roetfilter vs kmheffing

Rick Blaine

Actief lid
Hoi,

Hebben alle O2 diesels standaard (af-fabriek) een roetfilter, of zijn er uitzonderingen?

Ik zie op Autoweek.nl dat de O2 1.9 TDI een 'partikelfilter' heeft. Ik neem aan dat dit een roetfilter is. Op dezelfde site staat ook, dat diesels zonder roetfilter een extra toeslag van 2.5 cent de kilometer gaan betalen. Toch staat er bij de O1 TDI en bij de O2 TDI een kmprijs van 5,3 cent. Zou dit betekenen dat je voor de oude TDI daarbovenop nog 2,5 moet betalen? Of lezen jullie dat anders?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Tallguy

Forumguru
Volgens mij hebben alle nieuwe diesels bij Skoda standaard een roetfilter...misschien zelfs al de 2009 modellen (ik weet niet per wanneer dat is veranderd, maar ik dacht met de introductie van de nieuwe modellen).

Rick Blaine

Actief lid
Kensei: Wat bedoel je met 'nieuwe modellen'? Ik ben vooral geinteresseerd in de eerste O2 modellen uit 2005 meen ik. Hebben die ook een roetfilter?

VEEJAY

Forumguru
kleine kans dat 2005 modellen het af fabriek hebben. Was toen ik de mijne in 2005 bestelde nog niet eens een optie.

Maar km heffing gat toch niet meer door?

Tallguy

Forumguru
2005 was het een optie om een roetfilter te kiezen. Mijn huidige O2 is uit 2006 en heeft geen roetfilter.
Het laatste model O2 wat in 2009 kwam heeft vlgs mij wel een roetfilter standaard.
Om jouw vraag te beantwoorden: nee, niet elke diesel had standaard a fabriek een roetfilter. Daar moet door de koper voor gekozen zijn.

KM heffing gaat niet door? Nee... zo zwart/wit is het niet. Het is controversieel verklaard oftewel..dit demissionair kabinet doet er ff niks mee, dat mag het volgende kabinet doen.

Wijnand850

Forumguru
De 5,3ct bestaat uit de basisbelasting (2,8ct/km) en een dieseltoeslag in geval van afwezigheid van een roetfilter (2,5ct/km). Een achteraf gemonteerd roetfilter (retrofit) wordt niet als afdoende roetfilter gezien. Dus als er een retrofit filter onder zit, betaal je toch de dieseltoeslag van 2,5ct/km (in totaal dus 5,3ct/km).

Dat filter is daarmee een prachtig voorbeeld van dubbel genaaid worden. Onder mijn O2 1.9Tdi (2005) zit ook zo'n filter, dat de vorige/eerste eigenaar heeft laten monteren. Hij heeft daar, direct of via de dealer, ook subsidie voor gehad van de overheid. Als het filter kapot gaat (wat niet uitzonderlijk is), dan ben je verplicht het ding te vervangen, omdat het (vanwege de verkregen subsidie) tot de APK keuringseisen wordt gerekend. Verwijderen mag, maar dan mag ik de subsidie terug betalen die, in mijn geval de eerste eigenaar, heeft ontvangen :crazy:. En dat allemaal voor een filter dat door diezelfde overheid niet als roetfilter wordt gezien....

Er gaan al suggesties om het filter leeg te halen en te voorzien van een doorgaande pijp....

Groet,
Wijnand.

Rick Blaine

Actief lid
Ja, dat verhaal van de retrofit filters heb ik gehoord, een fikse naaistreek als je het mij vraagt!

Maar als ik het goed begrepen heb kan ik aan de hand van het kenteken bij de rdw site gewoon zien of er een officieel roetfilter is gemonteerd bij een auto. Dan ga ik dat maar eens checken.

Ronnie

Forumguru
Retrofit filter even losschroeven, met een hamer en een stuk steigerpijp de zaak even iets opschonen werkt afdoende! (doe dit niet met af-fabriek filters, dan krijg je foutmeldingen)
Deden we vroeger ook al met de eerste katalysatoren,(zonder Lambda) scheelde toch gauw zo'n 3-5 PK op een benzine motor!

Wijnand850

Forumguru
[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten aub[/MODERATORBREAK]

@Rick Blaine: Klopt. Bij mijn auto meldt de RDW site bij "roetfilter": ja, retrofit.

Rick Blaine

Actief lid
hmmm, heb inmiddels al heel wat auto's gezien die worden geadverteerd met roetfilter, maar op de site van de RDW dan gewoon "nee" hebben staan... Jammer dat Autotrack etc niet gewoon een zoekoptie bieden voor de roetfilter.

Octavia_II

Actief lid
Mijn O2 van 2006 heeft geen af-fabriek roetfilter.
Per 1-1-2006 is dit als optie gekomen voor €260. (heb de originele prijslijst van 2006 hier nog liggen)

Heb nu een dubbel gevoel, gaat in totaal 6 jaar in brandstof verbruik schelen, straks moet ik echter meer gaan betalen vanwege de kilometerheffing...

Heb ook nog even een after-market roetfilter overwogen, ben nu wel erg blij dat ik dat niet gedaan heb! :489:
Ps. Als ik alleen naar mijn beurs kijk ben ik bang dat ik er uiteindelijk niet goed aan heb gedaan om geen af-fabriek roetfilter te nemen...:ahum:

Groet,

Charlie

VEEJAY

Forumguru
"Per 1-1-2006 is dit als optie gekomen voor €260. (heb de originele prijslijst van 2006 hier nog liggen)"

Ja zie je wel, eind 2004 was het echt niet als optie, anders had ik het nog steeds niet genomen toendertijd...

Bovenaan Onderaan