Rij-impresse 508 vs S2

Wasmachineman

Forumguru
Mijn collega is in de markt voor een nieuwe leasewagen en wil misschien Skoda maar is ook erg geïnteresseerd in de Peug 508 1.6 hdi 2-tronic nog wat.......
Vandaag heb ik samen met hem een ritje gemaakt in deze 508.

Pluspunten van deze 508:
Bijtelling is 20% dus vergelijkbaar met de S2 of O2 alleen heeft deze 508 een automaat
Afwerking is gewoon goed
Comfortabel
Stil qua motorgeluid
Uitrusting is compleet in de Blue Lease uitvoering, alleen Xenon ontbreekt nog
Ruimte is erg goed, alhoewel de kofferbak is maar 515 liter van de sedan en 560 liter van de nog niet aanwezige SW

Minpunten van deze 508:
De versnellingsbak! Wat een drama. Elke keer naar een hoger verzet houdt hij gewoon in. Ik werd nog net niet misselijk als bestuurder, als bijrijder is het helemaal verschrikkelijk. Dit terug gekoppeld aan de verkoper en hij geeft aan dat je steeds je voet even moet liften als je op het moment staat om te versnellen. Je laveert dan een beetje met de versnelling???
Zal wel maar dit is niet best. Als je vanuit een handbak komt zal je heel misschien nog kunnen wennen aan deze manier van schakelen. Maar ben je een automaat gewend dan is het niet te doen en knap je gewoon af, ondanks alle andere positieve punten.
Dus de 508 is afgevallen en nu zal het een S2 GL worden......
 
Ik vond de binnenruimte ook een stuk minder dan van de S2! Nou heb ik ook alle ruimte nodig die een auto biedt, en dan blijft er meestal heel weinig over voor de passagiers achterin. Wel een mooie auto hoor!
 

Darkside

Forumguru
De S2 is natuurlijk een erg ruimte auto. Maar 560 liter is natuurlijk een mooie waarde. Vele autos (insignia, avensis, mondeo) zitten op 540 to 560 liter.
Ook ik volg de introductie van de 508 omdat ik het een mooie auto vind. Maar heb al verschillende verhalen gehoord over de 2 tronic bak (is een echte AMT en niet met dubbele koppeling).
En met name het 'slechte' schakel gedrag speelt hem parte. Heb ervaring in dergelijke bakken en je wiebelt inderdaad heen en weer (insert image of Jeremy clarkson die speelt met een flappy paddle gearbox).

Heb nog geen ervaring met andere DSG varianten (zoals TCT of EDC) Maar vermoed dat dit voor mij wel een dealbreaker zou zijn om voor de 508 te kiezen. De DSG die ik nu heb rijdt gewoon heerlijk en soepel.
Als ik een automaat nog 'handmatig' moet bedienen door op het juiste moment even gas los te laten etc. Dan kan ik netzo goed met de hand schakelen.
 

Wasmachineman

Forumguru
De Peug verkopers vertellen OVERAL: ga eerst eens proefrijden en als die proefrit bevalt dan maken we een offerte voor je.
Hun eigen ervaring is dat het moet wennen.....dat zou kunnen natuurlijk. Ik denk dat je vanuit een schakelbak sneller went aan deze 508 want als je uit een gewone automaat of dsg komt wen je er voor mijn gevoel nooit aan!
Verder heb ik als mening dat de SW veel mooier is dan de berline. Zeker als je de glazen dak erbij hebt in de Blue lease executive uitvoering!
 

hemi24

Forumguru
Heb gister meegereden met 5008 met 2tronic van een klant, maar naar alle verhalen gehoord te hebben over deze bak, vond ik het 200% meevallen.
Even vooropstellen dat het duidelijk geen DSG is, maar als je je rechtervoet goed gebruikt kun je er best goed mee schakelen.
Je moet een 2tronic blijkbaar rijden alsof het een landbouwtrekker is met een powershift transmissie... ;) Toch zou ik liever een DSG rijden!
 

Darkside

Forumguru
Misschien is het inderdaad wennen. peugeot geeft ook dat ze de bak verbeterd hebben.
Mocht het over een aantal jaar zover zijn dan zal ik een zeer lange proefrit maken.
 
Die 2-tronic en andere geautomatiseerde handbakken zijn eigenlijk allemaal niks. Ik heb in een Smart en in een Zafira gereden met zo'n bak en ze zijn over het algemeen (veel) te traag, waardoor de trekkrachtonderbreking te lang duurt, met van voren en naar achteren schuddende hoofden als gevolg! Erg oncomfortabel. Ook wanneer je erg bedreven bent in het bedienen van het gaspedaal wordt het nog geen fijne bak. Wil je een beetje soepel rijden dan vergt dat erg veel aandacht. En daarvoor koop je geen automaat.
Ik ben nog geen autotest tegengekomen waarbij de chauffeurs gelukkig werden van zo'n bak. Enkele super sportwagens daar gelaten.
 
Bovenaan Onderaan