[Roomster] Zelf luidsprekers incl draad achter aanleggen

beste forumlezers,

Achter in onze roomster zit geen... Geluid. Bij de dealer al gekeken maar vanaf fabrieksaf geen speakers en bedrading in de achterportieren.
Nu wil ik het zelf gaan aanleggen en de spullen bij de dealer bestellen. Zijn er nog tips m.b.t het trekken van de bedrading. Het gaat hier met name om de bedrading vanaf het portier tot bij de armsteun middenconsole. De rest is vrij simpel.
Zelf denk ik om met een kunststof trekveer oid de basis te leggen en dan de kabels.

Zijn er nog bruikbare tips? Verwijderen achterdeurpaneel al bij de fabia gevonden. Idem youtube voor het uitbouwen van de radio.

Ben nieuwsgierig.
Ik zal er een mooie foto reportage van maken, kan handig zijn.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    970 KB · Weergaven: 34

EdK

Forumguru
Voorstoel er ff uithalen zodat je meer leefruimte hebt om onder je dashboard te kunnen liggen en dan vanaf middenconsole de draden naar de radio te brengen
Gaat ook wel met stoel erin maar echt vrolijk word je er niet van dan....

Octavia32

Forumguru
Ik zou als ik jouw was de speakers zeker niet bij de dealer bestellen. Maar gewoon een mooi setje speakers van pioneer bestellen of een ander merk als daar voorkeur voor is.

Ik heb mijn speakers allemaal vervangen in de Superb.

En wat belangrijk is denk aan anti resonantie panelen (bv dynamat) en isolatie schuim achter de speakers dit geeft het geluid een wat vollere beleving dan blik.

Cordoba

Forumguru
Net als Octavia32 zou ik je ook niet aanraden om materialen bij de dealer te bestellen: het is de vraag of ie alles kan leveren, en áls ie dat kan of het niet een stuk te duur is. Kijken welke maat speakers je nodig hebt, en die gewoon kopen bij een auto-audio zaak of een Mediamarkt of iets dergelijks. Draad kun je ook gewoon bij elektronica-zaak halen, het enige dat lastig is, zijn de extra 'pootjes' die je in de ISO-stekker moet drukken, die zijn lastig te vinden. Ik weet dat Rick Donkers die in elk geval wel kan leveren, dan kun je de extra speaker er gewoon bij prikken, en hoeft er niet geknipt/geknutselt te worden in de kabelboom van de auto, en je kunt gewoon via de webshop bestellen.

Schema voor het aansluiten van de speakers.

EdK

Forumguru
Of je neemt een verleng iso blok ( contra stekker / stekker en heb je een stukje kabelboom waar je naar hartelust in kunt knippen en solderen zonder dat de orginele bedrading beschadigd.

Hoi jongs,

1) de tip mbt isolatie achter de speakers ga ik zeker doen, ook ivm vocht, je ziet het raam zitten. Er zit geen folie.
2) speakers bij een radio zaak, ok maar voor rond de 110 is het setje van speaker en tweeter voor de achterdeur.
Voor verbetering zou ik voor wel nog een keer willen knutselen dat geluid is nu barslecht ( schel en niet goed verdeeld bas versus tweeter, komt nu meer uit de raamstijl als deur) maar das pas later. Eerst achter. Ga wel even kijken of maat en tweeter niet afwijkend zijn.
De pasring voor montage in de achterdeur moet ik er dan ook weer bij gaan snorren. Kost denk ik €10 per deur.
3) bekabeling, ik ga voor duurzaam en zou graag zelf de goede pennen eraan willen krimpen. Dealer af klopt het gelijk, vinden welk type gebruikt wordt is super vaag. Vanuit mijn werk krimptangen genoeg. Solderen is leuk maar liever niet.
4) stoel eruithalen ga ik zeker doen, stond al ergens op het forum of internet hoe dit bij de fabia=roomster gaat.
Lijkt me ook makkelijker om de bedrading vanuit de achterdeur naar het midden te krijgen.

Bedankt voor de foto's maar de achterportier van een roomster is een stuk soberder en anders. Zie handleiding op het forum.

Een goed begin is het halve werk, nog even verder zoeken.

