Rijbereik hybride

Goedemorgen,

Wij zijn aan het kijken naar een hybride Octavia of superb. Wij rijden best veel kleine stukjes en daarom lijkt hybride een goede keuze.
Hebben jullie ervaring met het Rijbereik op accu van een auto van 5 jaar oud? Volgens internet zou het bereik op 60 km moeten zitten. Maar is dit dan 60 kilometer, in de meeste gunstige gevallen, totaal of bijv tot er bepaalde snelheid?

Hoor graag wat jullie ervaring is mbt het hybride gedeelte maar ook hoe het met onderhoud en storingen is.

Groet,
Robert
 

ertromp

Forumguru
De 60km is het zogenaamde WLTP bereik bij een nieuwe accu.
En die WLTP wordt niet gehaald als je auto nieuw is vanwege allerlei omstandigheden zoals temperatuur, vocht, rijomstandigheden en noem maar op. Als je 45-50 haalt in doorsnee bij een nieuwe auto met WLTP 60 km ben je spekkoper.
Dan een auto uit 2020 of 2021 heeft een accu die inmiddels al gedegradeerd is.
Dus de WLTP wordt zeker niet meer gehaald .

Hieronder een voorbeeld waarbij de SOH van de accu netjes gemeten is:

1760090756201.png

Dit is gemeten aan een Leon Hybrid van bouwjaar 2021.

Of onderstaande Passat bouwjaar 2022:

1760090848108.png

Dus belangrijk om voor aanschaf een rapport betreffende de SOH van de accu te laten aanleveren.
 

EdwardP

Senior Member
Ik haal met mijn Superb uit 2020 ‘s zomers 50-55 km en ‘s winters 35-40 km uit een acculading. De auto heeft 73.000 km gelopen. Accudegradatie valt dan wel mee denk ik.
 
Bedankt voor de reactie! Goed om te zien dat er een rapport kan worden afgegeven. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan.
Hoe zit het met de laadtijd? Is dat een paar uurtjes of zit je echt 24uur ‘vast’ aan de kabel.

Wij hebben overcapaciteit van de zonnepanelen dus die kan effectief schakelen.
 

ertromp

Forumguru
Met een goede 5 a 6 uur heb je wel die 13 kWh opgeladen aan je 230V WCD bij ongeveer 0 lading t/m 100% lading.
En met een laadpaal afhankelijk hoe deze is aangesloten natuurlijk alleen maar rapper
 
En hoe zit het met het brandstof verbruik. Voor AI komt het neer op 1 op 83…. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk….

Wat is een normaal brandstofverbruik? Wij rijden 16000 per jaar met een Octavia uit 2009 gemiddeld 1 op 12. Meestal korte ritten.En de vraag is dus of het interessant is om hybride te gaan rijden.

Hoe denken jullie hierover?
 

ertromp

Forumguru
Hangt natuurlijk ervan af hoe je thuissituatie is.
Kun je thuis laden? Heb je zonnepanelen (overschot)
Welk energiecontract heb je?
Wat zijn korte afstanden?

Voor mij is het gebruik in en rond de woonplaats alles elektra. Langere afstanden (meer dan ca. 45km enkele reis) hybride modus.

Mijn laatste verbruik:
Screenshot_20251010_143106_Volkswagen.jpg
Dat zijn cijfers voor een Tiguan hybride
 

Simon2604

Donateur
Ik rij nu een maand of vijf in een Octavia Combi iV. Ik kan gemiddeld 45–50 km volledig elektrisch rijden (ongeveer 80% snelweg, 100 km/u) en de rest in de stad of op 60 km/u-wegen. Het benzineverbruik ligt volgens de boordcomputer rond de 1 op 20 à 1 op 22. Kilometerstand iets boven de 100k.
 
Hangt natuurlijk ervan af hoe je thuissituatie is.
......
Voor mij is het gebruik in en rond de woonplaats alles elektra. Langere afstanden (meer dan ca. 45km enkele reis) hybride modus.
Dat zijn prima cijfers. Ik ging uit van 1op20 bij benzine verbruik. Dat scheel mij z’n 800 liter op jaar basis. Snel terug gerekend is dat 120 euro per maand. Dan is de vraag wat de wegenbelasting en verzekering mee zullen kosten. Al met al kan dit wel eens interessanter zijn dan ik eerst dacht.

Wij hebben niet een mega overschot maar ik kan het wel slim schakelen als er overcapaciteit is.
Korte ritjes is meestal niet meer dan 30km.
 
