Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen?

Boet

Actief lid
Sinds 4-1-07 rij ik een Roomster 19. TDi. Meteen aan de dealer gevraagd of het ding te chippen was. Dat bleek mogelijk voor € 1250 (ook een goedemorgen...) met behoud van garantie. Best.

Twee maanden later. Dealer paar keer gebeld, importeur (Pon) gaf nul op het rekest. Nu sta ik bekend om mijn gebrek aan geduld, dus Pon gebeld.

Krijg een receptioniste die mij wist te vertellen dat de onderdelen er nog niet waren.

Eh? Chip upgraden = onderdelen? Ik mis zeker iets.

Maar nee, de onderdelen waren er niet. Er was zelfs geen zicht op wanneer ze kwamen.

Ik heb dus gevraagd waarom ze één en ander op de optielijst hadden staan. Daar werd ontkennend op gereageerd.

Ik heb de brave receptioniste maar gemeld dat ik grote twijfels had aangaande haar verhaal. Derhalve werd ik naar twee achteréénvolgende collega's doorverbonden. Zelfde verhaal, wat ik wederom in twijfel trok, waarna Pon het verhaal van mijn dealer in twijfel trok.

Aangezien mijn dealer van Pon had gehoord dat eerst een personeelslid aldaar gechipped zou worden en daarna ik aan het beurtje zou zijn, begon ik nog meer te twijfelen aan de verhalen die ik voorgeschoteld kreeg. En aangezien ik niet hou van verhaaltjes, heb ik Pon verteld dat ik hun vakkennis, klantvriendelijkheid én professionaliteit in twijfel trok en dat ze wat mij betreft hun medewerkers mochten gaan chiptunen, maar dat mijn Roomster níet voorzien zou worden.

Maar aangezien ik het verhaal van Pon in twijfel trok, ben ik bij de mensen van TDI-club Nederland (waar ik ook lid ben) mijn licht gaan opsteken. Nog geen uur later had ik een naam en een telefoonnummer van ene Van der Velden te Zoetermeer, welke wél in staat was om de Roomster te chippen mét behoud van garantie.

Resultaat: aankomende woensdag wordt de Roomster van een nieuw chippie voorzien én kan ik tot drie jaar garantie daarop krijgen. Dan nog hou ik zo rond de € 300 over van de € 1250 die ik bij Pon had moeten neerleggen.

Jullie horen woensdagavond meer. Ik hou ook het verbruik zónder, en mét chip bij. Eens kijken wat dat doet.
 

Skombi

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

950 euro voor tuning bij JD .. dan betaal je nog veel vind ik.
Kijk hier maareens.. www.jdengineering.nl
Daar laat vdVelden de auto's namelijk tunen.
Misschien 450 voor garantiebehoud maar het klinkt mij heel veel in de oren.
 

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Boet</font><hr />

Aangezien mijn dealer van Pon had gehoord dat eerst een personeelslid aldaar gechipped zou worden

[/ QUOTE ]

Bij Pon werken geen mensen, alleen robots
yeah.gif
 

sitechris

Donateur
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

ook een PON voorbeeldje (en van mijn dealer)

Mijn door PON gechipte octi is begrensd op 215, ik vraag aan de dealer of hij opheldering kan vragen (rechtstreeks PON bellen heeft niet heel veel zin). De receptioniste bij de dealer verstaat me verkeerd en dacht dat ik 250 zei. Wat was haar antwoord na met PON gebeld te hebben: 'Europese fabrikanten begrenzen alle auto's op 250, dus ook Skoda'

Goed zo jongens, zowel bij de dealer als bij PON hebben ze schijnbaar geen enkele kennis van hun producten. De eerste Skoda die 250 haalt moet nog gemaakt worden. Wat een onkunde!
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Boet</font><hr />

Maar aangezien ik het verhaal van Pon in twijfel trok, ben ik bij de mensen van TDI-club Nederland (waar ik ook lid ben) mijn licht gaan opsteken. Nog geen uur later had ik een naam en een telefoonnummer van ene Van der Velden te Zoetermeer, welke wél in staat was om de Roomster te chippen mét behoud van garantie.


[/ QUOTE ]

Hahaha, dat hadden we je hier ook wel kunnen vertellen, hoor.

http://www.skodaforum.nl/forum/links.php?op=List_Links&amp;cat_id=73&amp;parent_id=72&amp;parent_title=Skoda%20tuners&amp;title=Nederland%20en%20Belgie

(zie onderaan)

...en dan natuurlijk de vele draadjes waarin Van der Velden en JD voorkomen in het Tuners-forum alhier.
grin.gif
 

Octaviarijder

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Als de dealers en Pon nu eens de helft van de passie hadden die de meeste Skodarijders wel hebben, dan zouden we al een heel eind zijn.
 

Boet

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Tja, ik was lichtelijk verbaasd over de houding ed. van Pon. Toen ik nog Baleno reed en ik had een vraag, dan kreeg ik bij de importeur gegarandeerd een goed antwoord. Is dit toch even wennen
shocked.gif


Skombi, dat moet inclusief VdVeldens garantie voor twee jaar zijn. Hoe dan ook, je hoort morgen wat het uiteindelijke bedrag geworden is.

