Rijhoogte Superb Combi Sportline iV

Huff

Lid
Ik heb sinds vorige week een Superb Combi Sportline iV met DCC, het viel mij onmiddellijk op dat hij nogal hoog op zijn poten staat voor een Sportline.
Na wat opzoek werk (hier, bij Briskoda en adhv de kleurcode op de veren) vermoed ik dat de iV andere veren heeft owv het hogere gewicht van elektromotor + accu.
Nu is dat niks onoverkomelijk want er bestaat natuurlijk zoiets als verlagingsveren :giggle:

De kleurcode op de voorste veren is groen/wit (de achterste kan ik niet zien zonder wat te demonteren), ik kom dan uit op onderdeelnummer 5Q0411105GN of 5QD411105H. Volgens Autodoc zou het dan gaan om een veer met een lengte van 322mm.
Als ik dan bij Autodoc ga kijken welke andere veren geschikt zijn voor een Superb Combi iV dan kom ik op deze keuzes uit; 248, 315 of 318mm.
Die van 248mm lijken mij dan weer extreem laag te gaan (7,4cm!) maar die van 315mm zijn dan weer zeer weinig (7mm).
ik had zelf gedacht aan iets van een 2,5cm.

Voor andere motoren zijn er dan weer meer lengtes beschikbaar, bijvoorbeeld deze van 287mm voor de 1.4TSI 4x4, dat zou dan op een verlaging van 3,5cm komen wat al meer in de buurt zit van wat ik zou willen. De vraag is dan natuurlijk of dit zomaar kan want wat ik ervan kan terugvinden is die zo'n 315kg lichter :confused:


Iemand die mij hier wat mee kan verder helpen of nog beter, iemand hier die zijn Combi iV met verlagingsveren uitgerust heeft?
 

JeSko

Forumguru
Verlagingsveren -7cm kan volgens mij niet, dat halen sommige schroefsets niet eens. Daarmee zou je je originele dempers ook snel slopen lijkt mij, plus dat het voor geen meter zal rijden.
 

Huff

Lid
Ik bedacht mij gisteren avond toen ik in mijn bed lag dat de totale lengte van de veer niets wil zeggen over de rijhoogte, de sterkte van de veer speelt natuurlijk ook een rol :banghead:

Nu blijft mijn vraag wel dezelfde natuurlijk, iemand hier die zijn iV al verlaagd heeft?
 

JeSko

Forumguru
Ik denk niet dat iemand hier zijn IV al verlaagd heeft, op Briskoda staat de vraag ook uit maar nog niemand dat daar bevestigd het al gedaan te hebben. Ik vind online ook geen schroefset of veren terug voor de IV, al heb ik maar snel snel gezocht.
 

leon-cupra

Forumguru
Los van de vragen , is jouw werkgever hiermee akkoord? Je weet toch dat bij elke aanpassing aan de wagen de garantie kan vervallen? Daarnaast zal je met het verlagen ook specifiek de wagen moeten laten herkeuren (geometrische/tuning-keuring).

Betreft de veren , je hebt je selectie niet correct gezet. De criteria staat op de PHEV ipv de IV. Met de Iv krijg je andere artikelen.
IMG_2785.jpeg

Btw, ga je dit zelf uitvoeren? Met betrekking tot de keuring moet je een montage-attest hebben. Als je dit zelf doet, heb je dit uiteraard niet. (En ook niet te vergeten de goca-attesten).
 

Antera

Donateur
Omtrent jouw auto is deze inderdaad wat hoger omdat het een iV is maar met de DCC is hij dan toch weer een klein stukje lager. Omtrent verlagen van deze auto kan ik kijken wat er mogelijk is. Dit hangt van wat facturen af zoals de gewichten.

7cm verlagen is wel heel extreem en ben wel benieuwd naar de foto's

Contact me even via onderstaand nummer via whatsapp en dan zullen we er samen eens naar kijken wat mogelijk is. Mocht je van Belgie komen wat ik hier ergens tussen de regels uithaal word het wel een uitdaging als je er attesten bij moet hebben mocht er geen set zijn , maar ik wel een custom set zou kunnen leveren ;)
 

Huff

Lid
Bedankt voor alle reacties.

Voor alle duidelijkheid, ik wil absoluut geen 7cm verlagen. Ik zou op de rijhoogte van een normale Sportline willen uitkomen, geschat vanop foto's (voor zover dat al lukt) lijkt het mij max 2,5cm te zijn.

Met die hoogte lijkt het mij ook niet direct een probleem te geven met geometrie, keuring enz.
Ik heb 2 van mijn vorige auto's vooraan ook met 2,5cm verlaagd met Eibach veren en daar is bij de keuring nooit iets van opgemerkt of gezegd.
Mijn werkgever maakt er geen probleem van als de auto maar terug in originele toestand te krijgen is.

Ik ga het nog wat verder uitzoeken (eventueel samen met @Antera) en zal mijn bevindingen hier nog neerschrijven.
 

