Ruitenwisser achter uitschakelen (combi)

harry123

Actief lid
Ik heb me suf gezocht, en ben daar of erg slecht in, kijk over iets heen of het kan gewoon niet. Ik krijg nergens gevonden hoe ik de ruitenwisser achter kan loskoppelen van de regensensor/wissers vóór. (Dus dat achter alleen gaat wissen als ik met regen áchteruit rijd of als ik dat wil…)

Heel suf steeds dat gewis over een ruit die, getuige het vervelende geluid, niet nat genoeg is…
 

hemi24

Forumguru
Probeer eens uit zou ik zeggen!

Of post een foto van de opties die je krijgt op je scherm, dan kunnen we je misschien beter (verder) helpen.
 

harry123

Actief lid
Deze opties krijg ik. Als ik automatisch wissen uitschakel gaat voor ook niet meer automatisch. Wissen bij achteruit rijden bij regen laat ik liefst aan. Het gaat me erom dat ik de wisser op de achterruit niet automatisch over een te droge ruit wil hebben slepen…
 

Bijlagen

  • 5D49AE64-37C9-4E88-A78B-509D6C191907.jpeg
    5D49AE64-37C9-4E88-A78B-509D6C191907.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 91

hemi24

Forumguru
Zou zweren dat ik in de Kodiaq daar een aparte mogelijkheid heb om de koppeling van de achterruitenwisser aan de wissers vóór uit te zetten..!

Vreemd
 

SuperBeeb

Forumguru
Denk dat de bovenste optie ook over de achterruitwisser gaat. Voor je voorruit zit dat toch gewoon in de hendel? 1e stand = regensensor.
 

harry123

Actief lid
Nee, 1e stand is interval gecombineerd met die eerste optie, dus die uit is over op interval zonder sensor.
 

JXX

Senior Member
Bij mijn O3 HB staat de achter wisser altijd uit. Als ik deze wil bedienen duw ik de hendel beetje naar voor. Zet ik hem in de stand naar voor, dan wist hij regelmatig. Duw ik de hendel nog verder naar voor, dan gaat deze ook sproeien. Staat je hendel misschien naar voren? Kan je deze een stand naar je toe trekken ?
 

harry123

Actief lid
Die hendel staat al in de off-stand helaas…naar me toe trekken is voorruit sproeien, een tikje naar achter is achterruitwisser actief aan zetten en nog eentje verder is achterruit sproeien…
 

otn

Lid
Wissen bij achteruit rijden bij regen, uischakelen deed voor mij de truc. Moet je helaas dat weer zelf doen. In de O3 kon je dat apart uitzetten .
 

hemi24

Forumguru
Nog even geken bij mijn Kodiaq en ook daar had ik het idee dat het eenmalig wissen bij achteruit rijden en het automatisch wissen van de achterwisser gecombineerd is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat doet mijn Leon dan toch cleverder.
Ik heb het automatisch wissen op aansturing van de regensensor uitgeschakeld. Maar als de hendel niet in de nulstand staat, werkt het automatisch achterruitwissen wel gewoon.
 

harry123

Actief lid
Ik zal straks eens kijken of die instelling voor achteruit rijden inderdaad zorgt dat de wisser achter niet ook wist als je vooruit rijdt.

De meeste instellingen kom ik doorgaans wel uit, maar soms begrijp ik de logica van combinaties totaal niet, en dat is nu ook weer het geval.

Bedankt iedereen voor de reacties!
 
Wissen bij achteruit rijden bij regen, uischakelen deed voor mij de truc. Moet je helaas dat weer zelf doen. In de O3 kon je dat apart uitzetten .
Je moet inderdaad "wissen bij achteruit rijden bij regen"uitschakelen. Vreemd maar waar. "wissen bij achteruit rijden bij regen" is wel handig. maar constant de achterruit wissen bij regen op de voorzijde niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar als het goed is zou de achterruitenwisser nog wel in actie moeten komen als je bij ingeschakelde voorruitenwissers, interval of continu, de achteruitversnelling inschakelt. Zo werkt(e) het in elk geval bij mijn eerdere Skoda's en de huidige Leon.
 
Het is mij ook opgevallen dat "ineens" de achterruitenwisser automatisch gaat waar dit voorheen niet het geval was. (met de optie ruitenwissen bij achteruitrijden stopt ie er dan wel mee en gaat ie niet meer mee op "de interval" . Zou los van elkaar moeten staan maar dat is het dus niet. Is in mijn ogen echt een fout in de software.
Terugkijkend is dit sinds de laatste update die mijn auto gehad heeft.
Sindsdien wel meer dingen raar.
* Radio blijft niet op het favorieten tabje komen als je radio aantikt maar je krijgt de complete radio gids te zien
* Navigatie systeem waarschuwt voor opstoppingen 10km verder op in een nabij gelegen stad (waar ik helemaal niet heen navigeer want gebruik de navigatie niet)
* Ruitenwisser achter zoals hierboven beschreven
* Android auto kan bij mij nu ineens wel over the air connecten (voorheen niet, alleen via usb) maar is wel regelmatig connectie even kwijt.
via USB kan hij regelmatig de telefoon niet meer vinden. (voorheen echt nooit issues met usb connecten)
 
Bovenaan Onderaan