Rijden in sneeuw met gladheid?

Fortissimo

Senior Member
Met de handschakelbak wist ik wel hoe ik moest rijden in omstandigheden zoals nu.
Ik heb nog niet hoeven te rijden, maar hoe moet dat met een automaat zoals in de Kodiaq zit?

Ik heb zelf het idee dat ik hem op manueel zet en ongeveer hetzelfde zal rijden als in een handbak.
Optrekken in zijn 2, later opschakelen en de versnelling gebruiken om af te remmen door terug te schakelen.

Klopt dit ongeveer?

Tees

Donateur
Ik rij handgeschakeld ook gewoon in z'n 1 weg. Alleen als t écht bar en boos is doe ik 't wel eens in z'n 2, maar eerlijk gezegd heb ik dat dit weekend (doordeweeks nog niet gereden) niet hoeven doen, terwijl het toen ook al goed glad was. De rechtervoet bepaalt uiteindelijk idd het meeste.

EdK

Forumguru
Rij elke dag gewoon in zijn eerste versnelling weg ( prive en zakelijke weg )
Alleen al enkele keren de ASR uit moeten zetten om weg te komen omdat ASR hierin me dwarsboomde.
Vandaag alleen woon/werk gereden , mochten niet de weg op van directie !
Maar goed was vanmorgen in westen om 6 uur al een sneeuw puinhoop...

Tman0961

Forumguru
Nu ik een phev heb, gebruik ik de recouperatie stand om af te remmen op de motor en snelheid te minderen om glijden te voorkomen.

Hiervoor bij mijn vorige wagen met ICE en automaat wilde ik nog wel eens terugschakelen om op de motor af remmen icm zachtjes bij remmen. Sommige uitvoeringen hebben/hadden de automaat een winterstand waarbij de wagen minder fel optrekt om spin te te voorkomen.

Tman0961

Forumguru
Volgens de blauwe balk niet of nauwelijks als ik het gas loslaat. Wel als de bak in S staat of B. In de D rolt ie vooral uit en gaat de snelheid nauwelijks naar beneden.
Als je bedoelt de rem indrukken, dat klopt. Dan recoupereert hij wel. Echter afhankelijk van de snelheid, versnelling En remdruk remt de wagen dan ook op de wielen. In de B remt ie alleen op de motor en kan ik zelf bepalen waar en wanneer ik bij wil remmen. In de sneeuw/gladde omstandigheden vind ik dat belangrijk, dat zorgt dat ik in controle ben ipv dat de auto het voor mij bepaalt.

In de normale situatie zonder sneeuw laat ik het gas dan ook vaak ver van te voren los om brandstof/energie te besparen. Wanneer het tijd is om te remmen zet ik hem in de B(recouperatie). De sport is soepel snelheid verminderen zonder het verkeer achter mij op te houden, maar niet de rem te gebruiken. Dit lukt natuurlijk niet altijd, maar is een meer spelletje met mezelf :D

Tman0961

Forumguru
@Fortissimo ik zou een leuk groot stuk parkeer terrein (zonder bigge ruggen, dus een plek die je kent) opzoeken en eens lekker gas geven in de sneeuw en uitproberen.
Niets mooier dan even gummen in verse sneeuw
En vooral ook gevoel krijgen onder welke omstandigheden wat doet. In sturen onder (klein beetje) snelheid, gaat ie rechtdoor of luistert de wagen nog? Gecontroleerd remmen, wat gaat wel/goed, wat lukt niet. Optrekken en wegrijden zonder en met spin. Wanneer verlies je de controle en wat is het effect?
Dit zal je helpen een betere inschatting te kunnen maken over het gedrag van auto in het verkeer bij slechte omstandigheden en hier beter op te kunnen antiperen.

Bij mijn vorige werkgever zat ik beroepsmatig veel op de weg en moesten wij juist onder slechte omstandigheden erop uit om andere weggebruikers te helpen. Dit was het eerste wat ik deed als mijn dienst begon. Na de bandencheck, vloeistoffen check inventaris en algemene conditie van het voertuig.
Even een inschatting krijgen van de situatie en waar je mee gaat werken.

Canon-Eye

Forumguru
Net vanochtend een stukje ongestrooide tertiaire binnenweg moeten nemen om het erf van vrienden buitenaf te bereiken.
Dat ging prima met de ongetunede DSG, gewoon in D (leve het vroegtijdig opschakelen naar 2 :pardon: ). In de haakse bochten was het wel even verraderlijk glad, maar met plaatselijk 15-20 km/u volgde de auto toch wel min of meer het spoor zonder af te glijden naar de bermsloot.

Bij het weer vertrekken aanvankelijk wat moeite om op het erf weer weg te komen; ik kwam tot de ontdekking dat de Leon helaas geen knopje lijkt te hebben om ESP/ASR uit te schakelen... Dus dan maar even afwisselend vooruit en achteruit, met een steeds iets langer aanloopje. Dat werkte ook, al duurt het iets langer.

Fortissimo

Senior Member
Ik heb nog niet gereden deze week, gelukkig ook geen noodzaak gehad.
Wat ik wel altijd doe als ik in de straat (doodlopend) rij is een paar keer sturen en een noodrem. Ik weet nu al dat het lekker glibberen is op de bevroren pulp :D

Misschien dat ik morgen onderweg moet, ik zal het in de gaten houden.

Bovenaan Onderaan