Ruitenwissers (houders/armen) vervangen (niet het rubber maar de houders er van)

feestbeestzaandam

Senior Member
Een paar jaar terug was ik zo stom om mijn ruitenwissers rechtop te zetten (dus van het raam af).
Daarna zonder na te denken de motorkap geopend :eek: waardoor de motorkap dus een beetje de houders heeft geduwd.
Na 2 jaar kreeg ik in de winter (wat viezigheid) op het raam maar bleken dus krassen te zijn.:banghead:
Precies op de punten waar de wisserbladen tegen de ruit worden gedrukt door de arm.

Op het moment is het wordt het steeds erger.
Nu vermoed ik dat de armen toch verbogen zijn en dat daardoor de wissers te sterk tegen het glas worden geduwd en daardoor dus ook krassen komen ivm ijzer er af en toe tegen.

Ik wil nu voor de zekerheid de ARMEN/HOUDERS vervangen.
Reden: ik wil mijn voorruit laten vervangen en wil niet de kans lopen dat deze dure grap over paar maanden weer mag ivm nieuwe krassen.
Wie weet waar ik de juiste houders/armen kan vinden tegen een juiste prijs en dat ik ze zelf kan vervangen.
Ik heb de volgende auto:


Voertuigcategorie
Personenauto (M1)

Carrosserietype
Sedan (AA)

Inrichting
sedan
D.1
Merk
SKODA
D.2
Type
5E
D.2
Variant
AACJZAX0
D.2
Uitvoering
NFM6FM6AJ009STVL7
R
Kleur
Beige
D.3
Handelsbenaming
OCTAVIA
 

vulk

Lid
Gewoon bij de skoda-dealer lijkt me. Ofwel bij een sloperij 2de handsjes halen. Moet gemakkelijk uit te halen zijn.
 

Tees

Donateur
Ik meen hier een keer gelezen te hebben dat je wel een specifiek trekkertje nodig hebt om die armen los te krijgen.
De onderdeelnummers van de armen zijn 5E1955409 (L) en 5E1955410 (R). Prijs in ETKA (bij benadering gelijk aan de dealerprijs) is €61 per stuk. Maar op de sloop zie ik er meer dan genoeg, dus ik zou daar eens gaan kijken.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik bedank jullie al voor de reacties.
Ik wil natuurlijk zo goedkoop mogelijk maar van de sloop weet ik niet of ik de zelfde problemen krijg ivm verbogen.


@Tees
Hoe kom ik te weten of er een speciaal trekkertje voor nodig is?
Want ik doe het graag zelf om te leren en te besparen. Maar als zo'n trekker ook best prijzig is dan kan ik het ook bij de dealer laten doen.
 

Pindasaus

Forumguru
Zonder gereedschap kan ook, gewoon wat wrikken. In ieder geval bij mijn vorige auto. Bij het monteren deed ik er vaseline op, zodat het de volgende keer ook nog los wil.
Normaal zou je de correcte armen kunnen vinden door je kenteken in te voeren op een onderdelenwebsite. Bij de Octavia 3 krijg ik dan weer geen resultaten, voor de armen aan de voorzijde. :pieker: Op https://www.skoda-parts.com kan je ze wel vinden.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Vrijwel alle autodemontagebedrijven geven een staat aan bij verkoop, variërend van nieuwstaat tot stevig gebruikt. Daar kan je best op varen. En aangezien armen qua verzendkosten wel eens duur kunnen zijn (en dat bij autodemontagebedrijven sowieso altijd vrij duur is vind ik) ga ik bij voorkeur langs bij een bedrijf in de buurt. Dan weet je zeker dat t goed is. Zitten er helaas in mijn buurt niet al te veel (te dure grond denk ik).

@Pindasaus dit soort onderdelen worden niet vaak door autoonderdelenwebshops verkocht, te specifiek. En ik ben niet zo'n fan van die kentekentools, die zitten er net ff te vaak naast. Daarom zoek ik altijd t onderdeelnummer op en zoek daarop.
 

Eltjo

Forumguru
Ik begrijp niet goed hoe je ruit kan krassen. De armen worden door een veer naar beneden gedrukt.
Kan je de armen niet eerst vergelijken met een andere van hetzelfde type als je vermoed dat ze misvormd zijn?

Als je er een nieuwe ruit gemonteerd wordt, is de kans groot dat als eerste de wisserarmen worden gedemonteerd.
Dan kunnen er dus meteen andere op, mocht het nodig zijn.

Van de achterruitenwisser op mijn S2 heb ik het idee dat deze te weinig drukt. Ook met een nieuwe (ook originele) ruitenwisser valt het resultaat tegen.
 
Bovenaan Onderaan