Bakkertje

Forumguru
Dan zou ik voor voorin een goede set kopen en de kickbass van voor achterin plaatsen (zonder de tweeter).
Ben je in 1x klaar.

Intussen de juiste stekers gevonden bij Rick Donkers, nu nog de adapterringen voor de achterdeur. Ahv internet moet het type m ud177vw zijn maar deze vindt ik niet direct terug. Wil zeker zijn dat de afmetingen en diepte kloppen van de alternatieven. Zijn hier nog ideeen voor?
Ga ook gelijk de audio in van de jack plug nakijken, geluid van mo3 speler of gsm is via deze ingang veel te zacht, denk aan dikkere aders.

EdK

Forumguru
Heb toendertijd dat ik bij de fabia de speakers ging vervangen voor pioneers de randen laten vervallen en de speakers op draadeinden M5 gezet.
Kun je de oude popnagel gaten gebruiken door daar de M5 draadeinden met 2 moeren te bevestigen en dan nogmaals 2 moeren op hoogte voor de speakers.
Hierna even alles goed afstellen met deurpaneel en dan alle moeren goed aandraaien uiteraard.

Erg simpel op deze wijze en mijn inziens zeer effectief toendertijd

Lijkt me wel tril gevoelig. Borgen met dubbele moer is zeker effectief. Mijn voorkeur blijft de verloopring.
Dit is optie B

EdK

Forumguru
Van trillingen nooit last gehad in de drie jaar dat ik met deze Fabia 1 heb gereden.
Moer die ik gebruikte was er één met een aangegoten ring eraan...
En met goed aandraaien dan ben je verzekerd van een trillingsvrije montage.

Octavia32

Forumguru
Lijkt me wel tril gevoelig. Borgen met dubbele moer is zeker effectief. Mijn voorkeur blijft de verloopring.
Dit is optie B
Is ook het beste om een verloop ring te gebruiken.
Popnagels uitboren en de verloopringen opnieuw poppen.

Zelf op deze manier uitgevoerd en ben uiterst tevreden

Cordoba

Forumguru
Ga ook gelijk de audio in van de jack plug nakijken, geluid van mo3 speler of gsm is via deze ingang veel te zacht, denk aan dikkere aders.

Ik ben ervan overtuigd dat dikkere aders het probleem misschien nog wel verergeren, in plaats van verbeteren: die audio-in-plug is alleen voor signaal, niet voor vermogen, als je daar om het even extreem te stellen een kabel van een meter dik voor gebruikt, dan verzuipt het signaal in de massa van de kabel. Ik denk dat je moet zoeken of je bijvoorbeeld via instellingen het niveau van het signaal op de audio-in-plug kunt verhogen (of geluid dat zo binnen komt, standaard extra versterken kan ook helpen). Kortom ik denk dat je moet zoeken in instellingen, of van je audio, of van mp3-speler/gsm.

Weerstand kan ook een rol spelen, slecht contact of contact overgang. Ik kijk het in ieder geval na als de boel toch openlicht. Intussen de eerste bestelling geplaatst. Tweede staat klaar maar wacht tot ik een dag kan sleutelen.

Cordoba

Forumguru
@Brownie_11 slechte overgang heeft hetzelfde effect als een slecht contact. Verschil in weerstand door verschil in draaddikte mag je bij een signaaloverdracht verwaarlozen, wat wel meespeelt is de impedantie (dus bij wisselend signaal) en als de impedantie van je kabel niet past bij de geluidsbron of de ingang van de versterkertrap, dan heb je dus een probleem. Dat is dus wat ik met mijn eerdere post met een extreem voorbeeld duidelijk probeerde te maken, dat een dikkere kabel in dit geval echt niet per definitie beter is.

Mbt instellingen dat heb ik als techneut al gedaan. De spatelset is binnen nu nog even wachten op de bestelde iso klemmen en dan gaat de boel los.
Stap 1 voorbereiden trekken en gedeeltelijk leggen bekabeling.
Fijn dat het skodaforum er is. Met zn allen meedenken is super en zo vergeet je ook niet de meest nuttige of simpelste tips.

Goed lang pinksterweekend gewenst

Bovenaan Onderaan