richtingaanwijzers koplampen gloei vervangen door LED??

Hupie79

Actief lid
Ik bekeek bij een recent poetsbeurt de koplampen van onze Octavia iV eens goed. Deze heeft de "gewone" LED koplampen (niet de Matrix LED), maar
wat schetste mijn verbazing: de knipperlichten in de koplampen zijn nog gloeilampjes!!!

Nu is verder ALLE verlichting in onze auto LED (interieur LED pakket, incl. luxe dynamische led achterlichten, etc etc).
Dan lijkt mij dit echt gevalletje besparing op de verkeerde manier. Nu ga ik ervan uit dat deze dus wel te vervangen zijn.

Weet iemand of ik die makkelijk kan vervangen door (canbus geschikte) LED knippers?

Hupie79

Actief lid
niets speciaals. t is puur optisch. als alle andere richtingaanwijzers van de auto als LEDs knipperen (instant uit en aan) dan vind ik het
heel lelijk als je ook nog gloeilamp knippers erbij hebt.
Gevalletje onbegrijpelijke keuze van Skoda.

Helemaal mee eens, ik begrijp die keuze ook niet. Ik wil ze ook vervangen voor led. Dit heb ik bij mijn vorige auto, Golf 7.5, ook gedaan. Halogeen is in mijn ogen nogal ouderwets haha.

EdK

Forumguru
gewoon even zoeken naar canbus leds
En zou dan voor oranje kiezen , dit omdat de witte leds te fel zijn en het oranje van het glas het wit zal doorgeven....
Moet alleen even de knipperunit openen om te kijken welk type lampje er in zit ( wattage en ledvoet )

Raad je aan om niet via de chinees te bestellen, in algemeen bagger spul naar mijn mening en ervaring..

Hupie79

Actief lid
Het zijn echt gewoon ouderwetse W5W steeklampjes, met oranje glas, Dus ik moet inderdaad ook oranje leds hebben.
Ik heb het bij eerdere auto's ook wel eens vervangen en zeker goeie kwaliteit canbus leds gebruikt. De goedkope ali en temu lampjes hebben rare kleuren, slecht licht of doen t gewoon niet (lang)..

Heb vanmiddag nog eens goed gekeken, maar je komt er dus niet zomaar bij. De hele koplampunit moet los, en daarvoor dus ook een stuk bumper. Lekker dan. Dat wordt dan een weekend-projectje...

Tja. Waar maak je je druk om? :sterretjes:
je kunt het natuurlijk ook echt ontzettend goed zien dat het gloeipitten zijn als je achter stuur voor het rode licht staat te wachten..

ál die moeite, met mogelijk gezeik tot gevolg alleen maar omdat het een led knipperlicht zal moeten zijn.. zal je zien dat je er een storingsmelding op krijgt, of de lichtopbrengst is niet goed omdat waarschijnlijk het brandpunt op een andere plek zit en dus het licht niet juist op de reflector valt… en dan nog de fysieke moeite.. heel de koplamp moet eruit, dus bumper eraf, en daarna opnieuw afstellen want de lamp zit waarschijnlijk daarna niet exact het zelfde.. om dan binnen een jaar of 2 jaar de hele teringzooi opnieuw te moeten open maken omdat het printje van de led natuurlijk overleden is..

ik zou t lekker zo laten.

@Disaster-Master
Met die instelling kun je beter alle aanpassingen om dingen je eigen te maken achterwege laten niet? Wat een pessimistisch bericht.

@Hupie79 Ik heb dat ook bij mijn vorige Superb gedaan, gewoon besteld via de link die @EdK stuurde. Top lampen, nooit storing gehad en mijn collega die ze ook heeft besteld en gemonteerd heeft nooit problemen gehad. Maakt de auto een stuk "moderner".

Slider

Forumguru
Aanpassingen zijn er is vele gradaties. Van hele nuttige tot compleet zinloze.

Ik ben het met @Disaster-Master eens dat deze wel erg omslachtig is, voor een lampje die 0,1 sec langzamer uit zou gaan dan een LED. Iets wat je vanuit de auto al helemaal nooit zelf kan waarnemen.

Bij een toevallige blik tijdens een poetsbeurt viel het pas op anders had hij het nog niet eens geweten.
Ieder zijn ding uiteraard, maar in dit geval denk ik: Don't fix what ain't broken.

In de O4 manual staat niets over toegang tot dit lampje omdat het niet gemaakt is om zomaar te vervangen zelf.
https://www.briskoda.net/forums/topic/509257-basic-led-headlights-signal-bulb-replacement/

Het moet het uitsnijden en later met een speciale cover weer dicht maken. Lees deze thread maar door, dit is geen leuke klus.....

Hupie79

Actief lid
Nee precies, ik til er ook niet al te zwaar aan, maar vind het een beetje zonde dat dat niet ook gewoon een led lampje is.

En aan de andere kant: waarom kiezen mensen specifiek voor een bepaalde kleur auto? Als je aan t rijden bent, zie je daar ook weinig van.
En de een wast z'n auto elke week, tot in de kleinste details. En de ander rijdt m 2 keer per jaar door de wasstraat.
Dus zoveel mensen zoveel wensen :)

Slider

Forumguru
Zeker eens, iedereen moet dat helemaal zelf bepalen natuurlijk.
Gezien de moeite en open snijden van je koplamp behuizing, zou ik het persoonlijk bij zo'n niet merkbare aanpassing niet doen.

Het voorbeeld van de auto kleur, dat zie je steeds als je naar je auto loopt en instapt, kan zelfs de motorkap zien vanchter het stuur de hele rit. Ik hecht alsnog weinig waarde aan de kleur, maar die snap ik wel heel goed dat mensen daar bewust iets voor kiezen.

Maar goed, je wilde weten of het makkelijk kon en hebt je antwoordt. Altijd slim te weten wat er moet gebeuren en voor te bereiden :giggle:

Hupie79

Actief lid
Ja precies. Mijn vorige mk3 Octavia had de Xenon koplampen. Ik ben blij dat daar nooit iets kapot is gegaan. Die units zijn volledig geseald en enige optie is dan volledige unit vervangen à € 1250,-

Malinwa

Senior Member
Ik heb in mijn Octavia mk3 met Xenon-lampen de conversie gedaan van gloeilamp-knipperlichten naar LED.
Om toegang te hebben, heb ik toen met een dremel een rondje moeten uitzagen om zo het lampje te verwijderen en de LED er in te steken.
Bij Skoda hebben ze OEM afdekplaatjes die je nadien moet bevestigen aan het uitgesneden gat.

Ik heb dit toen kunnen doen zonder de koplamp en bumper te moeten demonteren, ik weet niet of dit bij een mk4 mogelijk is. Anders zou het me ook niet waard geweest zijn.

andrehj

Forumguru
Ja precies. Mijn vorige mk3 Octavia had de Xenon koplampen. Ik ben blij dat daar nooit iets kapot is gegaan. Die units zijn volledig geseald en enige optie is dan volledige unit vervangen à € 1250,-
Geen idee hoe je daarbij komt, maar hét grote voordeel van Xenon to.v LED is nou juist dat je bij Xenon eenvoudig de lampen kunt vervangen, terwijl dat bij LED niet gaat. En dat terwijl gewone (niet-Matrix) LED nauwelijks meerwaarde heeft boven een goede Xenonkoplamp.
Bovendien is het vervangen van Xenonlampen helemaal niet zo duur. Een setje van een A-merk heb je al in huis voor minder dan 80 euro, terwijl het allerbeste topmodel 130 euro voor een set kost.

Bovenaan Onderaan