Ruitensproeier, achter wel en voor niet

Arro

Lid
Daarnet de kans gehad even te kijken. Er komt geen plas onder de auto en onder de motorkap ook geen nattigheid. Ik snap nog steeds niet hoe voor niks doet en achter wel. Zekeringen lijken ook ok. Achter de wielkast kijken lukt nu ff niet. Duurt ff voor ik verder onderzoek uit kan. Bedankt voor alle tips tot nu toe

EdK

Forumguru
Zou de stekker eens bij pomp lostrekken en eerst kijken of er geen corrosie inzit en zo nee dan in stekker meten of er spanning op pennen komt over massa als je voor en achter gebruikt. ( hendel op stuur ) dus wel even met twee personen zijn....
Daartegen zijn die pompies ook het geld niet als ik zo op interpret kijk.
Google maar eens nummer wat @Tees in een post opgaf

Arro

Lid
En vandaag werkt de sproeier voor ineens weer wel. Pompje is ook duidelijk hoorbaar. Voor nu laat ik het even. Ik ga wel weer op zoek als hij het niet doet.

Bedankt voor de tips!

Skeauda

Nieuw lid
Dan moet je me even aanwijzen waar die dan zit @Sjoerdb...
c9f843ff02526232353cdf2c034d4ab5.jpg

Ook in mijn O2 zit maar één pomp, en in ETKA staat dus ook keurig een versie voor zonder en een voor met achtersproei-installatie.
Dank voor dit plaatje. Het heeft me geholpen om het probleem zelf op te lossen bij mijn octavia 2 combi.

De sproeiers voor deden het niet. Het begon na het vervangen van voorruit door schadeherstelbedrijf. Pomp was nog wel hoorbaar en er lag vloeistof onder de auto, afkomstig uit de paravaan ruimte. Achtersproeier werkte goed. Ik kon met een paar vingers onder de paravaan voelen dat een T stukje, midden tussen punt 15 en 16 niet aangesloten was. Ik had geen gereedschap om de ruitenwisserarmen te demonteren.
Met wat prutsen kon ik de paravaan bij punt 15 optillen. Hier kon ik de leiding afkoppelen van de sproeier. (zwart clipje op de koppeling opzij schuiven en dan kun je m los trekken). Nu was er ruimte om de aanvoerleiding naar het T stuk en het T-stuk zelf onder de paravaan vandaan te prutsen en weer vast te klikken. Hierna de leiding bij 15 weer aangekoppeld, zwart clipje weer terug, en alles werkte weer.

EdK

Forumguru
Mooi te horen dat er toch een slang los zat, en dat er uiteindelijk toch lekkage was vanuit de paravaan en dat je de pomp minder goed hoort vanwege de mindere weerstand omdat de slang los zit...

Maar goed men kan gaan pekelen, jij rijd dan in ieder geval weer met schone ramen als je de sproeier met wissers hebt gebruikt..... :koffie:

Sjoerdb

Forumguru
Mooi dat er nu 1 ander lid geholpen is met dat plaatje, namelijk Skeauda.

Blijft nog wel onbekend wat het probleem bij Arro is geweest. Maarja en storing die zichzelf oplost kun je niet zomaar terug vinden.

Arro

Lid
Ik hou het in de gaten. Als hij er weer mee kapt dan ga ik op onderzoek uit. Vandaag op de terugweg van wintersport deed hij het gelukkig.

EdK

Forumguru
Heb je wel genoeg antivries in die tank zitten, kan niet wezen dat de leiding aan voorzijde bevroren is geweest ??

Arro

Lid
Op locatie stond hij in een ondergrondse garage. Daar was het boven nul. Ook na een paar dagen daar te hebben gestaan deed de voorsproeier het niet. Kwam niet door bevriezing is mijn conclusie.

Antera

Donateur
Word dan de handel nazien kan van alles zijn. Met VCDS in de meetwaarde blokken kijken of de hendel nog werkt bv omdat uit te sluiten

Jessedew

Forumguru
Sluit niet helemaal aan, maar toch wel redelijk bij deze discussie. Bij mij werkte de linker sproeier (vanachter het stuur gezien) minder goed dan de rechter. Kwam wel vloeistof uit, maar deze kwam niet tot bovenaan de ruit, zoals rechts wel het geval was.

Ik dacht aan verstopping, beetje met een naald zitten rommelen, blijkt min of meer toevallig, dat die openingetjes te verstellen zijn. Oftewel, als je een heel smal streepje hebt, sproeit die niet zo hoog, als de opening groter is, komt de straal ook hoger op de ruit.

Check dit dus ook als je last hebt van dit probleempje. Het is een verstelbaar systeem en als ik het kan verhelpen, kan iedereen het...

Oorzaak onbekend, waarschijnlijk of door garage bij werkzaamheden gebeurd of door een enthousiaste wasbeurt, dat de sproeiers aangetikt zijn, waardoor de opening dichter is gaan zitten, met als gevolg een slechtere ruitenwisbeurt.

Bovenaan Onderaan