En of het een beetje rijdt
smile.gif
 

johann

Lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Echt vreemd dat Pon zo moeilijk doet, willen ze geen tevreden nieuwe klanten of zo? Als ze inderdaad een beetje kennis van, en passie voor hun producten hebben, bereiken ze meer dan op hierboven genoemde wijze.

Dit kan van sommige dealers/verkopers ook wel gezegd worden. Als je soms een showroom binnenloopt en je hebt de Autoweek oid gelezen, weet je soms al meer dan een verkoper!
 

Boet

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Triest toch?

Hoe dan ook, vanochtend ben ik bij Van der Velden te Zoetermeer binnengewandeld, om rond een uur of half drie weer naar buiten te wandelen. De zaak heeeel rustig warmgereden (druk op de A4) en pas op de ringweg Noord iets geprobeerd. Eerste slachtoffer was een VW Transporter TDi van een schilderbedrijf te Diemen die met 120 op de teller dacht het Roomstertje even op te duwen. Dus gaspedaal naar beneden en het busje heel klein zien worden
smile.gif


Daarna de N247 opgereden, alwaar ik achter een Renault Laguna kwam te zitten. Keurig tachtig op de teller. Even in de spiegel gluren, knippertje uit, bak mooi in vijf laten staan en flink gas gegeven.

Holy sh.t...dát ging me een portie hard! Tegen de tijd dat ik de Laguna op verantwoorde afstand had, stond de teller doodleuk 120 aan te wijzen. Inhalen voelt een beetje aan alsof iemand eerst een kussentje in je rug vlijt en er vervolgens een katapult achter hangt
laugh.gif
. Wát een verschil met de standaard 105 pk met 240 nm!

Toen zoonlief even opgehaald en de A7 opgereden. Na Medemblik viel er een gat van een kilometer of zo waar ik zonder veel gevaar het gas even open kon doen.

Bij rond de 4000 toeren tikte het malle ding de 200 (op de teller) aan. Dat zal ongeveer 190 effectief zijn. De Bundesbahn zal tzt. moeten gaan uitmaken of er meer mogelijk is.

Hoe dan ook; vanaf vandaag rijdt er in Nederland een Roomster rond met 135 pk en 310 Nm.

Ik wacht op de volgende laagvliegende Roomster. Who's next?
cool.gif


Wil ik hier ook even de mensen van Van der Velden te Zoetermeer bedanken voor het betere chipwerk en de klantvriendelijkheid. Mensen, bedankt!
 

Skombi

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

gefeliciteerd met je opwaardering. Rijden is ineens veel leuker he?

Wat was het bedrag nou?
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Gefeliciteerd!

Ja, Ed levert altijd goed werk.
 

sador

Donateur
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Misschien een domme vraag, maar ik ben niet zo technisch wat een auto betreft.
Maar is elke motor te chippen?
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

In principe wel, maar alleen bij turbomotoren kun je grote stappen maken als het gaat om vermogenswinst. Dat zit er voor jouw 1.6 dus niet in.

Bij ongeblazen motoren win je hooguit 10-15 pk. Een voordeel kan wel zijn dat je bepaalde vertragingen in de gasrepons, die in het standaardprogramma zijn ingeprogrammeerd vanwege emissie-eisen, ook kunt laten 'wegchippen'.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

In principe wel

[/ QUOTE ]

...voor elke auto die beschikt over elektronisch motormanagement. Semi-klassiekers met een motor die louter is opgebouwd uit mechanische onderdelen, kunnen natuurlijk niet worden gechipt.

Misschien een overbodige toevoeging, maar ik zet 'm er maar bij.
grin.gif
 

Boet

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Skombi, voor 691 Euri was ik klaar. Hou ik dus nog pecunia over voor wat extraatjes zo hier en daar:)
 

Skombi

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

ah kijk dat klinkt al weer heel wat beter dan 950.
Prachtig toch .. de beste tuning die je je wensen kan, 2 jaar garantie en dat voor 691 euro.
 

Boet

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Zeker weten! Ik kan het zo af en toe niet laten om even te spelen. Vooral de reacties van mede-weggebruikers is echt grappig als je ze met een rotvaart inhaalt..."kan niet", zie je ze denken....

...kan wel..
cool.gif


Ik kan het een ieder aanbevelen. Prima!
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Haha, mijn Skudje is natuurlijk een wolf-in-schaapskleren, maar zo'n getjipte Roomster-bus is een sleeper par excellence! Geweldig!
grin.gif
 

Boet

Actief lid
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

Wat zal ik zeggen...het gebeurt nog steeds....iemand vlak achter je, en dan van ze wegrijden. Hebben ze nog steeds niets door totdat je het grapje nog twee keer herhaalt
uitlachen.gif
 
Re: Roomster, chiptuning e Pon; wil je even lachen

is het eigenlijk beter om je wagen meteen te chippen of eerder om even de wagen in te rijden alvorens je hem van een chipke voorziet? En het verbruik? is dat veel lager of merk je het niet?
 
Bovenaan Onderaan