Rode diesel

henks1

Lid
Weet iemand ook of je bij de greenline strafbaar bent wanneer je rode diesel tankt?
Je ontduikt toch geen belasting, want die betaal je al niet dus kun je die ook niet ontduiken.
Ben hier wel nieuws schierig naar:623:
 

Noord26

Forumguru
Brandstof bestaat voor het grootste gedeelte uit belastingen, dat is heel iets anders als wegenbelasting.

En die boetes zijn niet mis overigens.
 

FredV

Banned
Weet iemand ook of je bij de greenline strafbaar bent wanneer je rode diesel tankt?
Je ontduikt toch geen belasting, want die betaal je al niet dus kun je die ook niet ontduiken.
Ben hier wel nieuws schierig naar:623:
Ja, je bent hartstikke strafbaar en er staat een fikse boete op.

Uit deze bron:

http://www.rijksoverheid.nl/documen...#anker-controle-onterecht-gebruik-rode-diesel
Wat is rode diesel en wie mag hier gebruik van maken?

Rode diesel is diesel of gasolie waaraan een rode kleurstof is toegevoegd. De kleurstof is toegevoegd om onderscheid te kunnen maken tussen gewone en rode diesel. Voor rode diesel geldt namelijk een lager accijnstarief dan voor gewone diesel. Bepaalde voertuigen die niet vallen onder wegverkeer of pleziervaart mogen gebruikmaken van rode diesel. Ook voor bepaalde hulpapparatuur mag u rode diesel gebruiken.
Gebruik rode diesel

Werktuigen die rode diesel mogen gebruiken, rijden normaal gesproken niet op de openbare weg. Dit soort voertuigen, bijvoorbeeld tractoren, maakt eigenlijk alleen van de openbare weg gebruik om van de ene naar de andere werkplek te rijden. De voertuigen rijden niet om goederen of personen te transporteren.
Controle onterecht gebruik rode diesel

De Douane houdt regelmatig controles op onterecht gebruik van de goedkopere rode diesel. Controle vindt ook plaats bij de jaarlijkse Algemene Periodieke Keuring (APK).
 

nomad

Senior Member
Succes ermee dan maar ! Het blijft tot meer dan een jaar zichtbaar dat je rode diesel hebt getankt ! Altijd handig als je een keer een controle krijgt !
 
Het is een weloverwogen risico wat je loopt.

Ik rij sinds 1987 diesel, gemiddeld 35000 km per jaar en ben precies 1 keer aangehouden door de douane die een tankmonster wilde nemen.
Dat mislukte helaas, want de dame in kwestie kreeg niks uit de (tegen overhevelen beveiligde) tank.

Niet dat ik het goedpraat maar ik heb er wel begrip voor.

Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van andere diesel rijders, zijn jullie wel eens aangehouden voor controle op dit gebied?
 

Captain Hook

Forumguru
Het is idd een bepaald risico wat je neemt:

Het rijden met rode diesel (overtreding van artikel 91 van de Wet op de accijns) is eigenlijk geen economisch delict, omdat het niet strafbaar is gesteld in de Wet op de economische delicten, maar in artikel 100 van de Wet op de accijns. In het Handboek Douane vond ik - kort gezegd - het volgende: De Douane kan een transactie aanbieden als het fiscale nadeel minder bedraagt dan € 5.500 voor particulieren of € 11.500 voor ondernemers. Is het nadeel hoger dan moet de zaak worden aangemeld bij de boete-fraudecoördinator. Is het bedrag lager, dan mag de Douane een schikking aanbieden. Bij het aantreffen van rode diesel in een voertuig of een vaartuig wordt een transactie aangeboden ter hoogte van 4,53 euro per liter tankinhoud met een minimum van 226 euro. Zie http://www.douane.nl/bibliotheek/handboeken/handboek_douane/hd_36-00-00-09.html#P1917_175948.

Is het fiscale nadeel derhalve te hoog of wordt de schikking niet betaald, dan zal de officier van justitie (wellicht) tot vervolg overgaan. Er is voor dit feit geen richtlijn van het openbaar ministerie. Ik heb even gekeken wat ik zogauw kon vinden aan straffen in rechterlijke uitspraken, maar ik heb er maar twee gevonden:
- geldboete 1450 euro waarvan 950 euro voorwaardelijk (LJN BG4405);
- geldboete 1800 euro waarvan 900 euro voorwaardelijk (LJN BI8504).

Dit alles staat los van de naheffing van accijnzen.
 

Greenliner

Senior Member
Ik wil het tanken van rode diesel hier niet promoten hoor. Met een Fabia Greenline mag je qua belasting al niet mopperen denk ik.
 

Gieliovd

Forumguru
Als het mogelijk was, zonder die kleurstof die een hele tijd blijft zitten dan reed ik het altijd ;) Maar nee, te veel risico.

Ik betwijfel trouwens ten zeerste of ze het controleren bij een APK.
 

FredV

Banned
Als het mogelijk was, zonder die kleurstof die een hele tijd blijft zitten dan reed ik het altijd ;) Maar nee, te veel risico.

Ik betwijfel trouwens ten zeerste of ze het controleren bij een APK.
ik denk wellicht in landelijke gebieden meer dan in de randstad...
En, ook het garagebedrijf wordt door de RDW gecontroleerd en zo'n garage is niet blij als blijkt dat zn apk niet goed was...
 
Ik ga morgen naar de garage en zal eens vragen of ze controleren of je op rode diesel rijdt of gereden hebt.
 

Br3cht

Actief lid
Tegenwoordig moet men zelfs de tankklep niet meer openen.
Doe de motorkap maar eens open, bij sommige VAG auto's is er vanaf de brandstoffilter tot de injector een klein doorzichtig darmpje
Waardoor je dus enkel de kap moet open doen als je het wilt weten
 

Constant

Erelid
Wat een hebberts die Greenliners, hebben ze al niet genoeg belastingvrijstellingen genoten :icon_smile_dead: We kunnen ze beter Greeceliners noemen :grin:, naar het land waar belastingontduiking tot een nationale bezigheid is verheven.
 
Bovenaan Onderaan