JeSko

Forumguru
@Huff

Pasop e ze zijn op de BE keuring "slimmer" geworden. Mijn Superb was ook zo verlaagd op zwarte Eibach veren, idd niets van gezegd. Onze Mazda 2 jaar later ook op zwarte Eibach veren en ze hadden het gezien, gelukkig was de man die erover ging in een goeie bui ofzo want ze lieten het toe. Ik riskeer het nu in elk geval niet meer, nu is het met alle nodige papieren, doe dat ook gewoon zou ik zeggen dan ben je zeker. 2.5-3 cm lukt prima met enkel Eibach veren.
 

leon-cupra

Forumguru
Los van zien of niet zien bij de keuring. Bij een zwaar ongeval wordt dat ook een verzekeringskwestie (hopelijk kom je dat nooit tegen een ongeval met doden). Dan gaat het bij de verzekering over heel veel geld en die gasten gaan er niet licht over en oooo weeeee als ze iets vinden wat niet reglementair is. Dan ben je de pineut.

Wat houdt het eigenlijk in om jou in regel te stellen. Extra bezoekje aan de keuring: twee uurtjes, 90€ lichter en ten alle tijden in orde. Snap niet dat veel daar nog altijd zo licht over gaan gezien de beperkte moeite en kost. :banghead:
 

hemi24

Forumguru
een ongeval met doden

even heel grof gezegd: dat is financieel/ verzekeringstechnisch gezien beter dan gewonden met blijvende invaliditeit... :(


Maar goed, een Belgische keuring heeft blijkbaar weinig met wet- & regelgeving van doen, maar meer met persoonlijke interpretatie van een zogenaamde "keurmeester" en zijn gemoedstoestand op dat moment!
 

Antera

Donateur
Diverse malen de tekst van de veren afgepoetst en niemand die het zag bij de keuring :-) Wil je eht nog geloofwaardiger maken paar kleine rondje op spuiten met 3 kleuren op elke veer ;) ook dat blijkt goed te werken
 

Huff

Lid
Wat heen-en-weer bericht met @Antera maar we zijn er niet helemaal uitgeraakt.
@Antera kan een setje leveren wat +-35mm lager komt en dat is voor mij te veel.

Conclusie is dat ik naar standaard veren ga kijken van andere uitvoeringen.
Qua hoogte zou ik in de buurt willen komen van een standaard Sportline met DCC (of L&K, die liggen volgens mij exact even hoog).
Als ik naar het totaal gewicht kijk komt de 2.0TDI 4x4 met DSG het kortst in de buurt van de iV (1693kg vs 1768kg).

Het enige wat ik nu nog nodig heb is de kleurcodes of onderdeelnummers van de veren de gebruikt worden op de 2.0TDI 4x4 DSG op een Sportline of L&K. Iemand hier daar mee kan helpen?

Ter vergelijking hieronder 2 foto's vanuit de Skoda configurator (voor zover deze helemaal relevant is), het verschil is subtiel maar het is er wel:

2.0TDI 4x4 DSG
1690106543051.png


1.4TSI iV DSG
1690106091681.png


En dan nog ivm keuring, attesten enz => Causaal verband
 

Bijlagen

  • 1690106058967.png
    1690106058967.png
    217,6 KB · Weergaven: 12

leon-cupra

Forumguru
En dan nog ivm keuring, attesten enz => Causaal verband
Advocaat van de verzekering zal dit snel onderuit halen. Een verlaagde wagen zonder attesten en een groene kaart is verboden op de openbare weg. Een wagen die niet op de openbare weg hoort, hoeft een verzekering niet te verzekeren. Dus in dergelijke gevallen kan de verzekering zijn polletjes van de zaak halen.
In het slechte geval voor verzekering moeten ze de tegenpartij uitbetalen maar wees er maar zeker van dat ze dan tegen de jou een zaak zullen starten om alle vergoedingen terug te verhalen.

Los daarvan, heb het hier nog al aangehaald in andere topics, de moeite en de kosten om jou in regel te stellen zijn zo minimaal , waarom doen zovelen het dan nog niet en riskeren ze onnodige risico’s. Kan er bij mij echt niet in. :banghead:
 

leon-cupra

Forumguru
Maar goed, een Belgische keuring heeft blijkbaar weinig met wet- & regelgeving van doen, maar meer met persoonlijke interpretatie van een zogenaamde "keurmeester" en zijn gemoedstoestand op dat moment!
Onzin.

Een Belgische keurder dient zich aan de regels te houden. De willekeur is puur persoonsgebonden. Een keurder die een verlaagde auto zonder attesten en extra keuring erdoor laat is gewoon een keurder die zijn werk niet doet. Jij en ik horen ons werk ook volgens de regels uit te voeren. Daar is geen enkel verschil.

Een APK-keurder in NL is ook gebonden aan regels. Dat verschilt niet met BE. Die APK-keurder dient zich ook aan de regels te houden. Anders zouden de controles op APK-keurders ook niet nodig zijn.
 

Antera

Donateur
ik wil ook wel even inhaken op de Belgische keuring. Je krijgt de auto niet door de keuring aangezien er voor een set die niet onder jouw auto/uitvoering hoort hoort geen attesten te krijgen zullen zijn. Dus je zal of niks moeten melden dan zal er vermoedelijk niks aan de hand zijn een andere keus is er dan niet.

s6 met zoeken naar de juiste veren
 

leon-cupra

Forumguru
Het feit dat verlagingsfabrikanten geen sets hebben voor een IV is toch ook al een teken om er niet aan te beginnen. Moet toch iets aan de IV zijn waardoor deze fabrikanten zich ook niet garant willen stellen. Wss batterij die dan te kwetsbaar is ?
 
Bovenaan Onderaan