Roetfilter

kevchenko

Nieuw lid
Bij de aflevering van mijn nieuwe skoda afgelopen vrijdag, zei de garagehouder iets over het lampje van de roetfilter.
Als dit lampje brandt, dan moet je nog 15 min rijden. zo kan hij zijn roetdeeltjes verbranden.
Dit staat inderdaad ook zo in de handleiding.
Daar staat zelfs indien dit niet correct uitgevoerd wordt, er diverse lampjes beginnen te branden en je naar de garage moet.
Ik kan mij niet voorstellen dat indien je net ergens aankomt en het lampje begint te branden, dat je nog een kwartiertje een ommetje moet maken.
Kan dit kwaad dat je dan de motor afzet?

hoe vaak doet de roetfilter dit eigenlijk?

 

hemi24

Forumguru
Afgelopen 73k nog geen lampje gezien...
Als je normaal rijdt, gaat het regenereren vrijwel ongemerkt.
 

Hetzer

Forumguru
Als je voldoende km´s maakt gaat het vanzelf, ik heb het lampje ook nog nooit gezien, maar als het lampje gaat branden schijnt het inderdaad wel slecht te zijn, als je toch de motor uitzet.
 
Ik rijd vaak veel korte stukjes, van 10 tot 30 Km.
Moet ik er dan rekening mee houden dat ik dit lampje regelmatiger zie branden?

Door enkele dealers is mij het volgende verteld:

Regeneratie gebeurt automatisch.
Meestal tussen de 300 a 600 Km
Als je korte stukjes rijd en niet veel Km, dan zal de periode tussen twee roetfilter-generaties toch 1 tot 1,5 maand duren.
In die periode is het zeer waarschijnlijk, dat je een keer op de rijksweg rijdt en de motor goed op temperatuur komt en daarom de automatische regeneratie plaatsvindt.

Daarom zal het nauwelijks voorkomen dat het signaal-lichtje van de roetfilter op je display gaat branden.
Mocht dit onverhoopt toch gaan gaan branden, en het blijft ook bij volgende ritten branden, dan moet je langs de garage, omdat dan via een speciaal programma het roetfilter weer schoongebrand zal worden.
Indien dit voorkomt, valt het in ieder geval onder de garantie (werd mij verteld)!

Dit laatste is natuurlijk belangrijk en zou je persoonlijk nog even moeten verifiëren bij de dealer en/of importeur van Skoda.

Wat ik wel jammer vindt, is dat jezelf niet het commando kunt geven om het roetfilter te laten regenereren.
 

Ronnie

Forumguru
Het aansturen van het regenereren van het roetfilter wordt verzorgd door de sensor G450, een differentiedruksensor welke geplaatst is tussen de inlaat en de uitlaat van het roetfilter. Wanneer de uitlaatgasdruk aan de voorzijde van het filter te hoog oploopt t.o.v. de uitlaatzijde zal de sensor "opdracht" geven aan het motormanagement magerder te gaan lopen, d.w.z. minder diesel in te spuiten en meer lucht bij te mengen, zodat de uitlaattemperatuur oploopt tot zo'n 600-650 gr.C.
Hierdoor reinigt het roetfilter zichzelf. Bij auto's welke alleen in (binnen)stadverkeer gebruikt worden kan het wel eens voorkomen dat het lampje gaat branden; Dan even een paar kilometer de grote weg op en het lampje gaat vanzelf weer uit.
Wanneer het roetfilter regenereerd is dit ook goed te ruiken en te zien aan de uitlaatgassen; het stinkt naar heet verbrandde diesel en er komt lichtblauwe rook uit de uitlaat.
 

Bijlagen

  • Roetfilter.jpg
    Roetfilter.jpg
    13,6 KB · Weergaven: 66
@Ronnie, dank je wel voor deze zeer nuttige aanvulling.

Nu hoef ik tenminste niet bang te zijn dat ik straks elke keer naar de dealer moet, omdat ik bvb in een bepaalde periode drie weken lang slechts enkele korte stukjes van20 tot 30 Km gereden heb met de auto.
 

kevchenko

Nieuw lid
@Ronnie: zeer interessante uiteenzetting!
merk je dit als bestuurder als de filter aan het regenereren is? omdat je zei dat de sensor dan minder diesel inspuit en meer lucht bijmengt.
 

hemi24

Forumguru
Mocht dit onverhoopt toch gaan gaan branden, en het blijft ook bij volgende ritten branden, dan moet je langs de garage, omdat dan via een speciaal programma het roetfilter weer schoongebrand zal worden.
Indien dit voorkomt, valt het in ieder geval onder de garantie (werd mij verteld)!


Volgens mij valt "misbruik" nooit onder garantie... :ahum:
 

hemi24

Forumguru
Omdat het bij normaal gebruik niet zover hoeft te komen?!?
Althans, dat hoop ik voor je!

Was eigenlijk weinig meer of minder dan een slechte uitspatting van mijn belabberde vorm van humor...
 

Skoder

Lid
Ik weet van Ford motoren, de diesels zijn soms ook van VAG of franse afkomst, dat daar een extra "tankje" is.
In dat tankje zit een liter of 5 speciale brandstof welke mee verbrand wordt om de roetfilter te doen schoonbranden.
Zijn dure 5 liters heb ik begrepen en gaan 50k km's mee.
 
Ik loop nog niet zolang mee op het forum. Daarom maak ik nog wel eens een verkeerde inschatting over een reactie op een post van mij.
Ik moet nog veel leden leren kennen en ook hun onderlinge relatie met elkaar.
Aldoende leer ik :)

[MODERATORBREAK]NIET ONNODIG QUOTEN A.U.B[/MODERATORBREAK]
 

hemi24

Forumguru
Ik weet van Ford motoren, de diesels zijn soms ook van VAG of franse afkomst, dat daar een extra "tankje" is.

Je bedoelt de HDI's met een roetfilter die Ford inkoopt bij PSA?
Tankje wordt bij de reguliere servicebeurten gecontroleerd en bijgevuld inderdaad.

Het roetfiltersysteem op de oudere HDI's van PSA heeft in tegenstelling tot de meeste andere systemen een additief dat maakt dat het 'schoonbranden' van het filter makkelijker gaat ook als je niet op de autobaan rijdt(veel voorkomend probleem bij filters zonder additief).
 

Monteurtje

Forumguru
Skoda heeft ook een model waar een tankje met vloeistof inzit voor het roetfilter. De Superb I. En VW heeft ook een paar modellen.
Maar de huidige roetfilters hebben dat niet meer.
 
Bovenaan Onderaan