Ruitensproeier werkt niet

fbulten

Nieuw lid
Hallo,

Iemand nog tips voor mijn probleem?

Ruitensproeier zowel voor als achter werkt niet. Leidingen kan ik doorblazen. Spanning op connectoren +12V en -12V. Pompje getest op acculader en die werkt prima, 2 kanten op. Ik installeer een nieuw pompje, maar geloof niet dat dit mijn probleem verhelpt. Alle zekeringen zijn ook nog goed.

Hellup...
Gr Frank

RayDelft

Forumguru
Als de leidingen schoon zijn, en de pomp werkt, moet je het zoeken vanaf de schakelaar naar de pomp toe. Kan je een stroom meten op de pomp terwijl je "Sproeit"? Zo nee, dan hoger gan zoeken. De schakelaar aan het stuur zal het ws niet zijn, omdat zowel je voor- als achtersproeier het niet doen en dat zijn twee schakelingen. Er zit ongetwijfeld in het circuit een stukje electronica voor de interval etc. ws zit het dan daar.

fbulten

Nieuw lid
Bedankt voor je reply Ray! Stroom meten is lastig, maar ik meet spanning op de connector voor voor en achter (12v en omgekeerd). Die spanning is constant zonder onderbrekingen. Net ook de pomp in het circuit gehangen en spanning gevoed met acculader. Sproeit prima. Alleen niet zonder acculader. Ik hoorde hem net wel even werken, met connector erop. 2 seconde maar.

Ik mis ook een schema van het circuit.. is het belangrijk om stroom te meten? En is het handig om een nieuwe pomp te proberen?

fbulten

Nieuw lid
Heb een lekkage ontdekt. Zou het mogelijk zijn dat de lekkage op 1 of andere manier gedecteerd wordt en mijn afschakeld? Eerst die lekkage mAar eens oplossen

Cordoba

Forumguru
Waarschijnlijk gewoon een slang losgeschoten? Ik had het bij mijn F-1 dat alleen de voorsproeiers werkten, achter niet, terwijl ik wel het pompje hoorde. Als je het pompje wél hoort, misschien net zolang sproeien tot je ziet waar ie lekt (bij mij was dat een koppeling een stukje onder de ECU, of het gezicht niet te zien, maar op gevoel opnieuw in elkaar geklikt, en het gaat alweer maanden goed).

fbulten

Nieuw lid
helaas Cordoba. Pompje doet t niet. Net de ruiterwisserkap eraf gehaald omdat de lekkage daar vandaan kwam. Alles aangeduwd en nu geen lekkage meer te bespeuren. Maar op zijn eigen voeding (connector) werkt t nog steeds niet....kan niets vinden....zo maar een nieuw pompje proberen, terwijl t pompje wel werkt op acculader :(

Cordoba

Forumguru
Het ligt meer voor de hand dat het probleem dan in zekering of de contacten bij de bedieningshendel zit. Als het wel werkt, als het pompje op een andere manier stroom krijgt, is het pompje zelf in orde.

fbulten

Nieuw lid
Ja Cordoba, moet wel he? Net nieuw pompje erin gezet...en natuurlijk geen resultaat. Beetje gejuttert aan de hendel en hij deed t opeens....2 sec. Iemand een handigheid hoe ik die hendelcontacten kan nakijken? Vast een lastige klus....

Cordoba

Forumguru
Volgens mij moet het stuur eraf (en dus oppassen voor de airbags), om bij de hendels te kunnen komen. Vanwege het risico met de airbag, moet dit dus door een ervaren iemand gedaan worden (of in elk geval er bij aanwezig). Overigens, doen zowel de voor- als de achtersproeiers het niet? Vraagje: sproeit ie alleen niet, of doet ie ook het wissen niet dat ie normaal automatisch direct na het sproeien doet?

fbulten

Nieuw lid
heb een handleiding gevonden -workshop manual p201-225 hier ook op t forum :) - alleen sproeierpomp doet t niet

fbulten

Nieuw lid
k breng m wel weg :( lees dat t inderdaad best gevaarlijk kan zijn...airbag moet er eerst uit...bedankt voor de reacties...

Bovenaan Onderaan