Roomster 1.2 12v

Hetzer

Forumguru
Sinds enkele dagen heb ik mijn Roomster en dat is een 1.2 12v, dat is een motor die vrij uniek is in de Roomster. Ik heb mijn auto van de dealer gekocht die hem een aantal maanden had ingezet als demo auto.

Gelukkig konden wij zo onze zeer jonge Roomster met 1.2 motor dus op de kop tikken, het was de enige Roomster occasion met 1.2 motor in Nederland, check de landelijke auto sites maar eens, je zult geen 1.2 vinden!!!

Ik heb ruime ervaring in de Fox en in een Polo hebben ,met het in mijn ogen lekkere motortje.
Het motorje in mijn Roomster is een opmerkeijk exemplaar. Allereerst is natuurlijk de cilinderinhoud vrij klein en daarnaast heeft hij ook geen 4 maar 3 cilinders. Hiermee valt ook een hoop te verklaren qua motorprestaties. (en geluid, wat een heerlijke roffel zit erin) In de stad rijden gaat echt gemakkelijk, mede door zijn relatief hoge koppel.
Nu word vaak aangenomen dat de motor te licht is voor de "zware" Roomster, ( mijn Roomster is trouwens 10 lichter dan mijn oude Fabia Combi met het zelfde vermogen)en nu ben ik gisteren de hele dag met de auto gaan touren, en ik moet zeggen dat de motor het zelfde presteert als in de Polo, de eerste versnelling is net zoals in de Polo vrij kort, maar de tweede en derde versnelling zijn lekker lang en daarin kun het 3-cilindertje flink de sporen geven, dat geld ook voor de vierde versnelling. In de vijfde versnelling is de fut er echt wel uit, verwacht daarvan niets spannends, in deze versnelling moet je gewoon met de cruise control aan een beetje rond de maximale snelheid de wegen berijden .120kmh op de snelweg haal je makkelijk maar het is duidelijk dat de auto met deze motor niet een echte Autobahn Raser is. Bij 120kmh maakt de motor ca. 4000 toeren.
Maar overall doet de 1.2 motor het goed ,net zoals in de Polo.


Kijk waar gebruiken wij onze Roomster voor, dat is als we in Nederland op vakantie gaan naar bijvoorbeeld Centerparcs, dus wij hangen er geen caravan achter om er vervolgens de bergen mee in te gaan,En mijn vrouw gaat als de tweede geboren is de auto gebruiken als gezinsauto, dus buiten de bovengenoemde vakanties en de extra dagjes uit naar en pretpark zal hij niet veel Autobahn zien. Dus voor ons is deze Roomster een goede en lekker rijdende auto, en voor overige mensen die een auto uit eigen zak moeten betalen, en niet teveel vermogen nodig hebben en niet teveel willen betalen aan de pomp is dit zeker een keuze om te overwegen.
 

Bijlagen

  • DSC00138.JPG
    DSC00138.JPG
    56,1 KB · Weergaven: 42
  • roomster_1.jpg
    roomster_1.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 36
Heey deze auto komt bij mijn werk vandaan veel plezier ermee
Het is echt een super auto ondanks de 1.2 rijd het lekker door wat jezelf al zegt

En nog even over je oude fabia dat vind ik echt een klasse auto met die wielen

Groeten Jordy
 

Hetzer

Forumguru
Heey deze auto komt bij mijn werk vandaan veel plezier ermee
Het is echt een super auto ondanks de 1.2 rijd het lekker door wat jezelf al zegt

En nog even over je oude fabia dat vind ik echt een klasse auto met die wielen

Groeten Jordy

Dank je, ik ga ook de komende winter maanden eens goed bekijken wat hier voor lichtmetaal onderkomt, ik ben op zoek naar iets met blackchrome, of zo'n duo wiel met een combinatie zwart/zilver

zoal deze bijvoorbeeld , zwarte rs-4 velgen
 

Bijlagen

  • VTRS4.jpg
    VTRS4.jpg
    31,2 KB · Weergaven: 15
Denk dat die zwarte Rs-4 heel erg mooi bij de kleur passen
maar blijf je topic zeker volgen en misschien komt de roomster nog wel een keer op mijn brug

Groeten Jordy
 

reeseend

Forumguru
Gefeliciteerd met jullie nieuwe auto.
Wij hadden ook een fabia met een 1.2 motor en die rijdt ook perfect.
Lekkere roffel voorin en een soepele motor.
Succes met de Roomster.

Dimitry
P.s. Wij zijn overgestap naar een Octavia uit 2005
 

LenK

Forumguru
en geluid, wat een heerlijke roffel zit erin

Een 3-cilinder lijkt qua geluid veel op een 6-clinder en dat is niet verkeerd.
Kan iemand dit verklaren want een 4-cilinder lijkt absoluut niet op een 8-cilinder terwijl die rekenkundige overeenkomst hetzelfde is.

aan de pomp is dit zeker een keuze om te overwegen
Dat hoeft niet zo te zijn. Een kleine motor die hard moet werken kan onzuiniger zijn dan een iets grotere die "op zijn gemak" loopt.
 

Hetzer

Forumguru
Dat hoeft niet zo te zijn. Een kleine motor die hard moet werken kan onzuiniger zijn dan een iets grotere die "op zijn gemak" loopt.

klopt, maar ik heb het over een normale rijstijl ,als je de motor niet over z'n toeren draait, alleen dan haal je de gunstige waarden.
 

Hetzer

Forumguru
Even terugkomen op het verbruik ik zit nu na een week , veelal binnen de bebouwde kom, provinciale wegen en een stukkie snelweg op gemiddeld verbruik van 1 op 16 1/2
 

kcj

Actief lid
1 op 16.5 : dat is 6 liter per 100 km ! Zeer gunstige cijfers. Mooi.
Zelf zitten we met een 1.6 16v op 6.5/100km (in september) tot 7.5/100km (eind november).
Provinciale weg, snelweg, file snelweg en start/stop door enkele dorpen. Een "echte" mix :crazy: .

Koen
 
Zijn zeker mooie cijfers, wou dat ik dat haalde met mijn eigen 206 of de oct van me pa.
En zeker de oct komt niet in de buurt

Groeten jordy
 
@hetzer

Je oude fabia heb ik vandaag op de brug gehad en heeft een nieuwe eigenaar gevonden

Grtzzz Jordy
 

Fabia

† In Memoriam
Ben benieuwd of ik 'm ergens zie rijden. Zo ben ik mijn oude Fabia twee keer tegen gekomen.
 

Hetzer

Forumguru
@hetzer

Je oude fabia heb ik vandaag op de brug gehad en heeft een nieuwe eigenaar gevonden

Grtzzz Jordy

goedendag zeg, die hebben jullie dan snel verkocht!!
weet je toevallig of de nieuwe eigenaar hier uit de beurt komt??

@Fabia , ik kom AL mijn oude auto''s hiet tegen, mijn eerste auto een Polo Coue G-40 uit 1994, rijd hier rond, evenals mijn tweede Fiat Cinquecento Sporting uit 1996 !!( heb ik in 2002 ingeruild met 188.000 km en rijd nu bijna 6 jaar later nog steeds rond met dat dappere 1.1 motortje) en mijn eerste zilvers fabia 1.4 mpi HB uit 2002 rijd ook nog steeds rond in Spijkenisse

en misschien kom ik mijn laatste Fabia ook nog eens een keer tegen, ik ben benieuwt!!!!!!!!!!!!
 
Ik kende de woonplaats van de nieuwe eigenaar niet, dus het lijkt onwaarschijnlijk had de auto in de omgeving rotterdam rijdt.
Maar zeg nooit, nooit.
En ik ben vandaag 8december niet op het werk geweest had een lekker lang weekendje en daar hoort een vrije vrijdag bij, dus attenderen op het forum is helaas niet gelukt

Groeten Jordy
 

Hetzer

Forumguru
hier nog een test van de 1.2 motor, dit gaat welliswaar wel over de basis instap Roomster, de basisversie zonder al te veel extra's de classic......

door Tony Vos van autokopen.nl
Het merk Skoda maakt een leuke ontwikkeling door. Ze zijn de laatste jaren er uitstekend in geslaagd een aansprekend modellenprogramma neer te zetten op basis van vertrouwde Volkswagen techniek. Met de nieuwe Roomster gaat Skoda nog een stapje verder en weet een aantal bekende elementen op een originele wijze samen te voegen tot een gezinswagen bij uitstek.

Maar hoe moeten we de Roomster een plekje geven. Met een lengte van 4,21 meter zou de Roomster keurig in de middenklasse passen. Daarnaast is de auto zo breed als een model uit de compactklasse en heeft een hoogte die weer richting een ruimtewagen gaat. En dat dan weer gecombineerd met een profiel dat lijkt op een personenversie afgeleid van een bestelwagen. We kunnen met de Roomster dus alle kanten op en zo is het concept ook bedoeld.

Geen kale indruk
De auto staat op 15 inch wielen met keurige wieldoppen en bij de basisversie zijn buitenspiegels, stootstrips en portiergrepen in zwart uitgevoerd. Toch maakt de Roomster beslist geen kale indruk. De portieren kennen een centrale vergrendeling, maar dan zonder afstandsbediening. Dat betekent dat voor het openen van de achterklep eerst de deuren met de sleutel geopend moeten worden. Geen probleem, maar we zijn natuurlijk erg verwend geraakt.

40/20/40
Het interieur ziet er solide en tegelijk voldoende speels uit. In ons geval is de binnenkant in zwart opgetrokken met stoelen voorzien van een brede, blauwe middenbaan (ook rood verkrijgbaar) en ietwat verbleekt grijze zijkanten. De materialen zijn goed gekozen en zonder dat het dashboard er futuristisch uitziet, zijn er leuke lijnen in te vinden. Wat ruimteaanbod betreft geeft de Roomster voorin het gevoel van een compact model, daar zijn de afmetingen ook na. Krap is de auto beslist niet. Maar pas aan de achterkant maakt deze Skoda het verschil. Daar staat namelijk een achterbank in een 40/20/40-verhouding waarvan de afzonderlijke delen kunnen worden verschoven, voorover geklapt en uitgenomen. Daarmee groeit het bagagevolume in stappen van 450 tot 1.780 liter. Bovendien is de hoogte achterin zo groot, dat je bijna het gevoel krijgt er rechtop in te kunnen staan. Verder kan de hoedenplan op twee posities worden opgehangen. Allemaal niet nieuw, maar als combinatie beslist geslaagd.

Voldoende kwiek
De 1,2 liter driecilinder twaalfklepper levert een keurig vermogen van 64 pk en een koppel van 112 Nm bij 3.000 toeren per minuut. De auto weegt 1.125 kg en haalt volgens opgave een top van 155 km/h en accelereert in 16,9 seconden naar de 100 km/h. Dat klinkt niet echt vlot, maar op een of andere manier komt de 1,2 liter toch voldoende kwiek over. Gewoon een kwestie van het toerental een beetje op niveau houden. De driepitter klinkt bovendien sympathiek en is zeker niet rumoerig. Het feit dat we de motor toch behoorlijk vlot vinden, is wel meteen terug te vinden in het gemiddelde verbruik van 1 liter op 11,8 km.
In het rijgedrag is er weinig van de relatief hoge carrosserie terug te vinden. Met de stabiliteit is niets mis. Ook de elektrohydraulische stuurbekrachtiging werkt effectief. Let wel, de Roomster is puur en alleen bedoeld als gezinsauto voor mensen die niet vragen om sportiviteit.


p.s ze komen hier op een verbruik van nog geen 1 op 12 , dan zullen ze hem inderdaad wel hebben doorgetrapt.
Als ik met mijn eigen Roomster Style normaal rij haal ik een 1 op 16, als ik wat vlotter rij en ook nog eens wat kleinere stukjes kom ik op een 1 op 13.
 

Bijlagen

  • 204_1_480.jpg
    204_1_480.jpg
    25,6 KB · Weergaven: 16

Boet

Actief lid
Men zegt dan ook het toerental een beetje op niveau te houden..ga maar uit van minimaal drieduizend toeren en volgas de snelweg op. In combi met het wagengewicht en later het flinke frontaal oppervlak wil dat best een slokje nemen.

Maar best een positieve test!
 

Fabia

† In Memoriam
Fiat doet ook aan downsizen:

Downsizen is helemaal in. Nu veel merken een compacte viercilinder turbomotor in het assortiment hebben, neemt Fiat de volgende stap: compacte tweecilinder turbomotoren, waarover nu meer officiële informatie bekend is.
Zoals het er nu naar uitziet, komt de motor in twee smaken: eentje met een inhoud van 0,7 liter en een exemplaar met een cilinderinhoud van 0,9 liter. De kleinste van de twee krijgt een vermogen van 80 pk. Het koppel van de 0,7-liter tweecilinder komt op 125 Nm te liggen.
De 0,9-liter Multiair turbomotor wordt de krachtpatser van de twee. In de minst potente variant is deze motorisering goed voor 90 pk. Voor deze versie belooft Fiat een CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer. Wie meer wil, kan kiezen voor een waarschijnlijk 110 pk sterke variant met een koppel van minimaal 160 Nm.
De nieuwe tweecilinders zijn in de eerste instantie bestemd voor Fiats auto’s in het A-segment, de Panda en de 500. Deze krijgen vanaf 2009 de beschikking over de tweecilinders. Op termijn vinden de compacte turbomotoren waarschijnlijk ook hun weg naar de Grande Punto.

Bron: Autoweek
 

Bijlagen

  • aea09e62d81ea37dd17947030fc998cb.jpg
    aea09e62d81ea37dd17947030fc998cb.jpg
    33 KB · Weergaven: 10
Bovenaan Onderaan