Roomster 1.2 Tdi 2011 gloeilampje knippert

arievh

Actief lid
Zoals de titel al verklapt. Mijn Skoda Roomster (Trafik, dit is de bedrijfsvoering. Dus zonder achterbank, etc) heeft kuren. Het "gloeilampje" gaat knipperen na enkele seconden. Maximaal aantal toeren is 3100 en de turbo gaat niet aan. Na een paar minuten gaat de motor in "foutmodus" lopen. Dan maximaal 500 toeren en kom ik dus niet meer vooruit.
Ik heb even de foutcodes uitgelezen en deze zijn :
P0087 - aandrijfsysteem
P2452 - aandrijfsysteem
P2454 - aandrijfsysteem
P2456 - aandrijfsysteem

Allemaal "Differential pressure sensor circuit"

Dus ik zit te denken aan de /een sensor bij de turbo. Ik heb geen verstand van deze motor moet ik toegeven. De turbo slang lijkt niet defect en het spruitstuk ook niet.

Iemand een idee, of exact weet wat het is? Ik krijg hem ook niet bij een garage gebracht want dan sta ik onderweg stil.. Lol

Wil ook niet teveel aan deze auto uitgeven. Aangezien ik al zoveel heb uitgegeven aan deze piep auto (EGR vervangen, koppeling, etc, etc, etc) rij er niet veel mee, laatste jaren maar iets van 2000 km mee gereden (in 3 a 4 jaar).

Edit: haha m'n telefoon heeft van de titel "rooster" gemaakt ipv "Roomster".
Mod-edit: en ik heb er weer Roomster van gemaakt...:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Je geeft t antwoord zelf al: alles wijst naar de G450 sensor (drukverschilsensor over de DPF (fijnstoffilter)). Zijn volgens mij de kosten niet om die te vervangen, al adviseert onze vraagbaak Gerrit Speek wel om een originele VAG-sensor te gebruiken. Is alleen even de vraag waar VAG die sensor vandaan haalt, best vaak is dat gewoon Bosch.

Enige waar ik me zorgen over maak is die eerste foutmelding, die heeft met je brandstoftoevoer te maken, dat lijkt mijns inziens niet direct gerelateerd aan die andere 3. Maar ik zou sowieso eerst die G450 (laten) vervangen, die is wel cruciaal!
 

Canon-Eye

Forumguru
Die heb ik bij mijn vorgaande Fabia 1.2TDI Greenline ook stuk gehad - was bij de dealer een kwestie van een tientje of 6, als ik me goed herinner.
 

arievh

Actief lid
Bedankt voor je reactie Tees.
Ik heb gezien dat zo'n sensor ingeleerd moet worden. Dat is spijtig. Ik heb namelijk geen VCDS.
Ik ga nog wel even kijken of ik iets optisch zie aan de sensor en slangetjes. Maar het regent pijpenstelen en ik heb geen zin om mij kletsnat te laten regenen.
 

arievh

Actief lid
Ik heb zojuist even de sensor draden losgehaald. Foutcodes gereset en toen weer geprobeerd enige fout is nu p2452. Nu weer aangesloten en ik kan weer rijden. Maar de ecu geeft nog wel bij uitlezen de p2452 fout.
Ik heb even de dealer gebeld en zo'n mannetje vertelde mij dat even doorblazen kan helpen. En anders even een nieuwe er op. Volgens hem kun je die zo vervangen en hoeft het niet via obd oid..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Hopelijk lost dat het idd op. Wel gek dat de dealer niet inleert, Gerrit Speek zegt dat dat wel nodig is (en die vertrouw ik meer dan de gemiddelde dealer :-)). Ik heb even geen tijd om op te zoeken wat ElsaWin (de officiële VAG onderhoudsmanual) ervan zegt, dat zou definitief uitsluitsel geven.
 

arievh

Actief lid
Vanmiddag de nieuwe sensor ontvangen. Direct geplaatst en de foutcodes verwijderd. Stukje gereden en lampje ging weer knipperen. Bij uitlezen komt de 2452 niet meer terug. Maar de P0087 foutcode is wel weer terug.
Verder geen foutcodes.
De motor houdt ook in bij 3500 toeren. De auto is wel een stuk feller nu, trekt veel beter op maar ja dat tot 3500 toeren.
De fout kan meerdere dingen zijn, o.a. Verstopte brandstof leiding, brandstofpomp niet goed, etc.. Jammer.
Misschien alles loshalen en de leidingen schoonmaken, maar ja dat is wat vervelend..
Ik werk normaal met oude dieselmotoren(scheepsmotoren) en dan moet je ff de zooi ontluchten. Met zo'n nieuwe motor heb ik geen idee. Nou ja ik denk dat deze zelfontluchtend is?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Het goedkoopste is het brandstoffilter vervangen, ik zou daarmee beginnen. Zou zomaar het probleem kunnen wegnemen. Daarnaast heb je nog een filter in de pomp zelf, dat kan t nog zijn, daarna komen de leidingen aan de beurt en dan pas de pomp zelf.
Volgens mij hoef je deze idd niet te ontluchten, ik heb t bij m'n benzinemotor iig niet gedaan toen ik t filter verving.
 

arievh

Actief lid
Dank je Tees.
Inderdaad eerst het filter maar eens vervangen. Zo 1,2 3 niet aan gedacht haha. Beetje hektische dag vandaag, heb m'n kop er niet bij.

Een benzine motor hoef je niet te ontluchten. Dieselmotoren moest je vroeger wel ontluchten daar de diesel onder druk "ontbrandt" en benzine met vonken ontbrandt. Luchtbellen branden niet en dan loopt een diesel motor niet of slecht (afhankelijk waar de lucht zit).
 

arievh

Actief lid
Brandstoffilter opgehaald bij de grossier en direct geplaatst. Foutcodes gewist en gaan rijden. Wauw wat is de auto fel! Nog nooit zo gereden met deze auto!
Alles is nu opgelost, geen foutcodes meer. Super!
Bedankt iedereen voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan