RoGEK zijn Octavia 2 Combi TDi

RoGEK

Senior Member
Zou ik opzich wel willen maar vind ik nog erg duur.
Als ik multifunctioneel stuurtje erin zou zetten, moet het een 3 spaaks facelift stuur worden.
Laat die nou net niet heel dik gezaaid zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:

RoGEK

Senior Member
Vandaag hebben onze vrienden van VagTechniek mijn Octavia onder hun hoede gehad.
Vliegwiel+koppeling vervangen, distributieset incl multiriem vervangen en het retrofit roetfilter laten verwijden.

Wagen loopt merkbaar fijner nu, geschommel van het vliegwiel op stationair is weg en merk dat de motor beter ademt.
vanuit onderin nu merkbaar meer koppel en gaat ook makkelijker door de toeren heen.

Ik ben benieuwd hoe een 2.0 tdi gaat lopen als de chiptuning gedaan is.
Dit staat op 6 April gepland bij hun.

Tevens staat morgenmiddag een ritje langs de uitlijner op de planning.

We komen er wel ;)

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Goed te lezen dat ie al een stuk beter loopt. Heeft Martin aan je auto gesleuteld, of een andere monteur?

RoGEK

Senior Member
Helaas een kleine verandering in de planning.
Gisteren stilgevallen met de auto.

Tijdens de snelweg oprijden inhouden, plof en een hoop witte/grijze rook achter me, het gevoel alsof wat steentjes opspatte onder de auto en geen vermogen meer.

Wagen aan de kant gezet en hoorde een hoop geschuur en gekras in het vooronder.
Ik vermoed dus dat de turbo gesneuveld is.
Wagen laten afslepen en wordt vandaag naar Vagtechniek gebracht.

Liever dat de turbo gisteren sneuvelt dan tijdens/net na het chippen wat vandaag gepland stond.

16efd75c55944504e3c18b86158274ec.jpg

Bekend plaatje de laatste tijd :(

681725c959b068f115de7bfcd6df4ce9.jpg

Kempes

Forumguru
Dat is zuur...en gaat je natuurlijk een bak geld extra kosten...maar als het goed gaat en je hebt hem straks terug met een frisse turbo erin en een bak met vermogen dan wordt het genieten met de +/- 190 peekaa

RoGEK

Senior Member
ja, dit zat niet helemaal in de planning.
Het vervangen van de koppeling, vliegwiel en distributie had ik wel rekening mee gehouden bij aanschaf.

De schade na 2 weken en een kapotte turbo niet :(

Wordt alles bij mekaar nu toch wel een heel duur wagentje.... Had er ook wel een dikke O2 RS met een CR motor voor kunnen kopen inmiddels.

turboturbo

Forumguru
Herkenbare gedachte, @RoGEK .... :troost:
Ben met mijn 2e handse Octavia (I) ook al richting een duizendje aan achterstallig onderhoud en reparaties aan het bijspijkeren. Daar had ik een stuk jongere en met minder km's model voor kunnen kopen als ik dat bij de aanschafprijs had opgeteld.

Anderzijds is de kans maar klein dat je een (zeer) goed onderhouden occasie tegen komt, zeker als je uit een beperkt aanbod kiest ivm specifieke voorkeuren.

Dus bij nagenoeg elke occasie heb je in het begin vaak veel 'opstart' kosten.

RoGEK

Senior Member
*kuch* dealer onderhouden.......
En bleef het maar bij 1000 euro... als ik de turbo erbij tel zit ik al snel op de 3500.......

turboturbo

Forumguru
Hm oké dat is wel iets meer ja :greedy:

Nuja, als je het in percentage afzet tegen de dag-/marktwaarde of aanschafprijs van de auto komen we misschien wel op vergelijkbare getallen uit :cool:

Vanenkelen

Forumguru
Jeetje, heb er niet veel kaas van gegeten, maar zoveel asymmetrie in een turbo kan niet goed zijn.... :-o

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RoGEK

Senior Member
Wordt volledig schoon gemaakt door vagtechniek.
Motor heeft niks meegekregen zover nu bekend.

RoGEK

Senior Member
Ja, hij is goed kapot.
Daarom ook de drukbuizen en intercooler maar goed laten reinigen.
met een beetje mazzel is de wagen wel weer vlug klaar.
Die credits gaan echt naar Vagtechniek, snel knopen hakken en dingen regelen.
Geen getreuzel iig...

Cordoba

Forumguru
Pfff... Ik las het gisteren op SO en kreeg daar de indruk dat je met een Seat stil was gevallen, maar het was dus alweer de Octavia die problemen heeft.

RoGEK

Senior Member
Pfff... Ik las het gisteren op SO en kreeg daar de indruk dat je met een Seat stil was gevallen, maar het was dus alweer de Octavia die problemen heeft.

Ja,

Ik heb nog steeds geen nieuw topic gemaakt op Seat-Online
betreft de O2 inderdaad die nu stilgevallen is.

Wat heet alweer trouwens? distributie,koppeling en vliegwiel was ingecalculeerd bij de aanschaf.
Een ploffende turbo en de voor en achterschade ( door anderen )helaas niet.

Cordoba

Forumguru
Schade in inderdaad heel lastig inplannen, zeker als de bestuurder van de ingeplande schadeauto niet schuldig is. ;)
Het woordje 'alweer' gebruikte ik vooral omdat er even (gepland en ongepland) zeer frequent aan de Octavia gewerkt wordt. Overigens in mijn ervaring van 35 jaar autorijden, komen mankementen en verbeterklussen altijd met golven, om dan weer lange tijd ongehinderd te genieten van de auto.

Bovenaan Onderaan