roetfilter

flip

Lid
Ik hoor allerlei gruwelverhalen over roetfilterproblemen. Zijn er al 1.6 cr - eigenaars die hier van kunnen meepraten? Zijn er tips om het ding netjes te houden vanbinnen?

___JC___

Forumguru
Als je filter fabriek-af is dan maakt ie zichzelf schoon. Wordt een hoop brandstof ingespoten en aangestoken volgens mij. Als je een retrofit filter hebt dan raakt ie vol (met vermogensverlies tot gevolg) en moet je een nieuwe kopen.

Rotdingen zijn het wat mij betreft. Maar ja het milieu he.

Br3cht

Actief lid
@JC: die brandstof ontbrand van zich zelf, de roetfilter wordt veel warmer als mensen zouden denken

maar het is idd zo wat je zegt
Het grootste probleem zijn die dat te weinig km maken en dus de uitlaat niet de tijd heeft om de roetfilter op te warmen en de schadelijke stoffen buiten te jagen
(ze slagen ze eerst op en dan toch de lucht in)
Meestal krijg je dan een lampje op je dashbord, dan moet je met de wagen zolang boven een bepaalde snelheid rijden dat die zichzelf reinigt
Mocht het toch al te laat zijn, dan loopt je auto innoodloop, mag je de takeldienst bellen
dan gaat de dealer met de VAS-com de auto stationair naar zo'n 4000tr brengen en blijft die zo een 15tal min staan dacht ik

Rolle

Senior Member
Normaal gezien als je regelmatig langere stukken rijdt boven de 70 km/u moet de filter zichzelf reinigen (ongeveer elke 750km). Althans zo staat het ongeveer in de handleiding.

Ikzelf heb een 1.9 met roetfilter met ondertussen 36K op de teller en heb eigenlijk nog niks gemerkt van verstopte filter, maar ik rij dan ook vrijwel alle dagen snelweg.

hemi24

Forumguru
Mijn 1.6 CR is ondertussen probleemloos de 26.500 gepasseerd.
Nog geen lampje gezien van de DPF, maar die van mij maakt ook weinig koude ritten.

flip

Lid
Allemaal goed en wel, maar wat betekent concreet 'langere stukken'? Spreken we over tientallen kilometers of honderden? Ikzelf doe dagelijks een tweetal ritten van telkens ongeveer 20 km autosnelweg - moet dat voldoende zijn om die roetfilter te laten regenereren, of speel ik met vuur en krijg ik op de lange duur toch problemen?

hemi24

Forumguru
Het schoonbranden volgens het boekje:

In order to clean the diesel particle filter, the vehicle should be driven at an even
speed of at least 60 km/h at engine speeds of 1 800 - 2 500 rpm for at least 15
minutes or until the warning light goes out with the 4th or 5th gear engaged (automatic
gearbox: position S) when the traffic situation permits it. This increases the
exhaust temperature and the soot deposited in the diesel particle filter is burnt.

milieuvriendelijker dan zomaar alles de uitlaat uit jagen.

Ik vindt het alleen jammer dat het zo ruwelijk duur is als het stuk gaat.

hemi24

Forumguru
@TVL2000: wat zou hieraan minder milieuvriendelijk zijn? Volgens mij komen de gegeven parameters gewoon overeen met ca 15 min 80km-weg (of hoger) rijden!
Voor éénieder die de auto niet als boodschappenwagen heeft gekocht een regelmatig terugkerende bezigheid lijkt mij...

hemi24

Forumguru
denk dat het allemaal wel mee valt: hoe hoger de verbrandingstemperatuur, des te schoner de verbranding. Denk hierbij maar eens aan een afvalverbrandingsinstallatie, of een HR cv-ketel...

Dus afvalstoffen opsparen en vervolgens op hoge(re) temperatuur verbranden is nog altijd schoner dan ze zo in het milieu te blazen, ondanks dat de CO2 uitstoot hoger is.

Wijnand850

Forumguru
Zo'n af-fabriek filter doet tenminste nog iets. Ik heb er een retrofit filter onder zitten (door de vorige eigenaar geïnstalleerd), waarmee ik, bij aanschaf van de auto, dacht een slimme keuze te maken voor de toekomst. Nu blijken die krengen slechts 30% te filteren, ze leiden tot een verhoogd brandstofverbruik door de hogere weerstand in de uitlaat, voor de kilometerheffing tellen ze niet mee (je betaald gewoon dieseltoeslag alsof je geen filter hebt) en als het ding stuk gaat mag ik 'm nog vervangen ook, anders wordt de auto APK afgekeurd! Verwijderen mag natuurlijk, maar dan moet je dat bij de RDW melden en kun je ook de subsidie terugbetalen (die niet ik, maar de vorige eigenaar heeft ontvangen). Hoezo boerenbedrog, zo'n retrofit filter....

hemi24

Forumguru
@Wijnand850:

Tipje: ingewanden retrofit roetfilter vervangen door een rechte buis, beetje handige lasser kan dit voor je regelen, zonder dat het opvalt bij de APK lijkt mij...

Wijnand850

Forumguru
Daar had ik nog niet aangedacht :xyxthumbs:! Maar zouden ze het niet constateren bij een roetmeting? Geen idee of het hebben van een (retrofit) roetfilter leidt tot aangescherpte roeteisen.

flip

Lid
In Duitsland was er vorig jaar héél wat te doen over retrofitfilters die niets leken te doen behalve geld kosten aan de goedgelovige kopers en Fatertchen Stat... Bij die krengen is er trouwens geen sprake van actieve of passieve regeneratie, vertellen kenners me. En in België mogen nieuwe diesels vanaf september 2009 alleen nog met roetfilter af fabriek. Zou men die techniek opleggen, als die nog allesbehalve op punt staat, zoals sommigen willen doen geloven?

@Hemi24, Een hetere verbranding wil niet zeggen dat hij schoner is in het geval van n diesel. Als de verbrandingstemperatuur stijgt neemt de NOx uitstoot toe. Hiervoor is een EGR op de motor gemonteerd, door uitlaatgas bij te mengen bij de verbranding wordt het overschot aan lucht vervangen door uitlaatgas waardoor de eindtemperatuur lager wordt.

Wat heeft dit nu met het roetfilter te maken? Het roetfilter vangt roetuitstoot op, wanneer er in laagbelaste toestand gereden wordt dan zal de uitlaagastemperatuur te laag zijn om het roetfilter te laten regenereren. De bedoeling is om de roet tijdelijk op te slaan in het filter en het te verbranden als de motor belasting en daarmee dus ook de temperatuur hoog genoeg is. In de file is ie dat niet en blijft de uitlaagastemperatuur lange tijd onder de ongeveer 250 graden. Dan wordt dit geforceerd gedaan door later in te spuiten. met als resultaat een geringe hogere nox uitstoot.

kort gezegd wordt roet uitstoot, en daar krijg je longkanker van, om geruild voor een beetje nox, is ook niet best trouwens, uitstoot.

Dennis

hemi24

Forumguru
Valt weinig tegenin te brengen, conclusie is dat we het broeikaseffect trachten te versnellen, door de hoeveelheid roet te verminderen...

Als ik zo naar buiten kijk hebben we nog wel wat speling. :grin:

En het broeikaseffect wordt door CO2 uitstoot veroorzaakt.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]

Bovenaan Onderaan