Roetfilter 1e rij, onjuiste werking

Stuiver

Forumguru
Hoi!

bovenstaande melding is de omschrijving van een uitlees actie, die los van een sensor in de clima, foutmelding P200200 gaf.
alleen het gele check engine lampje brandt (en gaat soms ook weer uit) ik heb geen last van inhouden, noodloop of wat dan ook.

De dealer wil graag een compleet nieuw roetfilter plaatsen en de egr-koeling controleren en de a raison van 3300€ ( say What?!), en ik wil dat liever niet.*duh*
de Vraag is echter, héb ik een alternatief? Als de roetfilter niet werkt, is die dan te repareren of iets? Kan ik een regeneratie forceren om te kijken of dat helpt oid?

anders is de enige mogelijkheid om op zoek te gaan naar een vakman die het kan, zonder een zeer ruim maandsalaris te rekenen. Of is dat ook een verloren zaak?

hoor graag jullie terugkoppeling, of andere opbeurende woorden

gr,
Jarno

Tees

Donateur
Bij dit soort problemen vragen we onze lieve Gerrit Speek altijd even om hulp:
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Uitlaat-druk sensor (G450) defect
De Drukverschil-sensor (G450) is defect
Slangen tussen Drukverschil-sensor (G450) en de DPF zijn defect
Diesel Partiekel Filter (DPF) is defect / vol

Mogelijke oplossingen:
Check bij de dealer of er een software-update voor de auto is
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar Drukverschil-sensor (G450)
Check / repareer de slangen en slangaansluitingen tussen de Drukverschil-sensor (G450) en de DPF
Check (meetwaardeblokken) / vervang Drukverschil-sensor 1 (G450)
check meetwaardeblokken
drukverschil-sensor (G450) onder hogedruk resp. onderdruk (ca. 300mbar) testen
Diesel Partikel Filter (DPF)
roetfilter controleren op vullingsgraad
als bij een BPW kanaal 068,2 hoger is dan 60 gram dam moet het roetfilter worden vervangen
voer een (nood)regeneratie uit (eerste alle andere foutmogelijkheden checken en oplossen! Let op specificaties!)
check / vervang Diesel Partikel Filter (DPF)

Bij voorbaat de DPF vervangen is natuurlijk een prachtige winstpost voor de (st)(d)ealer, maar lijkt me zeer voorbarig. De drukverschilsensor schijnt bij verscheidene modellen nogal gevoelig te zijn, vooral bij veel korte ritjes. Wordt ook aangegeven dat je hier niet te lang mee door moet rijden, want als de DPF nog niet kaduuk is, kan ie dat wel hierdoor gaan.
Ik zou dus of dat proberen, of iemand met VCDS zoeken die e.e.a. voor je kan uitlezen / diagnosticeren.

Stuiver

Forumguru
Gerrit kende ik nog niet, dus bedankt voor jouw introductie en antwoord.
ik ga die mogelijke oplossingen eens bekijken.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb bij de Fabia ooit een sterk gelijkend probleem gehad. Was opgelost met een nieuwe sensor (iets van 50-60 Euro) en wat arbeid - was als ik me goed herinner niet meer dan een half uur of zo.
Is natuurlijk geen absolute maatstaf en ik wil ook geen valse hoop wekken, maar het kán dus meevallen... :)

• Leuk

Stuiver

Forumguru
Ow Heerlijk! Eerst gerrit leren kennen, vervolgens wordt er financieel meegedacht…. Dit is een heerlijk forum!

Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Volgens mij zit die drukverschilsensor idd redelijk benaderbaar (mits je een brug hebt), dus dat moet een klusje van niets zijn lijkt me.

Stuiver

Forumguru
VAG techniek heeft vorige week na het uitlezen van de fouten de P450-sensor vervangen. :thumbsup:

Vandaag echter wederom een geel lampje, en bij uitlezen wederom de P200200-foutmelding: onjuiste werking roetfilter :nono:, sporadisch.
Foutmelding gewist, en eens kijken of er een systeem in zit. Het is in elk geval niet elke x kilometer na het tanken, en ook niet 5 dagen na de vorige keer dat het lampje brandde... Kan het zijn dat deze melding een relatie heeft met regeneratieproces?

Overigens merk ik niets als dit lampje brandt: auto rijdt nog steeds als voorheen, niet in noodloop of wat dan ook.
Alle advies is toegestaan :)

Tees

Donateur
Dat sluit dus de sensor uit. Dan blijft de bedrading naar de sensor over, of de slangen tussen de DPF en de sensor over.

En als dat het niet is...is je DPF misschien tóch vol.
Maar zou je niet gewoon terug gaan naar VT?

Stuiver

Forumguru
Ja hoor, ik ga zeker wel terug naar VT, maar wil niet zonder het deskundige commentaar van dit forum :)

• Leuk

Frup

Forumguru
Die P200200 melding komt mij bekend voor. Had onlangs eenzelfde melding. Zie dit topic.
Hopelijk kan het bij jou sneller en simpeler worden opgelost. Ik ben wel benieuwd.

Stuiver

Forumguru
Vandaag wederom bij VAG Techniek geweest. Storing uitgelezen en vervolgens technische instructies er bij gehaald. Daaruit bleek dat er al roet in de uitlaat zat (lees: zwarte vingers), wat niet zou mogen bij deze diesel, en wat volgens de technische instructies echt zou inhouden dat de DPF overleden was. Hebben ook aangegeven dat dit een kwestie lijkt van pure pech.
Ze hebben de opties voor me uitgewerkt: vervangen of laten reinigen. Dat laatste kan bij een firma in Helmond tegen veel minder geld dan laten vervangen, maar niet bij VAG Techniek zelf. Vanwege een verre reis die ik eind volgende week moet maken met de auto heb ik voor vervanging gekozen. Dat is ingeplanned over een paar dagen, ruim voor mijn reis.
ow, en 100 km geleden was er ook een gloeispiraal overleden, dus die word(en) meteen ook vervangen.

Stuiver

Forumguru
Nieuw DPF geinstalleerd door VAGtechniek. Geen goedkope grap, maar dat valt hen niet te verwijten.
eerlijkheid gebied te zeggen dat ik nu in het totaal meer heb uitgegeven als origineel bij de dealer. Maar ik vind het proces eerlijker verlopen. Er wordt eerst een soort what-if-then-else analyse gemaakt, en daar heb ik keuzes in mogen maken. Voor minder geld waren het tóch de P450’s geweest, en dan was ik veel goedkoper uitgeweest, maar die keuze kreeg ik bij de dealer niet eens… of had ik de tijd gevonden om de oude dpf te laten reinigen, dan was ik ook goedkoper uit geweest, maar die keuze kreeg ik bij de dealer niet eens…

enfin, een ervaring rijker, een slok met geld armer, en overall toch tevreden.

Bovenaan Onderaan