Rolgeluid banden, veel verschil tussen 68db en 71db?

skodafora

Actief lid
Ik zoek een tijd zomerbanden voor mijn Skoda Octavia 1.0 2017 16 INCH

Ondanks dat het prachtige auto's zijn, voel en hoor je best wel die oneffenheden op de weg.
Op internet zie ik veel stille banden, maar maakt die kleine verschil in db veel uit of is het meer verkooptruc?
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ben afgelopen zomer overgestapt van de standaard Continental banden (type weet ik even niet) naar een stillere Michelin Primacy 4 S2.
Die zou 69dB moeten zijn, maar eerlijk gezegd hoorde ik totaal geen verschil in de auto.

Ging overigens om 17Inch, maar dat zal weinig uitmaken

Heb weleens gekeken naar dempen van de wielkasten, maar dat is een behoorlijke klus, dus maar van af gezien.

Heb 5 weken een T-Roc gereden als leenauto, maar die is niet veel stiller qua afrolgeluid. Zal toch wel duur zijn om dat goed te dempen
 

Slider

Forumguru
Hoe stil een band ook kan zijn, alles hangt af van de weg waar je op rijdt. ZOAB is nu eenmaal luidruchtig, daar gaat geen band tegen helpen. Ander asfalt op N en kleinere wegen is veel stiller, omdat het niet gemaakt is om veel water snel af te voeren.

Ik hoor het altijd heel goed op de snelweg, heb je delen die al wel vernieuwd zijn met nieuw asfalt en andere niet. Enorm geluidsverschil.

Dat rolgeluid meten ze buiten de auto. Klinkt leuk, maar geluid wordt hoe dan ook door de auto naar binnen gebracht. Is voor elke auto anders naar gelang hij beter geïsoleerd is hier voor.
 

EdK

Forumguru
En hoe breder de band hoe meer het lawaai word
Beste is gewoon 195mm breed banden erom dat scheelt al boel tov een 225
 

Slider

Forumguru
@EdK Klopt zeker, heb samen met @JDL onderzoek gedaan voor onze O3's naar all-seasons banden. Waar mijne 205/55R16 zijn en de zijne 225/45R17 zag je duidelijk geluidsverschil vanaf de fabrikant en tests bij zelfde band.

Persoonlijk zou ik niet teveel letten op geluidsproductie, het zijn banden, het is een auto. Hangt meer af van het wegdek.
Slijtage, rolweerstand en grip onder de verschillende omstandigheden vind ik veel belangrijkere eigenschappen dan geluid.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Slider

Forumguru
Bij de Kwikfit zijn deze maand alle Michelin en Goodyear banden 2de band halve prijs.
En ben je ANWB Wegenwacht lid krijg je nog extra korting.

Daar komen volgende week voor mij 4x Goodyear Vector 4season Gen3 banden er onder. Zo'n €130 goedkoper dan de Profile Tyrecenter hier om de hoek.

Ik ga er dan van uit dat je ze gemonteerd en al wilt kopen.
 
3dB erbij is idd verdubbeling, 6dB 4x etc.. logoritmisch.
enige nuance: 10dB erbij is een bestaand “geluid” 10x harder maken. Echter klinkt dat dan voor ons oor slechts als 2x zo hard.
 

1983jeroen

Forumguru
Volgens mij is een band na 10 jaar wel echt te oud, maar er is ook een verschil tussen een reservewiel dat altijd droog ligt en vrij van UV straling e.d. en een band die in weer en wind onder de auto zit.
Zou me er niet druk om maken voorlopig.
 
Mwah. Voor als reserve is dat toch prima? Zolang er geen droogte scheurtjes in zitten zou ik me er niet druk om maken. Voor die ene keer dat je hem nodig hebt om thuis te komen. Alleen is het rubber hard. Dus minder grip en meer bandengeluid. Maar dat overleef je wel.

als hij droogtescheurtjes vertoont is het een ander verhaal. Dan zou ik hem vervangen.


in mijn O3 had ik een chinese Linglong band als reserve. Die was direct na productie al niet veilig :maakmegek:
 

Tees

Donateur
2016 is 7-8 jaar, daar kan je nog wel een paar jaartjes mee vooruit. De mijne was het origineel uit 2012, en die heb ik vorig jaar toch maar vervangen, omdat ik er geen lekker gevoel bij had voor het geval ik m toch een keer nodig zou hebben.
 

Pietjepuk12

Nieuw lid
Ik kijk meestal even bij de buren.
ADAC banden tests zijn vaak net iets uitgebreider in de rapportage. Zo zie je dat de Goodyear EfficientGrip Performance 2 en de
Continental Premium- Contact 6 beide de beste uit de test zijn, maar kijk je naar Geluid, dan scoort de Goodyear beter dan de Continental.

 

serum

Senior Member
Onder onze vorige auto (v50) had ik de goodyear efficientgrip performance 2. Zijn mij goed bevallen. Ik vond ze significant stiller tav de continentals die eronder zaten. En ze cupten achter (ondanks de goede uitlijning) ook minder dan de continentals. Ik zou ze zo weer kiezen.
 

hemi24

Forumguru
Cuppen is het gevolg van de geometrie van de ophanging en hoeft niet direct gerelateerd zijn aan een (verkeerde) uitlijning..!
 

Rallye

Forumguru
Dat geluid wordt buiten de auto gemeten, toch? Wat zou er in de auto van het verschil merkbaar zijn?
 
Bovenaan Onderaan