Rs230 radiatorfan

lennovich

Nieuw lid
Hallo,

Iemand ervaring met het volgende, mijn rs230 van 2017 gebruikt zijn radiatorfan wel heel dikwijls... Na een rustig ritje van 10 min slaat hij al aan. Als ik de koelvloeistof temperatuur uitlees met mijn torque app gaat hij naar 105 a 106 graden om dan terug te vallen naar 95 a 100 als ik wat sneller begin te rijden. De temperatuurmeter in de wagen zelf blijft gewoon op 90 graden staan...
Koelvloeistof niveau is prima. Hij gaat ook nooit over de 108 graden zelfs niet als ik hem een half uur stationair laat draaien. Dit is mijn eerste snellere wagen dus geen idee of het normaal is met dit soort auto's. Misschien nog ervaringen met rs230 bezitters...

dirkie996

Forumguru
Ik heb ook 'n RS 230, dsg van 2017. De ventilator, slaat zelden aan. Zelfs in de Pyreneeën of in midden Spanje, merk ik dat echt niet op. Misschien rijd ik te traag?:pieker::maakmegek:

Bakkertje

Forumguru
De temperatuurmeter in de auto kent 3 standen, koud, op bedrijfstemperatuur (90 graden) en te heet, dan gaat de wijzer naar rechts.
Het is geen analoge meter die daadwerkelijk de temperatuur meet.

Tuner111

Forumguru
bij me hoor ik het ook zelden eens. behalve na een rondje op de nring en natuurlijk op een roadtrip waar toch stevig word gereden :D

lennovich

Nieuw lid
zou blijkbaar komen omdat ze bij de chiptuning de temperatuur hoger ingesteld hebben...
Volgende mail gekregen van dvx:

Dag Len, ik heb alles nagekeken. Bij uw wagen hebben we de instelling van temperatuur aangepast waardoor dit wel sneller kan opspringen.
Dit is voor de veiligheid van de wagen/motor

@Tuner111 jouwe is toch ook bij dvx getuned?

dirkie996

Forumguru
Zal dan wel zijn: “ temp lager ingesteld”. Als je geen extra vermogen vraagt, zal de warmteontwikkeling, ook niet hoger zijn. Misschien dat de fan, bij ‘n lagere temp, al aanslaat.

Laatst bewerkt door een moderator:

oco1979

Forumguru
mogelijks thermostaat anders ingesteld,vroeger open ga.
Die worden tegenwoordig via ecu geregeld.
Kunnen ook meerdere inzitten.

Tuner111

Forumguru
zou blijkbaar komen omdat ze bij de chiptuning de temperatuur hoger ingesteld hebben...
Volgende mail gekregen van dvx:

Dag Len, ik heb alles nagekeken. Bij uw wagen hebben we de instelling van temperatuur aangepast waardoor dit wel sneller kan opspringen.
Dit is voor de veiligheid van de wagen/motor

@Tuner111 jouwe is toch ook bij dvx getuned?

wel ik heb de cooling van de wagen ook helemaal aangepast waardoor dat niet nodig was :) ik heb een andere intercooler en radiator :)

lennovich

Nieuw lid
Zal dan wel zijn: “ temp lager ingesteld”. Als je geen extra vermogen vraagt, zal de warmteontwikkeling, ook niet hoger zijn. Misschien dat de fan, bij ‘n lagere temp, al aanslaat.

Digitaal via obd meten we tot 106 graden. De fan slaat aan bij 105 graden. Ik veronderstel dat de normale temperatuur 90 graden is, kan het dan niet zijn dat de ecu doordat deze setting verhoogd is denkt dat de temperatuur 10 graden hoger is waardoor de fan sneller aanslaat. Het is bij rustig rijden dat hij juist de hogere waardes meet. Als ik begin met goed gas te geven zakt hij naar 90 graden op obd om daarnaa terug te lopen naar 100 a 105 graden.
Heb er nooit van gehoord dat dit gedaan word op die manier maar is ook mijn eerste wagen die wat vermogen en chiptuning heeft.

Tuner111

Forumguru
is normaal hoor. denk zo beter wat meer koeling dat te weinig ;)

uiteindelijk heb je er bij het rijden geen last van niet ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan