Rijmodus

Het is me niet duidelijk dat de rijmodus standaard op de Karoq zit, of als dit een extra optie was.
Ik vind i.i.g. geen instelling in het infotainment.
Iemand die hier iets over kan verduidelijken?.

EdZ

Donateur
Bij mij zit het er sowieso niet op, maar die is uit 2018. Een soort Style (is Franse import) 1.0 handbak.
Is wel handig om altijd info te geven over motor, bak en uitvoering.

Edit: ik zie dat het in je profiel wel staat. Als je het ook in je handtekening zet, staat het bij ieder bericht.

Jappa

Lid
Indien je het hebt zal het waarschijnlijk een extra knop zitten rondom je pook. Hierop staat een auto en eronder Mode. Als je hierop drukt kom je in het instellingen menu. Is niet via het infotament systeem.

Oke, dat geeft al wat meer inzicht, thanks.
Die extra knop heb ik niet, dus zal het er niet opzitten.

Ik vroeg het meer omdat ik de auto in D wat 'sloom' vind.
Niet echt bij de les, gaspedaal moet je diep indrukken en de bak schakelt verschrikkelijk snel op.
Soms steek je een kruispunt over en je zit aan de overkant al in 4. :pieker:

@Rallye, door de rijmodus te veranderen, veranderen de schakelmomenten toch?.

@Jeroen, in sport gaat het inderdaad beter.
Door de chiptuning is het dan in D ook beter of vergelijkbaar als sport?.
Waar laten doen?.

Rallye

Forumguru
Hmm. Van oudsher kon je de bak in normaal en sport zetten. Later zijn daar de rijmodi bijgekomen, die ook de besturing, de gaspedaalmapping en het “motorgeluid” en eventueel DCC in eco, sport, of comfort zetten. Als ik het goed begrepen heb werken die rijmodi en versnellingsbakmodi los van elkaar (ik heb geen automaat).

Oke het zou heel goed kunnen zoals je het beschrijft.
Dan heb ik het een beetje verkeerd begrepen, mijn excuus.
De (digitale) handleiding is ook niet helemaal duidelijk.
De bak heeft inderdaad normaal en sport.
Nu ben ik niet meer de jongste en ben normaal ook grotere vermogens gewoon, maar de 'normale' stand mag hier toch wel wat pittiger. :giggle:

1983jeroen

Forumguru
Ik denk dat jij ook de DQ200 DSG hebt. Die schakelt vooral bij lage snelheid veel te snel op waardoor de koppeling veel slipt.
Dat hebben ze aangepast bij Vagtechniek.
Weet niet meer precies de verschillen, maar in plaats van al te schakelen van 1 naar 2 bij 5km/u werd dat bij 13 of 14 geloof ik.
Ik was niet meteen helemaal tevreden waarna ze nog een kleine aanpassing hebben gedaan.
Volgens mij was het ook wel van invloed op alle andere versnellingen, maar alsnog stond hij bij 85 al in zijn 7 wat de auto alsnog een beetje traag liet reageren bij gas geven.

Het reageerde niet hetzelfde als in de sport stand.
Die bleef naar mijn zin veel te lang hangen in hoge toeren.

Je kunt deze aanpassing ook los van de chiptuning laten doen.

Mijn oude auto staat nog te koop in Tiel. Misschien kun je een keer een proefrit daarmee doen om het te ervaren ;)

Canon-Eye

Forumguru
Tip: Mocht je in zo'n start/stop/aanschuiffile terechtkomen, zet dan de bak in M. Dan blijft hij in 1 waardoor je, als hij eenmaal in beweging is, op stationair toerental vooruit kruipen zonder slip. Zodra je tot stilstand bent afgeremd en de rem vasthoudt (of de Autohold hebt aanstaan) komt de koppeling weer vrij.
Komt er wat ruimte voor meer snelheid, dan kun je handmatig naar 2 schakelen óf de pook weer naar D/S drukken, naargelang de omstandigheden.

1983jeroen

Forumguru
Dat heb ik weleens geprobeerd, maar je koopt natuurlijk geen automaat om in de file alsnog deels zelf te schakelen.
Dan is het aanpassen van de DSG iets kostbaarder, maar veel relaxter omdat die dan wel op het juiste moment weet te schakelen

Naargelang omstandigheden kunnen zo'n tips toch wel handig zijn, thanks.
Ook al zo'n beetje ingelezen naar tuning adressen.
Zelf heb ik goede ervaringen met Rica in Wateringen met Volvo.
Het voordeel daar is dat zowel de standaard software, als tuning op een Isoftloader gezet worden.

Bovenaan Onderaan