Roetfilter voor EGR klep

Chatslet

Forumguru
Bij moderne diesels kan de EGR klep niet meer afgedopt of weggeschreven worden dus vroeg of laat zit het hele inlaat systeem vol met roetaanslag. Hier: Tomco EGR Screen | Northern Auto Parts: verkopen ze roetfilters voor de EGR klep. Deze filtert dus de roet uit de uitlaatagssen die naar de EGR klep stromen. De uitlaatgassen stromen zelf nog wel door de EGR klep dus zal het motormanagement niet in storing gaan. Alles werkt immers nog een soort van zoals het zou moeten. Van wat ik kan zien is het gewoon een pakking met een filter er in dus vrij makkelijk te maken. Zou dit de oplossing zijn voor de EGR problemen? Of ben ik nu te optimistisch?

Hmm.. Qua vervuiling lijkt dit systeem mij de beste manier met behoud van de EGR. Er zijn zo ontzettend veel dieselmotoren die zo vervuild zijn door de terugstromende uitlaatgassen... Soms zijn de inlaatkanalen zo dichtgeslipt, dat het gat net zo groot is als je pink.
Zo'n systeem zou dat inderdaad moeten tegen gaan. Als je naar de gemiddelde uitlaat kijkt van een auto met roetfilter, die zijn echt brand schoon. Dus dan zou je zeggen dat de EGR en dus de inlaat van de motor net zo schoon moet blijven!

Kun je misschien vertellen van welke diesels (het modeljaar) de EGR niet meer weggeschreven kan worden? Want dat wist ik namelijk nog niet...

Race Eend

Forumguru
in principe kunnen alle EGR kleppen gewoon dicht gezet worden bij wagens die ook getuned kunnen worden binnen de originele motorcomputer.

De 2.0 TDI CR motoren kunnen allemaal gewoon dicht gezet worden (bosch EDC17 ecu) dmv software modificaties en evt een plaatje.
Echter de 1.6 TDI en 1.2 TDI kunnen niet binnen hun eigen siemens/delphi ecu aangepast worden, dus kun je ook de egr niet (storingsvrij) dichtzetten. Als je hem wel dichtzet, gaat de motor een error-lampje geven.

Ik vraag me wel af hoe het roetfilter in de egr pijp weer schoon gemaakt moet worden (maw hoe ga je weer voorkomen dat deze verstopt raakt). Er is al erg weinig ruimte tussen uitlaatspruitstuk en inlaatspruitstuk (gezien het roetfilter van de motor zelf),, dus echt meer dan een dergelijke pakking is niet mogelijk (en ik verwacht dat je die regelmatig moet demonteren om schoon te maken).

Chatslet

Forumguru
Op de site van de fabrikant staat tussen de 5000 en 10.000 miles: Tomco EGR Screen | Northern Auto Parts:
Dus dat komt neer op tussen de 8000 KM en 16.000 KM. Afhankelijk van de motor zou dat dus met de jaarlijkse / 15 dkm beurt mee kunnen. Het gaat gewoon om een pakking met filter er in dus lijkt me relatief simpel en goedkoop. Ik denk dat vervangen of schoonmaken qua kosten niet zo veel uit maakt.
Misschien een gek idee, maar kan een handige tuner of monteur dit niet gewoon zelf te maken van een oud roetfilter en een pakking? Ik denk dat je dan een primeur op de Nederlandse (tuning)markt hebt. *hint* *hint*

Race Eend

Forumguru
De moderne egr zit verre van gemakkelijk, je moet er vaak veel voor weg bouwen zeker met die roetfilter wagens...

Chatslet

Forumguru
Maar zo'n filter hoeft toch niet noodzakelijk tegen de EGR klep aan? Zo'n filter kun je natuurlijk ook daar plaatsen waar de EGR pijp op het uitlaatspruitstuk is aangesloten. Dan zou je er toch van onderaf bij kunnen als de auto op de brug staat? En zou het eigenlijk mogelijk zijn de EGR pijp te verlengen en pas na het roetfilter op de uitlaat aan te sluiten? Het lijkt me dat er dan ook geen storingen komen. Of denk ik nu te simpel?

Bovenaan Onderaan