Rode kleur vervaagt?

Antera

Donateur
Hallo,

Maar weer eens een vraag. Na weer wat zoeken heb ik een Octavia 1 RS gevonden maar in de kleur rood. Nu was mijn vraag hoe houd de kleur rood zich op deze auto's. Vervagen en slaan deze rode octavia's ook vaal uit enz net als de vroegere rode auto's of is de lak sterk en vergaat niet?

Ben wel benieuwd alvorens ik me in het rode stort :laugh:
 

Wasmachineman

Forumguru
Het ligt eraan hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan.
Goed gepoetst etc dan blijft hij wel rood anders krijg je toch het roze effect!
 

tonko

Nieuw lid
Ik heb een rode oct I RS uit 94. Hij blijft aardig op kleur zonder veel poetswerk.
In de buurt staat er nog eentje, ietsje ouder. Ook niet verkleurd.
 
Verkrijten van rode kleur

Dat hangt er van af, rode auto's hadden 'vroeger' last van dat deze een witte uitslag kregen in. Vakjargon heet dat het verkrijten van de kleur. Dit komt omdat voor de kleur rood er nog zeer lange tijd natuurlijke pigmenten werden gebruikt. Het nadeel daarvan is inderdaad dat na verloop van tijd deze een witte waas kunnen krijgen. Dit komt door de invloed van UV, deze zorgt ervoor dat het natuurlijke pigment wordt afgebroken. De chemische industrie heeft lang naar vervanging gezocht voor de kleur rood en eind jaren 90 zijn en rode lak kleuren gekomen waar synthetisch pigment in verwerk is. Deze lakken verkleuren niet. Vraag de kleurcode op en ga er mee naar een goed schadeherstel bedrijf, deze kan je vertellen of de lak goed is. Wat je zelf kunt doen is goed poetsen en parkeer je auto niet in de volle zon maar in een garage.
 

cvegreen

Forumguru
Mijn BX indertijd was ook een knalrode die roze was geworden . Niet roze roze , maar een rozige schijn . Ik heb dan mijn auto naar een poetsbedrijf gedaan en na een paar uur mocht ik mijn knalrode auto terug oppikken . Het is dus wel mogelijk om een rozige auto weer rood te krijgen. Daarna wel 2x per jaar hem goed in de simonis te zetten en dan heb je geen problemen met je rode kleur . Rood is best wel een mooie kleur voor een auto , maar de kleur vraagt naar mijn inziens iets meer onderhoud dan een metaalkleurige auto. Maar het is niet zo dat je extreem meer moet doen om de kleur mooi te houden en het is mogelijk om een rozige auto weer rood te maken mits de juiste behandeling en hier op het forum zijn er toch een aantal mensen die er kaas van gegeten hebben , steve is daar eentje van . Je moet maar eens contact met hem opnemen , hij is heel professioneel bezig met detailling .
 

Antera

Donateur
jullie wel. Zaterdag gaan we naar de brandweer rode RS kijken. Het is wel duidelijk dat het geen ellende word met rood. Misschien iets meer poetsen maar dat ben ik wel gewent
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik heb ook nog nooit een rozige Golf 4, Toledo 2, Leon of A3 gezien van deze generatie. Ik denk dat het wel goed zit, hoewel ik nog nooit een rode RS IRL heb gezien!
 

van_der_P

Senior Member
Alle primaire kleuren hebben/hadden daar last van, dus rood, blauw en geel. Alleen als deze kleuren gemengd zijn om een andere kleur te krijgen, heb je er geen last van.
 

Ronnie

Forumguru
Tegenwoordig (Laatste 15 jaar zo'n beetje) worden ze nagespoten met blanke lak, hierin zit een UV filter dat verweren voorkomt.
 

ppaddo

Lid
Zoals hierboven gesteld wordt hebben de primaire kleuren hier last van gehad tot eind jaren 90. Ik heb zelf als bijbaantje tijdens mijn studietijd auto's lopen poetsen met dit euvel.
Ik kan mij nog een (donker)blauwe Mercedes 190 herinneren waar ik ongeveer 4 a 5 uur met een professionele poetstol mee bezig ben geweest, maar die vervolgens in absolute nieuwstaat de garage uit rolde. Dus zelfs als je last heb van een verkrijtende lak kan je die voor 100 tot 200 euro bij een bedrijf weer op laten frissen.

