Roest een Škoda uitlaat nu wel of niet

LenK

Forumguru
In L&K 4e jaargang nr 1 lees ik op pagina 32 in het oranje blokje:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
- De Škoda-uitlaat is gemaakt van roestvrij staal.........

[/ QUOTE ]
volgende regel:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Door het ontwerp .............. waardoor er minder snel roest ontstaat

[/ QUOTE ]

Roest ie nou <font color="red">WEL</font> (maar langzamer door het ontwerp) of <font color="green">NIET</font> (omdat ie van roestvrij staal is)?

Gerard

Nieuw lid
Roestvrijstaal is een legering welke niet of nauwelijks vatbaar is voor oxidatie. Het kan echter nog wel aangetast kan worden door inwerking van bijvoorbeeld zuren zoals deze in kleine hoeveelheden ontstaan bij verbrandingsmotoren.
Het is een feit dat een rvs uitlaat aanzienlijk langer mee zal gaan als een 'gewone'. Door het 'slimme' ontwerp waardoor het verbrandingsvocht wordt afgevoerd zal de levensduur ook nog een toenemen.

/forum/images/graemlins/ot.gif : Wikipedia rules!! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Zoek ook eens op "Skoda". Als je iets weet mag je gewoon de content aanpassen!!

Henny

Actief lid
Leuk hoor, dat roestvast staal, maar in Dat RVS (volgens Wikipedia) staat voor roestvast is één ding (wist ik trouwens niet hoor), maar in de L&amp;K staat toch echt roestvrijstaal.
Blijf het een rare benaming vinden, als iets roestvrij is dan moet het ook roestvrij zijn. Gaat dezelfde onzin worden als "echt" leer en "echte" boter; gewoon: leer en boter dus en dus geen skai en margarine.

Even kijken, die uitlaat oxideert dus wel degelijk.
Net zoals een roestvrij-stalen horloge.

Ik denk dat je met een combinatie van tijd, warmte en pekel wel meer 'roestvrije' dingen naar de knoppen krijgt.

VEEJAY

Forumguru
Mijn uitlaat ziet er niet meer uit, als het lekker weer is zal ik em eens schoonmaken en kijken hoe het ervoor staat..

sunnyboy

Senior Member
Misschien als je zomerbanden er weer ondergaan? Staat'ie toch op de brug. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Karstieman

Forumguru
Mijn uitlaat moet zo langzamerhand ook weer eens schoongemaakt worden. Er zitten nu steeds meer kleine (roest) spikkeltjes op.

Fabia

† In Memoriam
Deze paashaas heeft het nog ff te druk......

Bijlagen

• 25217-paaseimaken.jpg
    25217-paaseimaken.jpg
    26,2 KB · Weergaven: 24
Ff weer On-topic dames /forum/images/graemlins/winkie.gif

Roest is een vorm van oxideren. Misschien komen er niet echt roestplekken op de uitlaat maar de uitlaat zal zeker een keer doorrotten. Logisch natuurlijk met al die pekel op de weg, plus opwarmen en afkoelen van het metaal en dan weer regen erbij.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

Ff weer On-topic dames /forum/images/graemlins/winkie.gif

Roest is een vorm van oxideren. Misschien komen er niet echt roestplekken op de uitlaat maar de uitlaat zal zeker een keer doorrotten. Logisch natuurlijk met al die pekel op de weg, plus opwarmen en afkoelen van het metaal en dan weer regen erbij.

[/ QUOTE ]Bedankt voor de vertaling. Die Hollanders hier begrijpen mijn Vlaams vast niet. /forum/images/graemlins/407.gif</font><blockquote><font class="small">Citaat: LeZandre</font><hr />

Even kijken, die uitlaat oxideert dus wel degelijk.
Net zoals een roestvrij-stalen horloge.

Ik denk dat je met een combinatie van tijd, warmte en pekel wel meer 'roestvrije' dingen naar de knoppen krijgt.

[/ QUOTE ]

Victor_Fabia

Nieuw lid
Die van mij roest weldegelijk!!!
Aan de onderkant hangt één grote schil "los".

Moet er wel ff bijzeggen dat het een Fabia is van sept 2001
met de originele uitlaat er nog onder.

Victor.

Glenn

Actief lid
Bij mij komt er ook al wat los op mijn uitlaat van een fabia
Van 2003 die staat wel elke dag buiten
In de zijkant zitten er ook al redelijk wat gaten

door roesten van binnenuit ontstaat meestal door dat er veel kleine afstanden worden gereden .
hiebij onstaat condens in de uitlaat en aangezien deze nog niet warm is ontstaat er opden duur roest/corrosie.

Bovenaan Onderaan