Ruitenwisser achter te weinig druk

Eltjo

Forumguru
Al sinds de aankoop van mijn auto (5 jaar oud) wist de ruitenwisser achter op de SII Combi slecht.
Ik heb al eens een originele wisser (€20) gemonteerd gehad en nu net een wisser van Ali (€3,5) die overigens er precies hetzelfde uitziet.
Ook wel eens alleen het rubber vervangen, maar het blijft knudde. De druk van de arm is gewoon te weinig en het wissen gaat vooral in het middengebied slecht.
Je ziet ook in het midden dat het wisserblad daar bijna niet op de ruit wordt gedrukt.

Een beetje de wisser aan de arm oplichten van de ruit gaat achter heel makkelijk in vergelijking tot een voorwisser.
De armen voor zijn langer (moment = kracht x arm) maar de wisserbladen zijn natuurlijk ook langer en verdelen de kracht op de ruit dus meer over de lengte.

Is er een elegante (stel) manier om de veerdruk te verhogen? De veer vervangen of (de)monteren en ietsje inkorten is nu mijn enige gedachte of optie. Heeft iemand dat ook bij de hand gehad en hoe doe je dat het beste?

Overigens wissel ik voor al jaren alleen het ruitenwisserblad. Het wisselen in de Lidl wisserarmen is (vanwege de kleine uitsparing) makkelijker dan het wisselen van de armen zelf, wat al een eitje is als je ze even in de service stand zet (contact uit, 1 x hendel naar beneden op 1x wissen of "mist". Zo gooi je niet onnodig materiaal weg wat goed is.

Ik zie trouwens net dat een complete arm met wisser is bij Autodoc ook al is vanaf €20 en bij Ali nog minder...
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Je kan het armpje wat bijbuigen of mischien een nieuwe arm halen waarbij de veer weer nieuw is
 

Eltjo

Forumguru
Armpje is achter van kunststof, dus dat wordt een nieuwe of nog proberen denk ik zo.
Ik heb inmiddels op plaatjes op internet gekeken en denk dat ik de arm er maar een keer afhaal en kijk of de veer strakker te krijgen is door deze iets te verbuigen. De veer zit n.l. aan de as-kant ook aan de arm.
 
Laatst bewerkt:
Heb dat ook gehad, net of er een natte bal op de ruit is gestuiterd. die plek wordt overgeslagen ook met een gloednieuw wisserblad.
Uiteindelijk bleek er aan de binnenkant van de wisserarm een plastic nokje te zitten die de arm beperkt in het strakker op de ruit drukken, nokje weggeknipt probleem opgelost!
 

Eltjo

Forumguru
Helaas, mijn wisserarm drukt ook nog wel op de ruit zonder wisser ertussen.
Ik heb nu de oude wisser weer gemonteerd omdat deze in gedemonteerde toestand een kleinere voor-kromming heeft dan de nieuwe wisser. Die komt n.l. direct na montage in het midden zelfs net niet op de ruit!
 

SuperBartje

Forumguru
Geen last van gehad met die van mij destijds.
Maar met wat beleid kan je een eindkapje van het wisserblad er af halen, daarna het rubber tussen de 2 bladveertjes uithalen. Als je die licht gebogen bladveertjes dan omdraait (binnen wordt buitenzijde) en dan het rubber weer monteert, heb je iets meer druk in het midden en minder aan de uiteinden. In combi met de druk van de arm kan het dan beter zijn.
Geen 5 minuten werk.
 

eriktv

Forumguru
Komt mij ook niet bekend voor van de S2C. Wel van de O1C en daar heb ik inderdaad ook de arm wat verbogen voor meer druk.
 

Eltjo

Forumguru
Beetje buigen van de wisserblad zelf in de juiste kromming doet een heleboel. Niet te recht buigen, wat ik gedaan had, want dan wist juist weer het midden wel maar de einden niet - de ruit is n.l. ook ook krom.

Blijft waarschijnlijk nog steeds wel dat een hogere veerdruk van de arm het in de juiste kromming buigen minder kritisch maakt.
 
Bovenaan Onderaan