Ik rij nu een maand of vijf in een Octavia Combi iV. Ik kan gemiddeld 45–50 km volledig elektrisch rijden (ongeveer 80% snelweg, 100 km/u) en de rest in de stad of op 60 km/u-wegen. Het benzineverbruik ligt volgens de boordcomputer rond de 1 op 20 à 1 op 22. Kilometerstand iets boven de 100k.
Dat lijkt mij prima. Bedankt voor je reactie.
 

canth

Senior Member
ik maak zelf zo'n 30.000km per jaar en kom zo rond de 1 op 32 uit. Er wordt wel fanatiek geladen.
Nadeel van de hybride is dat het een meer complex systeem is. Als er iets met de automaat is dan ben je zo 10.000 euro verder.
De standaard 1.5 octavia rijdt ook ongeveer 1 op 20 (bij 100 km/h). Mogelijk ook het overwegen waard?
 

ertromp

Forumguru
Beetje overdreven de €10.000,- voor de automaat.
Het is maar net wat er kapot is gegaan.

Ook voor de DQ400e zijn prima los onderdelen te vervangen en die zijn bij specialisten zoals TVS ook nog betaalbaar mocht het ooit gebeuren.
 
Ik rij vaak Ermelo-Bilthoven (46km enkele reis 70% snelweg). In de zomer en ook vandaag haal ik overdag (100km/u) gehele traject elektrische. Terug na 19 uur delen 130km/u en 120km/u kom ik ongeveer 40km elektrisch. In de winter haal ik die 46km overdag niet dan is het iets van 35-37km. Mijn auto heeft inmiddels 156.000 gereden. In plaatje de gegevens van vandaag. Dus 2 keer opgeladen en 2 keer leeggereden + 6km op benzine (0,3liter ongeveer).
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-10 om 21.58.01_5cbeb065.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-10 om 21.58.01_5cbeb065.jpg
    27 KB · Weergaven: 24
Het lijkt er dus op dat een hybride een goede keuze zal zijn voor ons.

Wanneer een auto uit 2020 een kilometer stand van 150-180 of hoger heeft is dit dan nog interessant als deSOH rond de 90% zit?

Het zal vervelende zijn als we een hybride kopen en met een paar jaar de accu moeten vervangen. Dit is een enorme kostenpost had ik gelezen.
Kwa regulier onderhoud, zit er rond de 150/180xxx km groot onderhoud aan te komen zoals bijv een distributie riem of is dat voor de nieuwere modellen niet meer van toepassing?
 
Ik denk dat vervangen zinloos is tov het verlies in rijbereik. Stel je hebt nog 80% over maar moet duizenden euro’s betalen voor 1 met 100%. Wanneer heb je die 20% dan terugverdiend. Als dat ooit al zo is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jessedew

Forumguru
Ik zit op circa 1.5 L nu per 100km. (over 9500 km, incl caravan en niet laden op vakantie in Oostenrijk, 3L/100km)

Hybride, tja ik heb hem omdat ik de auto en de opties mooi vind, maar het goedkoopst is denk ik een O3 facelift vanaf 2016-2020. Die koop je voor 15.5 -20k en heb je een mooie betrouwbare auto. De O4 Hybride is tenminste 5k duurder, haal je er nooit uit, ook niet met zonnepanelen. Maar bewust voor de O4 gekozen, omdat ik al een O3 had en niet exact dezelfde maar dan met lage km stand wilde. Mijn accu bij aanschaf was met 45k nog 99%.


1000020652.jpg
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Vergeet ook niet dat er tot 160 dkm of (ik dacht) 6 jaar garantie zit op de accu. Volgens mij moet ie dan boven de 80% zijn.

Maar dit zijn garanties die je via Pon zou moeten verzilveren en dat zal vast niet zomaar gaan.

Verder betaal je in Duitsland veel minder voor een phev en zijn de invoer kosten laag vanwege de lage uitstoot.. Dus een hybride uit Duitsland halen is interessant en je houdt gewoon je garantie als het goed is. (Dat zou je dan even verder uit moeten zoeken)

En dan zou ik er 1 zoeken onder de 100k kilometers.

Versnellingsbak kost overigens 5000 euro en er zijn inmiddels aardig wat bedrijven die ze kunnen herstellen.
 

Jessedew

Forumguru
Bijna alle PHEV's die te koop worden aangeboden zijn geïmporteerd uit Duitsland, (die van mij ook) let er dan op dat er ook trekgewicht op het kenteken staat vermeld (te checken via ovi.rdw.nl), anders kan je de trekhaak, of iig aanhanger trekken wel op je buik schrijven.
 
Bedankt voor de reacties! Ik had een mooie hybride gezien waar dus geen trekhaak onder kan. Ik was hier niet van op de hoogte maar nu inmiddels wel gelukkig.

We hebben besloten om voor een model 4 Octavia of superb te gaan. Ik verwacht dat het een Octavia wordt gezien het budget.

Overigens kom ik weinig problemen tegen met deze modellen als ik online zoek.

Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten naast de rapport van de accu en de onderhouds geschiedenis?
 
Bovenaan Onderaan