Rij impressie Octavia II RS diesel

Bij deze na een 2000-tal kilometers een eerste rij impressie van mijn nieuwe Octavia . Zoals ik hier al zei , de kracht van deze auto is niet overweldigend . Er is verschil met mijn vorige 136pk Octavia , maar het is geen wereld van verschil . En het verbruik ligt hoger .
Neemt niet weg dat ik aangenaam verrast ben door de algehele afwerking ( de fraaie stoelen bijvoorbeeld met discreet Rs logo erin verwerkt ).Ik was wat bang voor comfortverlies door de verlaagde vering , maar dat valt heel goed mee : je voelt wel elke naad en bobbel , maar het is allemaal goed gedempt . In dat verband ben ik blij dat ik toch geen 18 duimsvelgen gekozen heb , ondanks stevig aandringen van mijn garagist .
In bebouwde kom en bij korte stadsritten is het turbogat te groot om snedig vooruit te gaan . Op autostrades rijdt hij echter heel aangenaam , en vanaf een dikke 3000 toeren trekt hij echt wel stevig op .
Het dichttrekken van de achterklep van de combi blijf ik onhandig vinden , dat was bij de Ovtavia I nogal wat gemakkelijker : die viel in het slot alsof het een motorkap was .

Walter

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Jamaar ik ben daar toch een beetje bang voor hoor : ik hoor allerlei verhalen , roetfilters die kapotsmelten , de technische controle die de uitlaatgassen niet meer binnen de norm vindt , enz.

Walter

Wasmachineman

Forumguru
Hoi Walter, welkom hier !
Op dit forum wordt ongelooflijk veel over tuning gesproken dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Maar je hoeft er niet bang voor te zijn, bij een goede tuner (bijv JD maar ook andere) heb je altijd garantie en zelfs via de importeur kun je tunen via Abt geloof ik.
Succes !

___JC___

Forumguru
Ik zou m lekker standaard laten inderdaad. Zijn gewoon teveel verhalen van problemen met een getunde versie van die motor..

quorumz

Actief lid
de 2.0 170pk cr wordt officieel nog niet door abt getuned...(ben door pon daarover gebeld)

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.
[/MODERATORBREAK]

Er staat één positief ( uiteraard :crazy: ) bericht over een getunede 170pk diesel Octavia op de website van Ziptuning , maar of je daar mag in vertrouwen ?

Walter

quorumz

Actief lid
ja, er zijn meerdere bedrijven die het wel doen, maar via pon was noodzakelijk vanwege de garantie omdat het een lease auto is...

[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Wat is pon ?:blush: Hoor dat woord hier op het forum verschillende keren vernoemen , maar zou bij God niet weten wat het inhoudt ...

Walter

Racer

Lid
@Walter: PON is de importeur van oa Skoda in NL, vanaf daar gaan de auto's naar de dealers.

bobby45

Actief lid
Pon catepiller linde M.A.N truks.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ben_Pon_(senior)

pon is zeer groot :ot:

Ben Pon was een Nederlandse importeur van auto's. Hij slaagde erin Volkswagens, juist na de Tweede Wereldoorlog, in Nederland te verkopen. Hij bestelde zes 'Kevers' bij de fabriek in Wolfsburg. Het was ook Ben Pon die de Kever probeerde te promoten in de Verenigde Staten - maar zonder succes. Hij maakte ook de eerste schetsjes voor een VW Microbus beter bekend als de 'Spijlbus'. Deze maakte hij na zijn bezoek aan de VW-fabriek. Daar zag hij een transportwagen op basis van de Kever, die echter alleen in de fabriek wat vervoerklussen deed. Zijn zoon, ook Ben Pon geheten, werd een bekend coureur.
Tijdlijn
  • 1931: Oprichting Pon’s Automobielhandel door Ben sr. en Wijnand Pon
  • 1936: Importeurschap Continental en Federal
  • 1947: Importeurschap Volkswagen voor Nederland
  • 1948: Importeurschap Porsche voor Nederland
  • 1951: Verhuizing naar Arnhemseweg in Amersfoort
  • 1971: Opening nieuw hoofdkantoor in Leusden
  • 1974: Verwerving importeurschap Audi
  • 1980: Oprichting Pon Holdings, importeurschap MAN truck & bus
  • 1986: Overname importeurschap SEAT
  • 1988: Overname Transmark Groep (o.a. mobiele communicatie), Motrac (Linde)
  • 1992: Overname importeurschap Škoda
  • 1998: Oprichting Pon North America
  • 2003: Overname Geveke N.V., oprichting Pon Equipment & Power Systems
  • 2005: Oprichting Pon Logistic Solutions, Shanghai, China
  • 2007: 60 jaar Volkswagen in Nederland

sitechris

Donateur
tuning van de 170 pk CR moet toch gewoon kunnen? De Golf GTD kan al wel gechipt worden door Abt, net als de TT TDI etc.

De 170 pk PD levert idd wel ellende op als je die gaat chippen. Dat blok is sowieso een drama qua betrouwbaarheid (roetfilter)

___JC___

Forumguru
Ow wacht het is een CR versie. Daar heb ik nog niet veel slechte verhalen over gehoord moet ik zeggen. De oude PD versie chippen was een drama!

quorumz

Actief lid
en nogmaals, ik ben door PON zelf gebeld dat tuner die zij gebruiken (abt) de 2.0 170pk cr nog niet doen (die is nl ook nog niet te vinden op de website van abt) en wanneer je gebruik maakt van jd tuning je geen garantiecertificaat krijgt van PON. Wanneer je het heel graag wilde hebben kunnen ze je auto uitlezen en het opsturen om te laten tunen. (vanwege de hoge prijs via abt geloof ik het wel)

tuningmogelijkheden 2 l Tdi 170 pk

@sitechris : inderdaad geen spectaculaire tuning . Nu is dat ook niet wat ik zoek , ik wil alleen maar wat meer kracht onderin . In dat verband is denk ik de Lancia Multijet 1.9 Twinturbo een pareltje : een kleine turbo voor de lage toerentallen , en een grote voor de hoge .

Walter

Bovenaan Onderaan