Roetfilter regeneratie

BSdV

Actief lid
Wellicht is deze vraag elders al beantwoord maar kan iemand me misschien ook vertellen hoe vaak het regenereren van het roetfilter gebeurt, en hoe lang zoiets meestal duurt?

We hebben nu een goede 2000km gereden en heb nog niet de melding gekregen dat deze gereinigd werd. Althans ik heb het nog niet opgemerkt, en ik geloof toch dat ik iedere paar minuten op zijn minst wel eventjes op het dashboard kijk.

Joske

Forumguru
het verschijnt ook niet op je dashboard.. als het lampje van de regeneratie wèl gaat branden heb je eigenlijk een "probleem" en is het hoognodig dat je even wat snelweg gaat doen. (gedurende een halfuurtje boven de 70km/u blijven maw)

ik schat dat ie het bij mijn O2 om de 600 a 800km doet, dat merk ik aan verhoogd stationair toerental en een hoger verbruik op de CC kan het ook verraden. Stel je rijdt 120 km/u en je verbruikt 5.5 l per 100 km. Zonder ook maar iets te veranderen aan de CC (of heuvels ofzo) stijgt dat verbruik ineens naar 6.5 l per 100 km. Dan kan je bijna pertinent zeker zijn dat er op dat moment een regeneratie plaatsvindt. Sommigen nemen zelfs een vies zwavelgeurtje waar in de cockpit tijdens een regeneratie.

BSdV

Actief lid
Daar ging ik eigenlijk ook al van uit, maar had de indruk dat je zowieso hier een melding van kreeg via een controlelampje. Blijkt niet zo te zijn.

Joske

Forumguru
klopt..

drukmeting voor roetfilter en ééntje na de filter. Is de verschildruk te groot gaat ie regenereren wanneer de gelegenheid zich voor doet. (parameters als zijnde olietemperatuur en snelheid zijn een vereiste)

O3-Rider

Senior Member
Volgens de dealer eens in de 1500 KM. Nou bij mij echt wel vaker. Ongeveer 700-800 km.
Merk het idd aan het toerental. En als ik voor een stoplicht sta hoor je gezoem ergens vandaan komen.
Alsof de fan aan de voorkant hard draait. Meestal na een minuut of 10 weer normaal.

VWim

Forumguru
Meestal draait de ventilatie ook hard mee op die momenten. Ik kan overigens niet zeggen dat ik er last van heb gehad tot op heden.

BSdV

Actief lid
Zal er eens op gaan letten...of misschien juist beter van niet...
Heb het wel een keer gehad dat de ventilator flink stond te draaien na een korte stadsrit, maar geloof toch niet dat tijdens deze rit überhaupt aan de voorwaarden van roetfilter regeneratie is voldaan dus ga er eigenlijk niet vanuit dat ie hier mee bezig was.

O3-Rider

Senior Member
Ik heb het vermoeden, 3x gbeurd na ongeveer 800 km: 20-30 min rijden op een 80 km weg.
Daarna op een 100 Km weg. En jawel na een kleine 10-15 min gaat tie regenerren.
De laatste keer was eerst 20 min 80 km weg en toen snelweg. Na 20 min snelweg voelde ik het weer.
Merkte het ook aan het volgende: 100km op CC, hield het knopje voor versnellen ingedrukt tot 125. Ergens halverwege voelde ik effe een kleine inhouding. Ook dit is me al 2 x overkomen. Dus dat je er niets van zou merken, gaat echt niet op. Ik merk het elke keer.

Joske

Forumguru
zeker als je er op gaat letten.. dan kan het zelfs ergerlijk worden eigenlijk :thumbsdown:

liefst van al gooide ik het ding er uit, maja, milieunormen halen zit er dan niet meer in natuurlijk :pieker:

O3-Rider

Senior Member
Ik word er knettergek van. Vandaag was tie er al weer. Amper 700 km geleden. Wel was het dit keer een stuk minder lang. Max 5 min. Liefst gooi ik hem er ook uit.

JeroenV19

Nieuw lid
Had het al wel gemerkt aan het tijdelijke verhoogde verbruik op de snelweg. Merkte het van het weekend ook voor het eerst aan het lopen van de motor. Voor het stoplicht een verhoogd stationair toerental (tegen de 1000) en niet helemaal regelmatig lopen. Was al bijna op mijn bestemming en daar heeft ie nog vrolijk een tijdje de straat wakker gehouden.

Heb het een beetje proberen te volgen maar volgens mij heeft hij tot nu toe elke tank beurt wel staan regenereren. Alleen tijdens het retourtje Duitsland was het niet te zien aan het verbruik. (Gemiddeld 1:13 :pieker:- 2.0TDI)

Desperado

Forumguru
Lijkt me wel erg vaak. Zou het afhankelijk kunnen zijn van rijstijl? Meer vervuiling door het zogenaamde nieuwe rijden om maar zo zuinig mogelijk te zijn?

Kiekerjan

Forumguru
Lijkt me wel erg vaak. Zou het afhankelijk kunnen zijn van rijstijl? Meer vervuiling door het zogenaamde nieuwe rijden om maar zo zuinig mogelijk te zijn?

Dat ding zit er niet voor niets op bij de "groene" voertuigen...

Zal best met elkaar te maken hebben!

Mijn devies: af en toe eens lekker je auto uitlaten en schoonbranden die handel!

Bovenaan Onderaan