losse merkrubbers momenteel niet meer zijn te bestellen.
Dus denk ik dat het een daaropvolgende keer toch een set Original Bosch AeroTwin wisserbladen voor ruim 20 Euro/set gaat worden. Gunstiger dan de 53 Euro voor een set wisserbladen van de VAG dealer.
 

Okki

Donateur
Ook even een vraagje over de ruitenwissers

Op Winparts mijn kenteken ingegeven en gefilterd op Bosch.

Voor een setje voor krijg ik dan echter 2 typen
A555S met klikbevestiging
AR601S met haak bevestiging


Ik ken het verschil niet? Welke zou moet ik moeten hebben?

(Waarom er automatisch een link naar Winparts gemaakt wordt weet ik niet)
 
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
Voor een setje voor krijg ik dan echter 2 typen
A555S met klikbevestiging
AR601S met haak bevestiging
Ik ken het verschil niet? Welke zou moet ik moeten hebben?
onze originele wisserbladen waren van het kliktype.
Onze AeroTwins zijn van het haaktype
 

Okki

Donateur
Het lijkt me ook niet dat je de 2 types door elkaar kan gebruiken

Ik zal wel op de auto zelf kijken of ik kan zien wat voor type het moet zijn.

Edit:

Deze zijn het dus, kliktype. Weer wat geleerd :thumbsup:

 
Laatst bewerkt:

PizzaPieter

Forumguru
Is het resultaat van de wissers ook niet afhankelijk van de hoek waarop de rw op de ruit staat?

Dat het kan helpen de ruitenwisser(arm) een heul klein bietje te torderen zodat hij nét anders op de ruit staat?
 
Ik heb ook weer zoiets: ga je naar een onderdelenspeciaalzaak, tikken ze het kenteken in, krijg je je wissers mee. Wat blijkt: voor passen ze wel, achter niet.
De auto heeft voor en achter hetzelfde kliksysteem, maar het merk ruitenwisser vind van niet. Dat is toch ook raar?
 

EdK

Forumguru
QUOTE
Tsja voor ze je kenteken konden intikken zijn er wat ITérs bezig geweest en die hebben wat foutjes tijdens de invoer gedaan.
Dus het systeem dat doet zijn werk goed , maar de mensen die hebben het weer fout gedaan..
Maar goed nu dus ff omruilen die achterwisser
 

EdK

Forumguru
Ach kan me daar tegenwoordig niet meer druk om maken........
Zeer slecht voor me hart ...
 
Bovenaan Onderaan