Resonerende luchtinlaatpijp 2.0Tdi

Eltjo

Forumguru
Bij de 1200-1400 tpm resoneert de pijp van de inlaatlucht nogal. Als ik iemand gas laat geven en de pijp vasthoud die direct met een bocht naar beneden loopt is het over. Deze pijp sluit direct aan op het deel dat aan de rand van de motorruimte zit en waar de lucht binnenkomt. Het materiaal van de pijpen is van vrij hard kunststof en sluit minder strak aan. Het geluid is in de auto tijdens het rijden te horen - nu waarschijnlijk met lagere temperaturen meer. Bij m'n vorige auto had ik op twee plekken een stuk schuurspons ergens tussen - dat gaat hier niet echt en is ook niet echt charmant.
Het enige wat is tot nu kan bedenken is transparante silicone of zwarte dakreparatiekit ertussen en dan weer vastzetten. Herkent iemand dat en hoe heeft men dat evt. opgelost?
 

Eltjo

Forumguru
De pijp en het inlaatkast bestaat uit diverse delen die gemonteerd gewoon rammelden. Ook buiten de auto.
De pijp en de 2 delen van de kast heb ik gemonteerd met hier en daar een stukje tochtstrip en het probleem is nu goeddeels over. Op deze manier kan alles ook weer makkelijk uit elkaar indien ooit eens nodig.
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt proberen of je ergens tussen in de pijp met een beugel (of een tie-rap) erover ergens halverwege de pijplengte kunt fixeren. Hierdoor verander je de eigen-frequentie waarop het systeem gaat resoneren.
 

Eltjo

Forumguru
De delen van het inlaattraject sloten waarschijnlijk niet goed op elkaar aan. Met de trillingen van de motor zijn de "klik"-gaten uitgesleten en is het langzaam steeds erger geworden. Nu voelt het weer aan als een geheel. De andere trilling die er nog is komt o.a. ook door een versleten rubber van de kap over de motor. Die kosten een paar euro en zijn makkelijk te vervangen, maar ik moet eens langs de dealer voor die rubbers.
 
Bovenaan Onderaan