Review Octavia Combi - Seat Leon ST - Golf Variant

Wallieweb

Actief lid
Ik heb met Skoda en Seat een testrit gemaakt, met de 1.4 TSI CNG motor. Mijn gevoel, opinie:

Pro Seat:
- iets leuker dashbord
- sportievere look

Contra Seat:
-kleinere ruimte achteraan, met 2 grote volwassenen op de achterbank is dit verschil dadelijk zichtbaar. Het dak is lager door de sportievere looks en het ruimtegevoel is dan minder. Qua afmeting in de breedte was het exact evenveel (heb het metertje meegenomen :-))
- zetels voorin gaven minder zijdelingse steun, dus zitcomfort in mijn geval vond ik minder

Pro Skoda:
- Betere zetels voorin met voldoende zijdelingse steun
- Ruimtegevoel op de achterbank was beter
- Kofferruimte in de hoogte slechts 4 cm hoger (CNG-versie)

Contra Skoda:
- Amundsen GPS = cheap plastic

VW: Niet mee gereden, enkel in showroom bezocht. Zeer vergelijkbaar met Skoda voor mij, iets beter standaard uitgerust dan de Skoda en Seat (oa adaptieve CC en noodstop) en GPS op dashbord is niet zo plasticachtig.
Prijs was 2000 euro duurder voor een vergelijkbare wagen en dan zat de trekhaak er nog niet bij, dus +/- 3000 euro duurder dan Seat en Skoda.

Wat was voor mij belangrijk?
Voldoende ruimte op de achterbank (Skoda +1)
Zitcomfort voorin (Skoda +1)
Zuinige wagen (Alle wagens hebben dezelfde motor en +/- hetzelfde verbruik)

Budget: Max. 23.000 euro all in (dus met inruilwaarde eigen wagen en volgende opties: CNG-wagen, Cruise Control, trekhaak, GPS, getinte ruiten achteraan, DAB-radio, lichtmetalen velgen, parkeersensoren)

Deze bovenstaande opties moest ik hebben, als er iets anders bij zat, dan was dat leuk meegenomen :-)

Prijs Skoda: 22.300 €
Prijs Seat: 22.500 € (zonder DAB en zonder trekhaak)
Prijs VW Golf (excl Trekhaak): 24.000 €
 

CDK

Forumguru
@Wallieweb meeste mensen geven juist de voorkeur aan de grotere navi van de Skoda en het beter ogende dashboard in de Skoda, jij daarentegen hebt kennelijk andere smaak ;)
 

Wallieweb

Actief lid
@Corné de Kluijver
Het stoorde me niet dat het scherm kleiner was toen ik met de Leon reed. Ik vond de integratie mooier en strakker ogen in de Seat Leon. De Amundsen GPS in de octavia leek meer plastic en cheap.

Desalniettemin heb ik gekozen voor de Skoda Octavia omwille van een aantal andere eigenschappen waaraan ik meer belang hechtte.

Leon dashboard
seat-leon-2012-2013-dashboard.jpg



Skoda Dashboard
2015-Skoda-Octavia-Dashboard.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan