Rook en geurhinder van onder de motorkap

Stevens

Nieuw lid
Ik heb vanavond een vreemde ervaring gehad met de skoda. Ik kwam thuis van een rit van 45 minuten en er kwam rook vanonder de motorkap die toch wel verbrand rook. Ik opende de motorkap en zag dat een onderdeel achteraan onder de motorkap de boosdoener was, ik ken niks daarvan, dus ik weet niet welk onderdeel het is. Het is links onder de motorkap en groot ovaalvormig onderdeel dat naar beneden toegaat. Kent er iemand dit of weet er iemand wat dat is? Het is trouwens een greenline. De wagen rijdt trouwens nog steeds perfect en alles werkt.
 

Bennie

Nieuw lid
Hoy Stevens, ik weet niet met welke wagen je rijdt; maar wij hadden een gelijkaardige ervaring din 2011 met de nieuwe fabia Diesel van mijn vrouw. Het viel me ook op dat we onder haar wagen (op de oprit) zo'n "vettige plekken" hadden. Bij controle in de garage bleek dat er ergens diesel lekte (tijdens rijden, bij de injectie) en als die op de warme motordelen kwam ontwikkelde dit uiteraard rook en een verbrande geur. De wagen was in waarborg en door de garaga werden een aantal dichtingen vervangen en het motorcompartiment gereinigd. Euvel verholpen.
Ik hoorde ondertussen van de terugroepactie van de nieuwe VW-moteeoren 2.0 TDI. Ik meen gehoord te hebben (maar verkondig dit hier niet als waarheid) dat het ook hier om lekken van diesel zou gaan tijdens het rijden? Dus ofwel hetzelfde, ofwel iets gelijkaardigs. Als je ook met een diesel rijdt, misschien eens (laten) nakijken? Groetjes
 

Bakkertje

Forumguru
Als je de foto bekijkt van de motorruimte vind je (als je ervoor staat) aan de linkerkant een witte kunststof bol (op de foto met een zwarte dop, maar die kan ook blauw zijn), daar zit koelvloeistof in (beetje rood / roze van kleur) daarvoor zit het ruitensproeier-vloeistof-reservoir ook wit kunststof met een blauwe dop.
DSC1169.jpg
Of bedoel je het onderdeel dat daar weer voor zit waar 4 leidingen aanzitten?
Als ik me niet vergis is dat je brandstoffilter en als het daarvandaan komt zou ik toch zorgen dat ik zsm bij de dealer kwam voor een afspraak..
 

Antera

Donateur
maak eens een foto van het onderdeel makkelijker als iedereen laten gissen en gissen is missen
 

Stevens

Nieuw lid
Inderdaad foto.JPG , je hebt groot gelijk, maar gisteren was het te donker, dus heb ik het nu even gedaan. het is het onderdeel waar 390 opstaat achteraan in het compartiment.
 

Antera

Donateur
is dat niet het hitteschild boven de turbo. Heb je hem flink op zijn staart lopen trappen misschien voordat je hem stil zette? En misschien maar eens kijken misschien dat de oliekoelleiding lekt bij je turbo. Turbo is olie gekoelt namelijk
 
Ik weet niet hoe oud hij is. Maar vroeger heb ik wel eens een stof "brandje" gehad van stof en troep die op mijn turbo/hitteschil lag en warm werd bij het rijden door Luxemburg. Stonk ook erg en rookte wat.
 

Stevens

Nieuw lid
Ik kom net terug thuis van een ritje van 15 minuten en hij deed het weer, minder wel als gisteren en het is ergens aan dat onderdeel op de foto. Echt raar, ik heb de auto 5 maanden en heb ongeveer 19000 kms en ik heb niet speciaal anders gereden als anders. Mss toch maar eens naar de garage gaan.
als hij olie lekt aan die turboslang, moet ge dat toch zien veronderstel ik...
 

Antera

Donateur
langs boven is het slecht te zien om goed zicht te hebben moet je langs onderen kijken. Tis goed kijken waar het vandaan komt misschien is het niks maar beter het zekere voor het onzekere
 

Stevens

Nieuw lid
@ Antara : ik heb net ook eens mijn oliepeil gecheckt en die is ineens fel omlaag gegaan, nochtans 2 weken geleden was dit nog OK. en ik zie precies oliesporen onderaan het motorcompartiment, dus best naar de garage gaan....
 

Monteurtje

Forumguru
Het onderdeel wat je bedoelt is het roetfilter. Waar 390 opstaat een een soort hitteschild. Dat zit over de bovenkant van het roetfilter. Was het misschien na een rit met constante snelheid? Dan kan het zijn dat het filter aan het regenereren was. Dan wordt het filter heel heet. Meer dan 600 graden celcius.
 

Stevens

Nieuw lid
Het onderdeel wat je bedoelt is het roetfilter. Waar 390 opstaat een een soort hitteschild. Dat zit over de bovenkant van het roetfilter. Was het misschien na een rit met constante snelheid? Dan kan het zijn dat het filter aan het regenereren was. Dan wordt het filter heel heet. Meer dan 600 graden celcius.
Maar kan dat 2 opeenvolgende dagen bij 2 autoritten?
 

Cordoba

Forumguru
Als ie bij de 1e keer het regeneratieproces niet af heeft kunnen maken (door einde rit), dan gaat ie daar later mee verder.
 

Stevens

Nieuw lid
Ik kom net terug van de garage zonder wagen...blijkbaar toch ergens een olielek en ze mioeten het zoeken nu.
 

Stevens

Nieuw lid
Ik ben zo blij als een klein kind dat ik die stomme Fiesta kan teruggeven en mijn superb-limousine terug in ontvangst kan nemen. blijkbaar was een dichting kapot en was dat de reden van de olielek. Toch wel een goede wagen hoor... ;)
 
Bovenaan Onderaan