Maar zoals hierboven gesteld wordt, waarschijnlijk zal je er geen last van hebben.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb een rode FabiaII gehad en geen problemen gehad met de lak. Ik was in eerste instantie ook wel wantrouwend maar gelukkig geheel onterecht.
 

Antera

Donateur
ik ben in bezit van race rood rs , maar heb geen last van verkleuren, blance lak doet wonderen

Dat is mooi nu jij ook vermeld dat je een RS hebt ben ik benieuwd of dit een originele nederlander is en of je alarm functioneerd?

Dit vanwege mijn ervaringen met een alarm dat er vaak wel opzit maar niet in bedrijf is gesteld als deze in de EU gaat rond rijden
 

Antera

Donateur
Doe alles op slot met de Ab en open de deur na een minuut met de sleutel. gaat er dan ook wat af of klikt er iets onder het dashboard??
 
hmzzzzzzz eerlijk gezegd had ik wel verwacht tot het erop zit ...

ik zal het eens proberen, maar met sleutel wilt niet zo goed , gebruik zelde ,ff smeren dam maar .

maar ik moet dan wat horen ? en als ik niks hoor ?

wat hoor jij dan?
 

Antera

Donateur
Omdat er iets bekend was dat er op de RS een standaard alarm zou moeten zitten ben ik daar heel wat uren over bezig geweest om dat voor elkaar te krijgen. Ook met de vag-com kwam er een melding uit omtrend een alarm wat niet functioneerde maar wat de vag-com ook niet kon bereiken. Dan maar heel internet afstruinen op zoek naar de positie van de alarmhoorn. Duidelijk was dat er wel iets moest zitten aangezien bij open draaien met de sleutel er iets begon te klikken onder het dashboard.

Na veel zoeken en speuren werd er van alles geopperd op briskoda. In een van de wielkuipen zou die moeten zitten net als bij audi enz. de ander riep hij zit onder de motorruim achter de accu. Geen duidelijkheid. En was geen weer om even achter de wielkuipen te kijken.

Maatje van me gebeld bij Skoda maar deze wist hem ook niet te vinden en wist niet eens dat die bestond op de RS. Hij heeft voor mij wat oude boeken open geslagen en kwam met de volgende afbeelding:
dscn0537xn.jpg


Helaas heb de parfanplaat niet weten te verwijderen maar kon hem wel oplichten. Met een zaklamp eronder geschenen maar helaas kon ik niks vinden. Dus dan toch geen!!!! Dan moet het erop komen. :grin:


Toch nog verder zoeken want als de vag-com hem niet kan bereiken zal er misschien toch iets anders aan de hand moeten zijn. Misschien een zekering maar deze was helaas nergens te vinden tot er iemand op briskoda melde dat deze onder het dashboard verstopt zit. Na het demonteren van het halve dash kwam er inderdaad een zekeringhouder boven zonder zekering maar wel met de pinnen bezet. Nou dan maar een zekering erin en kijken what happens. Deuren op slot met de AB, openen met de sleutel en jahoor daar was de alarmhoorn duidelijk aanwezig :thumb: helaas knipperen de alarmlichten niet mee maar daar gaan we ook nog even naar speuren.

in ieder geval zit het er wel op en zit de sirene wel onder de parafan ergens verstopt. :tongue: Ook ben ik erachter dat het standaard op NIET europese modellen zit. En als dat alleen een zekering is :drinks:
 
oke ik ga dalijk ff testen deur op slot met ab , dan met sleutel openmaken...

als ik niks hoor piep ik zelf ff.

ik laat je dalij kweten als ik terug ben
 
ik heb gedaan , maar is net of ik aan de bestuurders kant bij speaker piep piep hoor , maar das vrij zacht , dag eerst hoor ik nu wel iets of niet , maar heb paar keer gedaan , of nu van speakers komt ?
kan dit kloppen?
 

Antera

Donateur
Buiten de auto zou het kunnen want hij zit onder de voorruit maar ik zou zeggen hoor je iets klikken onder het dash dan weet je namelijk zeker dat het het erop zit. dat is namelijker het relais wat je hoorn aanstuurt :-)
 
Bovenaan Onderaan