Ruitenwissers - Motorkapbeugels - Stuifsneeuw - wind vorst en dooi

Beauri

Forumguru
Hoe het bij de andere Skoda modellen zit weet ik niet, maar bij de Karoq moet je toch 2x nadenken als je onder bovengenoemde omstandigheden (
Ruitenwissers - Motorkapbeugels - Stuifsneeuw - wind vorst en dooi ) je ruitenwissers wilt bedienen of de kap wilt openen.

Het zijn namelijk niet alleen de ruitenwisserbladen die tegen de ruit kunnen vastvriezen, de armen zitten wat dieper en net als de herfstblaadjes, kan ook sneeuw zich onder de armen ophopen, nu is alleen sneeuw niet heel erg, maar bij een beetje dooi en weer vorst wordt het een iets andere situatie en kunnen er zich beste ijsklonten vormen onder de armen, denk niet dat het nodig is om te vermelden wat er kan gebeuren als u op dat moment toch bedoeld of onbedoeld de wissers inschakelt.

De motorkap, niet dat je hem onder barre omstandigheden voor je plezier wilt openen, maar als je toch in de motorruimte moet zijn dan moet je er op bedacht zijn dat er zich een bonk ijs onder/tussen de scharnieren kan bevinden doordat je bijvoorbeeld al een keer sneeuw hebt verwijderd of dat er zich stuifsneeuw heeft gevestigd, sneeuw dooi vorst en de scharnierconstructie zijn niet echt een combinatie waarop gerekend is lijkt het zo. Moet je toch onder de motorkap moeten zijn..... open hem met beleid en als het niet echt soepel gaat bedenk dan dat je de boel behoorlijk krom kunt drukken doordat er zich bevroren sneeuw/ijsklonten kunnen bevinden.

Het instructieboekje waarschuwt wel tegen opgehoopte blaadjes, vocht en vorst, maar voor sneeuw/stuifsneeuw dat zich kan ophopen onder scharnieren staat er zover ik weet niet bij.
 

eriktv

Forumguru
Wat ook nog kan schelen: bij verwachte vorst even je ruitenwissers in de servicestand zetten en dan een blokje/kurk o.i.d. eronder. Dan ligt de sneeuw wat minder beschut en waait deze wellicht wat meer weg. Maar goed, afgelopen zondag kwam de sneeuw overal doorheen, tot mijn voordeur aan toe. Dus dat houd je vrijwel nergens mee tegen :)
 

catch me

Forumguru
Bij de polo van 2011 van mijn vrouw ook, daar was dochter lief mee weggeweest, had eerst in regen wat ijzel werd gestaan, daarna de sneeuw erover heen, zat ook allemaal vol met ijs / sneeuw, motorkap kon net aan 5 cm omhoog, heb met pollepelsteel al het ijs eruit weten te krijgen, met gepast geweld idd.
Had gezien dat de afwaterings gaatjes op de kunstof paravanplaat wel erg klein zijn, had ze al schoongemaakt paar weken terug, water loopt slecht weg.
 

EdK

Forumguru
Bij de Fabia geheel geen last van gehad, maar stond juist precies goed mbt de sneeuw en wind.
Hoefde alleen een stoffer over achterraam en zijkanten te halen voor ik deuren opende.

Met bedrijfs caddy was het een ander verhaal, ook velen ijsklonten op besproken plek.
Maar na voorruit verwarming aangezet te hebben, de motor heb laten draaien kwam na kwartier de ijsklonten los en met een houten stok kon ik ijs in stukken breken!
Hierna motorkap geopend en al het ijs verwijderd en op pad gegaan, maar ja reed ik op de A2 en toen brak de gaspedaal en dus naar klus gereden op cruise control.
Vandaag langs dealer gegaan en die hadden dit nog nooit meegemaakt waarop ik vroeg of het dus garantie was....
Was in ieder geval geen product eigenschap zij de balie medewerker...... ( lezen toch mee )
 

64rhfx

Senior Member
Ik haal ze 'snachts er maar af en laat ze binnen ontdooien. IJs ging tussen de rubbers zitten en na iedere rit was het raak, ze bevriezen weer en wissen voor geen meter dan.
 

EdK

Forumguru
Dan kijk je wel even raar op als dat gebeurd.
Ja en ik begrijp gewoon niet hoe het kon gebeuren...
Kijk als ik er nu op trap of er ligt wat onder en je gaat met volle gewicht erop staan.
Maar geen van allen was het geval.
En vermoed dat ik een 80% van de gevallen gas geef met de cruise, heb de mogelijkheid om per 10km en per 1 km de snelheid aan te passen ( positief en negatief )
Dus tsja ga er maar van uit dat er een productie fout ingezeten heeft
 

Cordoba

Forumguru
Ik had zaterdag avond ook de ruitenwissers van de Faab in de servicestand gezet. Niet om de wissers van de ramen te halen, tijdens de nacht, maar om bij het ijs- en sneeuwvrij maken van de voorruit de wissers dan wel van de ramen te kunnen halen (zonder dat de armen de motorkap raken). Ik heb de wissers wel bewust op de ramen laten staan: de wisserbladen worden hard en stijf bij deze temperaturen, en als je ze van de ruit haalt, raakt de helft van het wisserblad het glas niet meer, dus wist niet goed. Grootste probleem maandag was het ijslaagje onder de sneeuw, en het tankklepje (met de krabber) die moeilijk open ging.
 

EdK

Forumguru
Is in omgeving van Sneek.
Enne volgende week dooit het wel weer dus verdwijnt het vanzelf
Alleen de hoofdzekeringen verwijderd in hoofdverdeler en hoofdkraan dichtgedraaid ...
En volgende week zijn ze met nog 15 anderen één van de eerste....
 
Bovenaan Onderaan