RS iV afstelling lampen

niekz

Actief lid
Hi,

Sinds ik m'n RS iV rijdt valt het me op dat er erg veel mensen naar me seinen in het donker. Best irritant, want je wordt soms best wel verblindt.
(Ik rij dan gewoon met dimlicht, niet met automatisch groot licht)

Nou kan het zijn dat ze het allemaal een erg mooie wagen vinden, echter ik denk dat de verlichting aan de voorzijde gewoon te hoog afgesteld staat of dat men de intensiteit v/h licht als hinderlijk ervaart.

Ik ben bij m'n garage geweest met de vraag of de verlichting bijbesteld kon worden, echter volgens hun staat deze al op de laagste stand.
(De auto stelt daarnaast e.e.a automatisch in, dus zelf kun je er ook niets aan stellen)

Hoort dit erbij? of is dit een octavia kwaaltje?

hemi24

Forumguru
Als ze mij zulke onzin hadden verteld, had ik me namelijk snel omgedraaid, om er nooit weer te komen…
Ga naar een kundige dealer en laat je koplampen fatsoenlijk afstellen!

• Leuk
Waarderingen: EdK

Rallye

Forumguru
Hmm. Misschien toch iets meer te weten komen over de oorzaak van de (mogelijke) verblinding? Heb je intelligente LED? Automatisch groot licht aan?

Edit: openingstopic slecht gelezen.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Donateur
De auto stelt daarnaast e.e.a automatisch in, dus zelf kun je er ook niets aan stellen
Dat klopt niet, denk ik. De automatische hoogteregeling dient om de verlichting bij te regelen bij wisselende belading.
Er zullen op elke koplamp wel twee stelschroeven zitten waarmee de basisinstelling wordt geregeld. De garage (geen dealer, hoop ik?) zou dat moeten weten...

Tees

Donateur
@niekz heeft de garage/dealer daadwerkelijk de afstelling van de koplampen nagemeten? Dit is standaardwerk, gebeurt bij elke APK keuring, dus zouden ze zo moeten kunnen doen. Het antwoord dat ze gegeven hebben doet vermoeden van niet helaas...

Berghuis

Donateur
Ik heb zelf ook een RS iV, maar ervaar dit probleem niet. Vaak is met een keertje terugseinen de boodschap wel duidelijk denk ik? Maar grote kans dat de afstelling daarom dan ook niet juist is.
Met de automatisch grootlicht seinen wel vaak tegenliggers, maar die wachten maar even.

Pindasaus

Forumguru
Dat klopt niet, denk ik. De automatische hoogteregeling dient om de verlichting bij te regelen bij wisselende belading.
Er zullen op elke koplamp wel twee stelschroeven zitten waarmee de basisinstelling wordt geregeld. De garage (geen dealer, hoop ik?) zou dat moeten weten...
Wat daar nog bij komt, is of de dimlichten wel neutraal staan in de parkeerstand. Ik meen eens gelezen te hebben dat sommige auto's hun koplampen dan omlaag draaien. Als de garage de lampen ter compensatie omhoog draait, staan ze tijdens het rijden te hoog.

Bolkm00d

Senior Member
...
Ik ben bij m'n garage geweest met de vraag of de verlichting bijbesteld kon worden, echter volgens hun staat deze al op de laagste stand.
(De auto stelt daarnaast e.e.a automatisch in, dus zelf kun je er ook niets aan stellen)
Bijstellen met stelschroef.

Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Donateur
Je kunt het (in het donker) ook wel zelf, als je ergens op een vlakke weg loodrecht op ca. 5,5 meter afstand voor een muur kunt staan.
Meestal zitten er op elke koplamp 2 stelschroeven - vaak inbusboutjes, ook vaak van wit kunststof - waarvan eentje voor links<>rechts en eentje voor hoger><lager.

1) ga op ca. 0,5 meter voor de muur staan en markeer de hoogte van de dimlichtbundel van beide koplampen (met tape of zo).
2) rij 5 meter achteruit en dek per keer 1 koplamp af.
3) zorg dat elke dimlichtbundel nu zo'n 15 cm lager schijnt dan de vorige markering (dat is een neerwaartse helling van 3%).
4) klaar!

Canon-Eye

Donateur
Vrijwel iedere garage heeft daar toch zo'n koplampafstelapparaat voor?
Natuurlijk. Maar dan moet je daar tijdens openingsuren naartoe en dan nog heb ik bij herhaling meegemaakt dat er de neiging is om toch nét even een haartje lager af te stellen. "Voor de zekerheid", of zo? Geen idee - maar het gevolg is wel dat de dimbundels toch te kort voor de auto ophouden. Dus dan moet ik het toch weer corrigeren zodat er voldoende meters wegdek vóór me worden aangelicht.

Tip voor als je toch op afstellen bij de garage bent aangewezen: ga dan in elk geval met een zo leeg mogelijke tank en laat alle rotzooi uit de kofferbak thuis.

Pindasaus

Forumguru
Eventueel kan je de lampen tijdens het rijden afstellen. De bovenzijde van de lichtbundel moet op ongeveer 50 meter voor de auto de grond raken. Rijd een stukje in het donker, stop, draai aan de stelschroeven (één omwenteling zou een duidelijk effect moeten geven), rijd weer een stukje en beoordeel het effect, herhaal. Op elke lamp zitten twee stelschroefjes: een voor de horizontale instelling en een voor de verticale. Uiteraard heb je die laatste nodig. Welke schroef wat doet, kan je het makkelijkst bepalen door voor een witte muur te parkeren en eraan te draaien. Koplampen zijn gespiegeld, dus het kan zijn dat je bij de ene lamp linksom moet draaien en bij de andere lamp rechtsom.

Captain Hook

Forumguru
Maar vrijwel geen enkele garage heeft iemand in dienst die serieus met dat apparaat om wil/kan gaan..!
Oh... en ik maar denken dat je altijd voor de deskundigheid, zorgvuldigheid en goed geschoolde mechaniciens in de 'echte' garage moest betalen. Want 'daarom ga je naar de dealer' toch? :deuk:

EpicCobra

Actief lid
Ik heb hetzelfde probleem gehad ook met mijn RS Hybride,
ik had vaak na mijn avonddiensten dat collega's mij er ook op attendeerde dat mijn koplampen erg fel/hoog stonden?
ik ben ook meermaals terug geweest naad de dealer en die hebben alles afgesteld en nagemeten maar stond gewoon goed!
ze weten het aan het feit dat de led matrix erg fel is enz en dat mensen dat misschien wennen vinden?
beetje onzin vond ik.

ik ben uiteindelijk weer terug gegaan en toen hebben ze de koplampen op mijn verzoen een fractie lager afgesteld, sindsdien geen problemen meer gehad

Bovenaan Onderaan