Rijbereik

Tim2211

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik ben vandaag gaan tanken met mijn Superb 2, en reed weg bij het tankstation met een rijbereik van 650km. Ik ben hier na door de wasstraat gegaan en daar liep mijn rijbereik binnen no time terug naar 500km. Dit gebeurde in de wasstraat. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Groet Tim
 

SuperBeeb

Forumguru
Welkom hier.
Rijbereik wordt berekend adhv actueel verbruik. Starten en stationair draaien kosten relatief veel benzine, en geen afstand, dus verbruik per km is hoog. Zoals 327 zegt: meer km maken, dan gaat de reikwijdte weer omhoog.
Is een leuke uitdaging, volle tank, proberen op 1000 km te komen (rijbereik + gereden km op deze tank). Fluwelen rechtervoet nodig :D
 

Cordoba

Forumguru
Rijbereik (ook wel bekend als actieradius) wordt niet helemaal aan de hand van het actueel verbruik berekend, maar wel op basis van verbruik uit recent verleden, omstandigheden waarbij je dus veel brandstofverbruik per afgelegde afstand laten het bereik dus snel afnemen. Ik zie na het tanken vaak het omgekeerde, direct na het tanken bijvoorbeeld 700 km, en na 100 km rijden is dat bijvoorbeeld toegenomen naar 800, zodat de actieradius dan dus volgens berekening is toegenomen van 700 naar 900 (800 + al gereden 100) km.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Klinkt vreemd dat het je nu pas opvalt, maar het zou kunnen als je auto inderdaad een tijdje stationair heeft staan draaien.
Is de range daarna ook weer bijgetrokken?
 

Tim2211

Nieuw lid
Klinkt vreemd dat het je nu pas opvalt, maar het zou kunnen als je auto inderdaad een tijdje stationair heeft staan draaien.
Is de range daarna ook weer bijgetrokken?
Hij is nog nooit zo snel terug gelopen. Ik heb hem nog niet zo lang, dus was de eerste keer wasstraat haha! De actieradius liep wel weer wat op naar 550 maar lang niet terug naar de 650.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het aangegeven rijbereik wordt - net als het gemiddelde verbruik "sinds start"- pas enigszins betrouwbaar (afgezien van het structurele optimisme) als de motor redelijk op temperatuur is. De eerste kilometers na een koude start lijkt het nog helemáál nergens op.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Gelukkig is het rijbereik in de wasstraat niet opgelopen; dan zou je tank vollopen met waswater!
Je ziet wel vaker dat wanneer je met koude motor wegrijdt, het bereik flink zakt. Niet gek als de motor zo veel blijft verbruiken tijdens de hele rit waarmee op dat moment gerekend wordt.
Soms krijg je zelfs rijbereik erbij als je verder op weg bent op constante snelheid.

Maar waarom laat je je motor draaien in de wasstraat? De auto wordt toch voort getrokken door de loopband aan je wielen? Of ben je bang dat je uitlaat vol loopt?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Draait bij mij ook gewoon in wasstraat hoor !
Staat zelfs bordje met aanwijzingen bij aanrijden
Bv Antenne verwijderen en ook motor laten draaien
ruitenwisser auto uitzetten
ramen dicht als tip
 

Eltjo

Forumguru
Ik begrijp dat niet.
Als verlichting thuis niet aan hoeft, gaat het uit. of de kraan dicht, of de deur dicht.
Als de ruiten gekrabd worden, is de motor nog uit.
Dus als de motor niet hoeft te draaien, is of gaat ie uit. Zeker als die koud is.
Mijn auto parkeer ik ook altijd zo dat ik meteen kan wegrijden en niet achteruit hoeft te steken door mijn eigen uitlaatlucht. Tenzij er iets achter uit de auto gehaald moet worden en je er dan niet goed bij kunt.

Nee, mijn auto heeft geen start/stop en draait door bij het rode licht, maar gaat bij een iets langere stop handmatig uit.
Ik heb ook altijd medelijden met de medewerkers bij een ouderwetse grens of tolpoortje.
 

EdK

Forumguru
Ik begrijp dat niet.
Hoeft ook niet hoor !

Bij mij gaat thuis binnen ook alles uit als ik weg ben.
Mot ik krabben dan gaat me motor ook aan en begin ik aan zijkanten en achterzijde en dan voorruit
En ja in wasstraat staat hij aan, en in de stofzuigerstraat gaat hij wel uit incl de radio
 

Canon-Eye

Forumguru
In de wasstraat waar ik kom, staat de auto stil en rijden de was- en droogportalen heen en weer. De motor draait dan alleen om erin / eruit te rijden, tijdens het wassen en drogen zet ik 'm uit.
Krabben doe ik volgens de methode-Edk. Thuis hoeft dat trouwens zelden dankzij de carport en een ijsdekentje.
 
Bovenaan Onderaan